کد خبر: ۳۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
در واقع اتفاقی که در اوپک افتاد و تصمیم اعضای اوپک برای ثابت نگهداشتن سقف تولید از مهم ترین دلایل رها کردن بازار ارز از سوی دولت در راستای افزایش خودسرانه دلار است که در صورت تداوم چنین امری، معلوم نیست دلاری چه حد و مرزی را برای خود قایل خواهد بود.
  در روز سقوط قیمت فلز زرد و وضعیت قرمز بورس تهران، فعالیت کاری صرافان در تهران به گونه ای دیگر رقم خورد. وضعیت بازار نشان می داد نقدینگی مردم به طور آهسته از تالار شیشه ای بورس در خیابان حافظ و بازارهای طلا به سمت میدان فردوسی در حال حرکت است؛ جایی که بیش ترین حجم معاملات ارز کشور در آن انجام می شود.

افزایش حدود 160 تومانی قیمت دلار، در کمتر از یک هفته از اتفاق خاصی در بازار ارز حکایت دارد، آن هم در روزی که شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با 830 واحد افت مواجه شد و در نهایت تا ارتفاع 73 هزار و 245 واحدی سقوط کرد. تالار شیشه ای دیروز شنبه همانند دو روز کاری گذشته بورس سراسر قرمزپوش بود؛ به نحوی که شاخص 30 شرکت بزرگ 65 واحد، آزاد شناور 968 واحد، بازار اول 622 واحد، بازار دوم هزار و 562 واحد و صنعت 548 واحد افت را تجربه کردند. این در حالی است که با توجه به کاهش قیمت نفت و افزایش انتظارها برای ضعیف تر شدن فشارهای تورمی که جذابیت طلا را کاهش می دهد، این فلز گران بها برای سومین روز متوالی در معاملات در بازارهای جهانی کاهش یافت به طوری که هر اونس طلا با کاهش 25.29 دلاری (2.2 درصدی) به 1167.38 دلار رسید. این فلز گران بها یک درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست داد و سومین هفته متوالی افزایشی خود را شکست که در نتیجه همین اتفاقات برخی مردم ترجیح دادند که به سراغ بازار دلار بروند.نرخ دلار در حالی به بیش ترین میزان خود در طی یکسال گذشته رسید که هنوز با رقم نجومی خود طی سال های نه چندان دور فاصله دارد اما به نظر می رسد در صورت جلوگیری نکردن از این روند توسط بانک مرکزی و در راس آن دولت، دلار در آینده ای نزدیک، حتی 4 هزار تومان را نیز تجربه خواهد کرد. در حالی دلار به روزهای اوج خود در مدت یک سال گذشته رسیده که ریال روزهای سختی را تجربه می کند و روزهای سخت تری نیز ممکن است در انتظار آن باشد.

رکود در بازار مسکن، کاهش جهانی قیمت طلا، تورم رکودی و سقوط شاخص بورس را شاید بتوان اصلی ترین دلایل افزایش نرخ دلار عنوان کرد که در کنار تمدید مذاکرت راهی جز افزایش جلوی پای خود باز ندیده است. بدیهی است در ماه های اخیر فریاد انبوه سازان، درد دل های تولیدکنندگان و هشدارهای کارشناسان درباره رکود بورس را دولت نشنیده که بازارهای سرمایه ای و در راس آن مسکن را به فراموشی سپرده و مشخص است که سیل نقدینگی به سمت بازار دلار و ارز سرازیر شود، اتفاقی که بیش از هرکس، دولت از آن خوشحال خواهد شد تا بلکه بتواند کسری بودجه خود را از این طریق جبران کند. در واقع اتفاقی که در اوپک افتاد و تصمیم اعضای اوپک برای ثابت نگهداشتن سقف تولید از مهم ترین دلایل رها کردن بازار ارز از سوی دولت در راستای افزایش خودسرانه دلار است که در صورت تداوم چنین امری، معلوم نیست دلاری چه حد و مرزی را برای خود قایل خواهد بود. قیمت دلار در معاملات روز گذشته بازار تهران تاکنون به عدد 3 هزار و 385 تومان رسید که این رقم بالاترین قیمت طی یکسال گذشته به شمار می آید و در واقع رکورد سال 93 را تا به این لحظه جابه جا کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که رئیس کل بانک مرکزی یک ماه و نیم قبل از کاهش قیمت ها خبر داده بود. سیف به صراحت اعلام کرده بود قیمت دلار کاهش می یابد. اما نتیجه مذاکرات وین موجب شد تا بهای این ارز معتبر جهانی در بازار تهران رکود یکسال گذشته را جابه جا کند. پیش از این تنها در اردیبهشت سال جاری قیمت دلار به عدد سه هزار و 335 تومان رسیده بود. فعالان بازار اعتقاد دارند رشد ناگهانی قیمت دلار در بازار تهران در پی هجوم خریداران به بازار صورت گرفته است. طی ماه های گذشته بخش مهمی از فعالان اقتصادی به انتظار نتیجه مذاکرات وین نشسته بودند. آنها پالس هایی دریافت کرده بودند که نشان می داد پس از این مذاکرات روند قیمت گذاری ها نزولی می شود. برهمین اساس طی دو ماه گذشته خرید ارز کلان در بازار متوقف شده بود. حتی یکی از تجار نقل می کند:« آنهایی که بدهی ارزی داشتند، پرداخت ها را به تاخیر انداخته بودند تا در دوره ارزانی قیمت ها اقدام به خرید کنند ولی از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون فضای روانی بازار بهم ریخته است.» همین تقاضاهای انباشته موجب شده تا بازار ارز با شوک ناگهانی مواجه شود.

برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند، تا زمانی که دولت اقدام به تزریق ارز در بازار نکند، وضعیت به همین شکل باقی می ماند.قیمت دلار در سال 93 وضعیت نسبتا با ثباتی را پشت سرگذاشته بود. پیش از این حتی قیمت دلار به عدد 3 هزار و 40 تومان در هفدهمین روز از فرودین ماه نیز کاهش یافته بود که به عنوان رکوردی کمترین قیمت در سال جاری به شمار می آمد. نشانه های پیش از وین نیز مشخص می کرد که احتمال کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد. در همین حال حسینی هاشمی کارشناس بانکی اعتقاد دارد طی سه هفته گذشته خرید و فروش کلان ارز در بازار متوقف شده بود. دلیل اصلی نیز انتظار بازار برای کاهش قیمت ها بوده است ولی از امروز همین گروه اقدام به خرید دلار کرده اند و همین جریان موجب رشد قیمت ها در بازار شده است. سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز همین اعتقاد را دارد:«فعالان اقتصادی پیش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهایی از مذاکرات هسته ای را داشتند. این موضوع باعث شد پس از تمدید مذاکرات موجی از خرید در بازار ایجاد شود.» براین اساس تحلیل های کارشناسان بانکی نشان می دهد دلیل اصلی رشد قیمت دلار، خرید ناگهانی فعالان اقتصادی بوده است.در حال حاضر روند قیمت گذاری دلار همچنان صعودی است. این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که ارزش دلار در بازارهای جهانی طی چهار روزگذشته نزولی بوده است. با این حال شرایط بازار جهانی در وضعیت دلار در تهران اثری ندارد. در پی رشد قیمت دلار، بهای خرید و فروش سکه و طلا نیز در بازار تهران رشد پیدا کرده است. پیش از این میزان رشد قیمت سکه در هفته منتهی به مذاکرات 1.8 درصد و دلار 2.8 درصد بوده است. اما این رقم با توجه به وضعیت صعودی قیمت ها تا پایان هفته بیشتر خواهد شد. پس باید منتظر بود و دید که دلار تا به کجا آزادی عمل پیدا خواهد کرد و دولت چه زمانی تصمیم به تزریق ارز به بازار کرده تا از افزایش بیش از حد دلار جلوگیری کند و یا این که دوباره شاهد سونامی افزایش نرخ دلار در سال پایانی دولت گذشته خواهیم بود؟

نرخ بانکی 21 ارز کاهش یافت

در حالی که نرخ دلار در ایران به اوج خود رسیده که سایر نرخ سایر ارزها کاهش یافت. نرخ دلار آمریکا با 32 ریال رشد 26,847 ریال، پوند انگلیس با 342 ریال کاهش 42,003 ریال و یورو با 108 ریال افت 33,430ریال تعیین شد.بانک مرکزی نرخ بانکی 39 ارز را برای روز جاری گذشته اعلام کرد که براین اساس نرخ بانکی 16 ارز نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته افزایش و قیمت 21 واحد پولی کاهش یافته البته نرخ دو ارز نیز تغییری نکرده است.به گزارش ایلنا، نرخ دلار آمریکا با 32 ریال رشد 26,847 ریال، پوند انگلیس با 342 ریال کاهش 42,003 ریال و یورو با 108 ریال افت 33,430ریال تعیین شد.فرانک سوئیس 27,801 ریال، کرون سوئد 3,604 ریال، کرون نروژ 3,819 ریال، کرون دانمارک 4,493 ریال، روپیه هند 432 ریال، درهم امارات متحده عربی 7,310 ریال، دینار کویت 92,099ریال، یکصد روپیه پاکستان 26,386 ریال، یکصد ین ژاپن 22,621ریال، دلار هنگ کنگ 3,462 ریال، ریال عمان 69,715 ریال، دلار کانادا 23,519ریال، راند آفریقای جنوبی 2,427 ریال، لیر ترکیه 12,094 ریال، روبل روسیه 534 ریال، ریال قطر 7,374 ریال، یکصد دینار عراق 2,241 ریال، لیر سوریه 158 ریال، دلار استرالیا 22,857 ریال، ریال سعودی 7,153ریال، دینار بحرین 71,210 ریال، دلار سنگاپور 20,578 ریال، ده روپیه سریلانکا 2,048 ریال، یکصد روپیه نپال 26,924 ریال، یکصد درام ارمنستان 6,191 ریال و دینار لیبی 20,553 ریال قیمت خورد.همچنین نرخ یوان چین 4,373 ریال، یکصد بات تایلند 81,714 ریال، رینگیت مالزی 7,979 ریال، یک هزار وون کره جنوبی 24,116 ریال، یکصد تنگه قزاقستان 14,787ریال، افغانی افغانستان 467ریال، منات آذربایجان 34,227 ریال، یک هزار روبل بلاروس 2,457 ریال، سامانی تاجیکستان 5,281 ریال و بولیوار ونزوئلا 4,265 ریال تعیین شد.این در حالی است که طلا به عنوان منبع سرمایه گذاری در برابر تورم به شمار می رود. همچنین از دیگر عوامل موثر بر کاهش قیمت طلا، تقویت ارزش دلار عنوان شده است که در برابر دلار کانادا و کرون نروژ به علت کاهش قیمت نفت افزایش قابل توجهی کسب کرد.خروج سرمایه سرمایه گذاران از گلدتراست بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان از سر گرفته شده است. پس از یک هفته میزان ذخایر آن به کمترین رقم در 6 سال گذشته رسید که نشان از احساس کاهشی حاکم بر بازار دارد.


منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین