|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه فعلاً بنای تغییر نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار نیست به بازار ارز پیام داد که فعلاً برنامه ضربتی برای این بازار در دستور کار نیست و گفت: پرونده ارزی بانک‌ها را بررسی می‌کنیم.
ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بانک‌داری اسلامی که در همایش بانک‌داری اسلامی در حال برگزاری است، در پاسخ به تسنیم درباره اینکه با توجه به ملغی شدن ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که در دولت دهم تشکیل شده بود تکلیف پرونده ارزی بانک‌ها که در دولت دهم از حساب آنها طبق مصوبه این ستاد برداشت شده بود چیست، اظهار داشت: این پرونده را یک بار دیگر بررسی می‌کنیم و اگر بانک‌ها تخطی کرده باشند که هیچ، پول از حساب آنها برداشت شده ولی اگر این پول اشتباه برداشت شده باشد آن را به حساب برمی‌گردانیم.

* تغییر نرخ سود بانکی فعلاً منتفی است

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم درباره تغییر نرخ سود بانکی گفت: تغییر نرخ سود بانکی مستلزم کنترل تورم است بر همین اساس باید در جلسه اول بتوانیم نسبت به تورم اقدامات لازم را انجام دهیم تا پس از آن تغییر نرخ سود را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه جهت‌گیری نظام بانکی تحول است، افزود: بر همین اساس باید تعادلی که مورد نظر دولت یازدهم است در شرایط مطلوب به وجود بیاید؛‌ هم اکنون شرایط مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه باید برنامه ریزی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت به‌سمت تعادل باشد، تصریح کرد: در گام اول باید تورم موجود کنترل شود، بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌دهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال گفت: فعلاً برنامه تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار ما نیست البته اجازه بدهید با گذشت زمان شرایط لازم برای برنامه‌ریزی و اعلام برنامه‌های دولت در این راستا فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه تعادل مطلوب در اقتصاد باید ایجاد شود و بعد از آن برنامه‌ها درباره نرخ سود بانکی اعلام خواهد شد، تصریح کرد: برنامه‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی براساس تصمیماتی است که مجامع می‌گیرند بر همین اساس اعلام سیاست‌های نرخ سود در حال حاضر منطقی نیست.

سیف تأکید کرد: تغییر نرخ سود باید بعد از ایجاد تعادل مطلوب در اقتصاد انجام شود. بر همین اساس اول باید به‌سمت تعادل حرکت کنیم.

* فعلاً اقدام ضربتی و شوک‌آور برای بازار ارز نداریم/ برنامه برای تأمین ارز کالای اساسی

وی درباره اقدامات بانک مرکزی برای بازار ارز گفت: در حال حاضر بازار ارز متعادل است؛ نمی‌توان درباره بازار ارز برنامه کوتاه‌مدت اجرا کنیم به همین خاطر هیچ برنامه ضربتی و شوک‌آور برای بازار ارز نداریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره انتقاد واردکنندگان مبنی بر اینکه بانک مرکزی ارزی به واردات کالا اختصاص نمی‌دهد، گفت: تمام این مشکلات به‌زودی حل خواهد شد و پرونده ارز کالای اساسی هم اکنون در حال بررسی است؛‌ هم اکنون در حال رسیدگی چگونگی اختصاص ارز برای کالاهای اساسی هستیم هروقت مشخص شد اعلام می‌کنیم.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین