|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۹۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
وزیر امور خارجه آمریکا و سناتور ایالت ماساچوست در پیام‌های توئیتری به مشاجره با یکدیگر درباره خروج آمریکا از برجام و ناتوانی این کشور در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداختند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر نوشت که آمریکا و اسرائیل خارج از توافق هسته‌ای ایران، امنیت بیشتری دارند.

وی در ادامه این پیام توئیتری مدعی شد که برجام یک تلاش شکست خورده برای آرام کردن تروریست‌ها بوده است.

پامپئو که این پیام توئیتری را در جواب پیام توئیتری «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست نوشته بود در ادامه اضافه کرد: «متشکرم که شما شفاف کردید که خواستار برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران (در ماه اکتبر) هستید.»

وارن پیش از این در پیامی در توئیتر به تلاش پامپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و نوشته بود: «در واقع، پاراگراف ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمریکا را تشویق می‌کند که اختلافات را از طریق توافق هسته‌ای ایران حل کند، همان توافقی که شما از آن خارج شدید و گزینه‌های ما را محدود کرده و ایمنی ما را کمتر کردید.»

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.

دولت آمریکا در روز‌های گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است.

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین