|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
پس از اعلام رأي دادستاني، افسر پليس قاتل، سکوت خود را شکست و در تلويزيون گفت که در مواجهه با مايکل براون 18 ساله سياه پوست کار ديگري از دستش بر نمي‌آمد و بايد شليک مي‌کرد.
 سفيد و سياه فرياد مي‌زنند: "دست هايم بالاست شليک نکن”. آخرين جملات نوجوان سياه پوست که توسط پليس سفيد پوست کشته شد در بسياري از شهرهاي آمريکا طنين انداز شده است. مردم آمريکا نسبت به تصميم دادستاني مبني بر تبرئه اين پليس ،معترض اند. آتش خشم مردم، بيش از دوهزار تن از نفرات گارد ملي آمريکا را به حالت آماده باش درآورده است.هرچند با وارد عمل شدن گارد ملي در فرگوسن، اعتراضات خشونت آميز تا حدي آرام گرفت؛ اما مردم همچنان در خيابان ها و مراکز عمومي به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند.

تظاهرات اعتراضي به تبرئه قاتل نوجوان سياه پوست در آمريکا همه گير شده است. فرگوسن، سياتل، آلبوکرکي، سن لوئيس، کليولند، ميشيگان، مين، جورجيا و ويسکانسين نيز شاهد تظاهرات مردم هستند. همچنين هزاران تن از ساکنان منهتن، نيويورک نيز در ميدان "يونيون” تجمع کرده و شعار "هيچ عدالتي، هيچ صلحي”، "افسران پليس قاتل را زنداني کنيد” و "عدالت براي مايک براون” (نوجوان مقتول آمريکايي) سردادند. براون نوجوان سياه‌پوستي بود که چند ماه پيش در شهر فرگوسن ايالت ميسوري آمريکا به دست يک افسر سفيد پوست کشته شد. حکم دادگاه که «دارن ويلسون» قاتل براون را تبرئه کرد، موجب شده تا اين شهر شاهد اعتراضات باشد. شبکه اي بي سي نيوز گزارش کردند که مأموران پليس در اعتراضات به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد و معترضان نيز خودروي پليس را به آتش کشيدند و گزارش‌ها حاکي از آن است که 45 نفر در شهر فرگوسن دستگير شدند.همچنين ديروز در خبري فوري اعلام شد که دو مأمور «اف بي آي» در منطقه «سنت لوئيس» فرگوسن مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که البته جزئياتي درباره آن منتشر نشد. پايگاه «کي ام‌او‌وي» نيز گزارش داده است که مقامات منطقه «سنت لوئيس» که فرگوسن يکي از شهرهاي آن است، روز سه‌شنبه از بيم تشديد اعتراضات در شرق اين منطقه براي افراد زير 17 سال منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.

به وظيفه ام عمل کردم
پس از اعلام رأي دادستاني، افسر پليس قاتل، سکوت خود را شکست و در تلويزيون گفت که در مواجهه با مايکل براون 18 ساله سياه پوست کار ديگري از دستش بر نمي‌آمد و بايد شليک مي‌کرد. ويلسون روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه اي‌بي‌سي گفت با تيراندازي به ويلسون به «وظيفه خود» عمل کرده است.پليس محلي فرگوسن گفته است که در طول چهارشنبه شب، چهل و چهار نفر را به دليل "رفتار مجرمانه" بازداشت و مقداري اسلحه شخصي نيز توقيف کرده است.در عين حال، فرمانده نيروي پليس راه ايالتي با تشکر از تظاهرکنندگاني که بدون توسل به خشونت يا حمله و غارت فروشگاه‌ها، به تظاهرات اعتراضي ادامه داده بودند، گفت که سازمان‌دهندگان اعتراضات با مقامات پليس در تماس هستند.در پي اعلام تصميم دادستاني در مورد خودداري از پيگرد قانوني مامور پليسي که مايکل براون را کشته بود، خيابان‌هاي فرگوسن شاهد حرکت گروه‌هايي بود که به تخريب و غارت اموال مبادرت مي‌کردند.تصميم دادستاني پس از آن اتخاذ شد که "هيات منصفه عالي" که جهت تشخيص وقوع جرم قابل پيگرد در ماجراي کشته شدن مايکل براون تشکيل شده بود، اعلام کرد که مامور پليس مورد نظر، مرتکب اقدام مجرمانه قابل پيگرد قانوني نشده بلکه به نيت دفاع از خود، به سوي اين جوان سياهپوست شليک کرده است. در نظام قضايي ايالات متحده و برخي ديگر از کشورها، "هيات منصفه عالي" متشکل از شهروندان عادي با اين منظور تشکيل مي‌شود تا نظر دهد آيا در صورت طرح پرونده در دادگاه کيفري، احتمال دارد که هيات منصفه چنين دادگاهي فرد متهم را مجرم بشناسد يا محاکمه احتمالا به تبرئه متهم منجر خواهد شد.فرماندار ايالت ميسوري صحنه‌هايي را که دوشنبه شب در شهر فرگوسن رخ داد تاسف آور توصيف کرد و گفت که وظيفه نيروهاي گارد ويژه آن است که از گسترش خشونت‌ها جلوگيري کنند.آقاي نيکسون گفت که دوشنبه شب، 700 نيروي گارد براي مقابله با خشونت در منطقه حاضر بوده‌اند. او پيشتر گفته بود که نيروهاي گارد ملي با سرعت کافي براي مقابله با معترضان به محل ماموريت خود اعزام نشدند.به گزارش بي‌.بي.‌سي، تظاهرات اعتراضي همچنان در فرگوسن ادامه داشته است اما تظاهرکنندگان ضمن تجمع در برابر مقر اصلي پليس، آرامش را حفظ کرده‌اند.باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز سه شنبه در سخناني در شيکاگو گفت که رفتار مخرب و اعمال مجرمانه در طي ناآرامي ها "هيچ توجيهي" ندارد و افزود که مسببان بايد تحت پيگرد قرار گيرند.

اعتراض از لس آنجلس تا نيويورک
در اعتراض به کشته شدن جوان سياهپوست در فرگوسن، تظاهراتي در شماري از شهرهاي ديگر آمريکا از جمله لس آنجلس و نيويورک برگزار شده است.در شهر مينياپليس، ايالت مي‌سي‌سي‌پي نيز راهپيمايي اعتراضي درگرفت.در لس آنجلس کاليفرنيا نيز چند صد تن به خيابان‌ها آمدند. در اوکلند نيز گروهي کوچک از معترضان به خيابان‌ها آمده و در دومين روز اعتراضات عليه تصميم هيات ژوري در تبرئه اين افسر پليس قاتل شرکت کردند.صدها تن در کليولند اوهايو نيز دست به راهپيمايي اعتراضي زده و براي چند ساعت باعث بند آمدن عبور و مرور خودروها شدند.در سن لوئيس ميسوري نيز معترضان براي چند ساعت بزرگراه‌هاي اصلي را مسدود کرده و پليس ضد شورش چند تن از معترضان را که در وسط تقاطعي تحصن کرده بودند دستگير کرد. پليس همچنين براي متفرق کردن معترضان از اسپري فلفل استفاده کرد.دها تن از دانشجويان دانشگاه کلارک آتلانتا در جورجيا، نيز در اعتراض به تبرئه اين پليس قاتل و عدم رعايت عدالت براي سياه پوستان آمريکايي راهپيمايي کردند. پليس اعلام کرد که 21 تن از معترضان را دستگير کرده است.در شيکاگو ايلينوي نيز معترضان در مقابل شهرداري دست به راهپيمايي زدند.در پورتلند اورگان نيز 1000 تن در مرکز شهر جمع شدند و همين امر باعث شد تا عبور و مرور براي چند ساعت به کندي صورت گيرد.تظاهرات در واشنگتن دي‌ سي و آلبوکرکي ايالت نيومکزيکو نيز باعث شد تا ترافيک به وجود آيد اما اين تظاهرات به صورت صلح آميز برگزار شد.

اعتراضات در خارج آمريکا
سي.ان.ان ديروز طي گزارشي با اشاره به توجه جهانيان به وقايع فرگوسن به عنوان يک معضل آشکار تبعيض نژادي اعلام کرد:هم اکنون بر شمار معترضان اين حکم در اطراف سفارت آمريکا در لندن افزوده شده است.به گزارش سي.ان.ان، کشته شدن رنگين پوستان و سياه پوستان به دست نيروهاي پليس در انگليس نيز داراي سابقه است و اين امر واکنش هايي را در جامعه انگليس در ارتباط با وقايع فرگوسن به همراه داشته است.سي.ان.ان افزوده است: قرار است اعتراضاتي درباره تبيعض نژادي و کشته شدن رنگين پوستان به دست نيروهاي پليس سفيد پوست در لندن برگزار شود.مجري شبکه سي.ان.ان در لندن با اشاره به صفحه اول نشريه انگليسي اينديپندنت گفت،مايکل براون بدان جهت به دست پليس سفيد پوست کشته شد که سياه پوست بود.گفتني است کرامپ بنيامين Crump Benjamin وکيل خانواده براون، نوجوان سياهپوست کشته شده در فرگوسن در يک کنفرانس خبري و در اعتراض به حکم داگاه به صراحت گفت: در ايالت هاي مختلف آمريکا،جوانان و پسران رنگين پوست به ضرب گلوله نيروهاي پليس کشته مي‌شوند.شبکه تلويزيوني فرانس 24 نيز در گزارشي ويژه و با نشان دادن ناامني فراگير حاصل از بي اعتمادي به نيروهاي پليس، عنوان کرد فروش اسلحه طي دوهفته اخير در بخش هايي از آمريکا سير صعودي پيدا کرده و به 200 درصد رسيده است.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین