|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۷۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
"ایمن العوده" رهبر فهرست مشترک احزاب عرب که توانست ۱۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به خود اختصاص دهد، در خصوص تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین های اشغالی گفت: اولویت حزب ما سرنگونی "بنیامین نتانیاهو" است و به همین خاطر از "بنی گانتس" رهبر کاحول لاوان (حزب آبی و سفید) حمایت می کنیم.
  "ایمن العوده" رهبر فهرست مشترک احزاب عرب که توانست ۱۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به خود اختصاص دهد، در خصوص تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین های اشغالی گفت: اولویت حزب ما سرنگونی "بنیامین نتانیاهو" است و به همین خاطر از "بنی گانتس" رهبر کاحول لاوان (حزب آبی و سفید) حمایت می کنیم.

به گزارش شبکه خبری "آی ۲۴"، رژیم صهیونیستی، العوده دوشنبه شب تصریح کرد: نتانیاهو در دوران نخست وزیری ما را به حساب نمی آورد، به همین خاطر نمی خواهیم وی دوباره نخست وزیر شود.

فهرست مشترک احزاب عرب شامل ائتلاف چهار حزب قدرتمند "جبهه دموکراتیک برای صلح و مساوات (هدش)"، "تجمع دموکراتیک ملی (بلد)"، "فهرست اعراب متحد" و "جنبش عربی تغییر (تعال)" است.

این فهرست با احراز ۴۷۰ هزار و ۶۱۱ رأی (۱۰.۶۲ درصد آراء)، پس از حزب آبی و سفید و حزب لیکود، توانست بهترین آرا را کسب کند.

در مقابل حزب کاحول لاوان (حزب آبی و سفید) به ریاست گانتس توانسته است، حمایت احزاب "اردوگاه دمکراتیک به ریاست " نتسان هروویچ  " و ائتلاف کار و گیشر به ریاست "عمیر پرتس" و ۱۰ عضو فهرست مشترک احزاب عرب را به دست آورد.

احزابی که از نخست وزیری دوباره نتانیاهو حمایت کرده اند، حزب دست راستگرا به ریاست "ایلیت شاکید" وزیر پیشین دادگستری کابینه نتانیاهو، حزب افراطی "شاس" به ریاست "أرییه درعی" و حزب "یهدوت هتوراه" یهودی های اشکنازی به ریاست یعقوب لیتسمان" است.

برخی گزارش ها حاکی است، در صورتی که نتانیاهو و گانتس تشکیل کابینه "وحدت ملی" را نپذیرند، "روون ریولین" رئیس رژیم صهیونیستی تا چهارشنبه هفته آینده ممکن است تشکیل کابینه ائتلافی را به تعویق بیندازد.

به گزارش رسانه های محلی رژیم صهیونیستی، گانتس  و نتانیاهو برای نخستین بار از زمان انتخابات هفته گذشته در یک دیدار سه جانبه با رئیس این رژیم و برای توافق بر سر تقسیم قدرت با یکدیگر دیدار کردند.

هر کدام از نتانیاهو و گانتس که بیشترین کرسی های کنست را به خود اختصاص داده اند، ۲۸ روز برای تشکیل کابینه مهلت خواهد داشت. در صورتی که وی در این مدت موفق نشود، مهلتش ۱۴ روز دیگر تمدید می شود و در صورت ناکامی، ریولین فرد دیگری را برای این کار معرفی می کند.

کنست یا پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و در مجموع ۴۰ حزب با یکدیگر در این انتخابات رقابت کردند.

تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نیازمند آن است که حزب پیروز ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را به دست می آورد تا بتواند تشکیل کابینه دهد؛ با توجه به این که هیچ یک از احزاب موفق نشدند اکثریت کرسی ها را از آن خود کنند، به همین خاطر کابینه ائتلافی تشکیل می شود.

طبق نتایج بیست و دومین انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی حزب کاحول لاوان (آبی و سفید) در مجموع ۳۳ کرسی به دست آورد و پس از آن نیز حزب لیکود به رهبری نتانیاهو قرار گرفت که نتوانست بیشتر از  ۳۱ کرسی را از از آن خود کند.

حزب سیاسی- مذهبی "شاس" ۹ کرسی، حزب "یسرائیل بیتنو" (اسرائیل خانه ماست) و حزب "یهدوت یتوراه" (اتحاد یهودیت توراتی) هر کدام هشت کرسی، حزب "جناح راست‌ یکپارچه" هفت کرسی، ائتلاف دو حزب "کارگر- گیشر" و "اردوگاه دموکراتیک" نیز هر کدام پنج کرسی را به دست آوردند.

همچنین حزب "یسرائیل بیتنو" به رهبری "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ مستعفی کابینه نتانیاهو ۳۰۹ هزار و ۶۸۸ رأی (۶.۹۹ درصد)، حزب اتحاد یهودیت توراتی ۲۶۸ هزار و ۶۸۸ رأی (۶.۰۶ درصد) و حزب "راستگرا"  ۲۶۰ هزار و ۳۳۹ رأی (۵.۸۸ درصد)، حزب ائتلاف کارگر– گیشر ۲۱۲ هزار و ۵۲۹ رأی (۴.۸۰ درصد آراء) و حزب "اردوگاه دموکراتیک"  ۱۹۲ هزار و ۲۶۱ رأی (۴.۳۴ درصد آرا) را کسب کردند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین