|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۹۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۹
یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان گزینه پیشنهادی نخست وزیری عراق اظهار کرد: به نظر می‌رسد الکاظمی نیز با توجه به مخالفان و موافقانی که در بین گروه های سیاسی عراق دارد در تشکیل کابینه با مشکلاتی رو به رو شود.

حسین کنعانی مقدم، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از زمانی که آقای« عادل عبدالمهدی» از نخست وزیری عراق کناره گیری کرد، شاهد خلاء قدرت در این کشور بودیم و این خلاء قدرت همچنان پس از گذشت چندین ماه ادامه دارد.

وی با بیان این که الکاظمی که به عنوان گزینه جدید پیشنهادی نخست‌وزیری عراق با مخالفان و موافقانی در داخل عراق مواجه است، تصریح کرد: تیمی که ایشان برای تشکیل کابینه در نظر دارند برای جریان‌های شیعه به خصوص جریان‌های انقلابی در عراق ناشناخته است و حتی اگر هم معرفی شده باشند، در مورد آنها ابهاماتی وجود دارد.

کنعانی مقدم با بیان این به نظر می‌رسد تشکیل کابینه در عراق بدون حضور نیروهای قوی از گروه‌های موثر در عراق از جمله گروه‌های شیعی با بن بست مواجه شود، اظهار کرد: با توجه به این که آمریکا از بخشی از جریان‌های سیاسی در داخل عراق حمایت می‌کند احتمالا الکاظمی در موضوع تشکیل کابینه با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد، گرچه این موضوع نیز حائز اهمیت است که باید هرچه زودتر عراق از بن بست خلاء قدرت خارج شود و یک دولت قوی و مستقل مسوولیت امور در این کشور را برعهده بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، خاطر نشان کرد: ولی اگر بنا باشد که دولتی در این کشور بر روی کار بیاید که وابسته به سیاست‌های آمریکا باشد به نظر می‌رسد که این موضوع  به ضرر مردم عراق خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که براساس اخبار منتشر شده برخی از گروه‌های شیعه عراقی از آقای الکاظمی حمایت کرده‌اند و ایران نیز از معرفی وی استقبال کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند و همواره خواهان این بوده که دولتی قوی و مستقل در عراق بر روی کار آید تا بتواند مشکلات مردم این کشور را حل کند و روابط حسنه‌ای نیز با ایران داشته باشد.

کنعانی مقدم خاطر نشان کرد: به نظر می رسد گروه‌های انقلابی در عراق مثل حزب الله عراق و جریان‌های وابسته به آقایان مقتدی صدر و آقای حکیم نظر مثبتی در مورد تیمی که قرار است با الکاظمی دولت را تشکیل بدهند، ندارند و چندان این تیم مورد قبول آنها نیست.


این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که بنا به گفته شما به نظر می‌رسد گروه‌های شیعه در عراق مشکلی با شخص الکاظمی ندارند و بیشتر انتقاد آنها به تیم همراه او است، ادامه داد: به خود ایشان هم انتقاداتی دارند ولی اگر او بتواند تیمی قوی تشکیل دهد چنان چه از گروه‌های موثر عراق در آن حضور داشته باشند و رضایت همگان را به همراه داشته باشد، ممکن است که از انتقاداتی که نسبت به او  وجود دارد، کاسته شود ولی اگر قرار باشد که تیمی که  الکاظمی تشکیل می‌دهد، وابسته به گروه‌های نفوذی آمریکا در عراق باشد، این موضوع با واکنش پارلمان عراق مواجه خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین