|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۹۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵
یک استاد دانشگاه گفت: اقدامات ترامپ در موضوع جرج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی و دفاع از اصل دموکراسی به عنوان رکن اساسی قوانین این کشور زیر سوال رفته است و او باید تا نوامبر به این وضعیت سر و سامان دهد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا گفت:  جامعه آمریکا ویژگی‌های تعریف شده خاص خود را دارد. به لحاظ ساختاری، آمریکا حکومتی فدراتیو است و دولت فدرال مسئول سیاست های کلان کشور است. پلیس دولت فدرال تحت نظارت دولت فدرال است از این رو اجزای ساختاری منتسب به رئیس جمهور در مقام شخص اول کشور است و در نهایت از منظر مسئولیت سیاسی رئیس جمهور آمریکا باید پاسخگوی اتفاقات رخ داده توسط پلیس باشد و افکار عمومی نیز خواهان واکنش رئیس‌جمهور هستند.

وی با اشاره به تاثیر اعتراضات اخیر به مرگ یک شهروند رنگین پوست توسط پلیس در انتخابات آتی ریاست جمهوری ادامه داد: حتما انتخابات قابل توجه و معناداری را شاهد خواهیم بود. دموکرات ها برای ضربه زدن به ترامپ حتما از فضای به وجود آمده استفاده می کنند و همین الان هم شاهد حضور بایدن و نانسی پلوسی در مراسم ها و نزد رهبران سیاهپوست هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به بافت جامعه آمریکا که ریشه در نژادپرستی دارد گفت: البته این رویکرد در دهه های گذشته بسیار کمرنگ شده است اما ریشه های نژادپرستی هنوز باقی است. در آمریکا اصطلاحی به نام "کابوس برادلی" وجود دارد که اشاره ای است به یک شهردار سیاه پوست که با وجود اقبال عمومی به او و اقداماتش اما وقتی قرار بود در مقامی بالاتر قرار گیرد مردم و تمام کسانی که او را مورد ستایش قرار می دادند به او رای ندادند و نتوانست بر رقیب سفیدپوست خود فائق بیاید.

مطهرنیا خاطرنشان کرد: نوع برخورد و اقدام ترامپ در مواجهه با بحران به وجود آمده ناشی از مرگ جرج فلوید، در انتخابات آتی بسیار مهم است. ترامپ باید بتواند از یک سو افکار عمومی را به سمت آرامش هدایت کند و از سوی دیگر فضایی مثبت را در حمایت از دموکراسی به نمایش بگذارد در غیر این صورت مردم رئیس جمهور را ضعیف و اقداماتش را فاقد وجاهت و ارزش می دانند و این روند در انتخابات به ضررش تمام خواهد شد.

وی گفت: تا اینجای کار ترامپ نشان داده که قدرتمند است اما اقداماتش در دفاع از دموکراسی به عنوان رکن اساسی قانون این کشور زیر سوال رفته است و بر سر برخورد وی اختلاف نظر است. در نظرسنجی ها اختلاف میان بایدن و ترامپ بالاست و این مساله آینده را برای ترامپ متزلزل نشان می دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین