|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۷۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
در شهر که قدم بزنی بچه‌هایی را میبینی که برای خرید لوازم مدرسه همراه پدر و مادر خود هستند، هستند بچه‌هایی که بخاطر نخریدن لوازم‌التحریر با نگاه حسرت به این لوازم به مسیر خود ادامه می‌دهند.
 روزهای آخر شهریورماه در حال سپری شدن هستند و کم‌کم به ماه مهر، ماه بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم.

یادم می‌آید زمانی که به شهریور می‌رسیدیم به فکر خرید لوازم‌التحریر برای اول مهر بودیم حتی وسایلی که از سال قبل داشتیم را در برگه‌ای جداگانه می‌نوشتیم تا تنها وسایلی را که نیاز داریم خریداری کنیم، ولی امروزه بچه‌ها حاضر نیستند از وسایل سال قبل خود استفاده کنند و از طرفی قیمت لوازم‌التحریر به قدری بالا رفته که برخی از خانواده‌ها توان خرید را ندارند.

در شهر که قدم بزنی بچه‌هایی را میبینی که برای خرید لوازم مدرسه همراه پدر و مادر خود هستند، هستند بچه‌هایی که بخاطر نخریدن لوازم‌التحریر با نگاه حسرت به این لوازم به مسیر خود ادامه می‌دهند.

تصمیم گرفتم به میان مردم بروم و از حال و هوای خرید لوازم مدرسه که یادآور روزهای شیرین زندگی هر شخصی است با آن‌ها صحبت و گزارشی تهیه کنم.

در راه چشمم به اولین مغازه لوازم‌التحریر افتاد داخل مغازه شدم، چند خانم را دیدم که برای خرید وسایل مورد نیاز بچه‌های خود آمده بودند.

یکی از آن‌ها که مشخص بود وضع مالی خوبی دارد، اصرار داشت که وسایل کمتری بخرد ولی پسر بچه برخلاف مادرش هر چیزی را که می‌دید، تقاضای خریدش را داشت.

در حین خرید، پرسیدم همین یک فرزند مدرسه‌ای را دارید؟ با حالتی مستاصل جواب داد از پس همین یکی برنمی‌آیم خدا به داد خانواده‌هایی برسد که دو فرزند مدرسه‌ای دارند.

او گفت: امسال به خاطر افزایش قیمت نمی‌توان لوازم التحریر زیادی خرید، بچه‌ها هم زیر بار  نمی‌روند از وسایل سال گذشته خود استفاده کنند.

وقتی از کیفیت لوازم التحریر پرسیدم جواب داد فقط گران هستند و به نظرم کیفیت ندارند، سال قبل کیفیت بهتر بود ولی هر چه گرانتر می‌شوند انگار کیفیت هم پایین می‌آید.

پرسیدم سال قبل هزینه خرید لوازم‌التحریر مدرسه پسرتان چقدر شد؟ گفت: اصلا پارسال را نمی‌توان با امسال مقایسه کرد، پارسال هزینه خرید لوازم‌التحریر شاید 50 تا 60 هزار تومان شد اما امسال شاید بتوانم 30 درصد وسایل سال قبل را بخرم.

بالاخره بعد از صحبت و قانع کردن فرند خود، تنها سه دفتر، یک پاک کن و دو مداد خرید و از مغازه بیرون آمد.

در مدتی که داخل مغازه لوازم‌التحریر بودم به جز این خانم کسی خرید نکرد و مابقی تنها قیمت گرفتند و از مغازه بیرون رفتند.

مغازه‌دار در حال جمع کردن وسایل اضافی بود که پرسیدم امسال بازار لوازم التحریر داغ نیست؟

می‌گوید: بخاطر گرانی است که قدرت خرید مردم کاهش یافته مگر خانواده‌ها توان خرید دارند، قیمت دفتر دو برابر و حتی بیشتر شده است، سال گذشته افرادی بودند که حتی دفتر اضافه‌تر تهیه می‌کردند ولی امسال فقط دو یا سه دفتر میخرند، گرچه ما ایرانی‌ها دقیقه نودی هستیم و در روزهای پایانی شاید بازار داغ‌تر شود.

می‌گوید: اکثر اجناس ایرانی‌اند، ولی مردم بخاطر گرانی نمی‌توانند مثل قبل خرید کنند.

مغازه‌دار به خاطر گران بودن لوازم‌التحریر و اینکه در این ماه فروش خوبی ندارد گلایه‌مند است.

به مغازه دیگری رفتم مغازه‌دار تنها نشسته بود و با گوشی صحبت می‌کرد، وارد که شدم فکر کرد لوازم التحریر میخواهم، قیمت برخی از اجناس را پرسیدم.

از من پرسید: شما هم مثل بقیه افراد چندین مغازه قیمت می‌پرسی تا ببینی کجا ارزانتر است؟ گفتم خبرنگارم، برخلاف بقیه مصاحبه‌شوندگان که اول در پاسخ به سوالاتم تا حدودی عاجزانه برخورد کردند، او همکاری کرد و به تمام سوالاتم جواب داد.

می‌گوید: امسال وضعیت بازار خوب نیست، مادران فقط قیمت لوازم‌التحریر را می‌پرسند و عده کمی خرید می‌کنند، بازار ما هم راکد است، افزایش 100 درصدی قیمت برخی از لوازم‌التحریر قدرت خرید مردم را پایین آورده، هستند کسانی که سال گذشته مشتری من بودند و 10 دفتر فانتزی برای بچه‌هایشان خریدند ولی امسال به دنبال دفتر دولتی هستند.

می‌گوید: کیفیت همان است و تمام اجناس داخل مغازه‌ام و حتی در دیگر مغازه‌ها ایرانی هستند، اجناس خارجی در بازار کم است، ولی مردم واقعا برایشان سخت است با این قیمت‌ها وسایل اضافه‌تر بخرند.

بعد از بیرون آمدن از مغازه، دو مادر را دیدم که در پیاده‌رو و در نزدیک مغازه لوازم‌التحریری با یکدیگر در حال صحبت بودند، یکی از آن‌ها گفت: قیمت‌ها را پرسیدم واقعا توان خرید را ندارم، منتظر نمایشگاه هستم اگر امسال هم باشد از آنجا برای بچه‌هایم خرید میکنم، نزدیک‌تر شدم با یکی از آن‌ها صحیت کردم، وقتی گفتم خبرنگارم انگار درد دلش باز شد ولی با این حال و گلایه‌مندی از اوضاع و احوال بازار لوازم‌التحریر، وقتی پرسیدم تا الان خرید کرده‌اید؟ می‌گوید: از چندین مغازه قیمت گرفتم، قیمت‌ها بالاست ولی مجبورم تا حدودی لوازم‌التحریر را بخرم.

پرسیدم  آیا از وسایل بدون استفاده سال گذشته فرزندتان چیزی باقیمانده است؟ می‌گوید: اصلا بچه‌ها شرایط را درک نمی‌کنند فقط به دوستان و اطرافیان خود توجه می‌کنند، حاضر نیستند از وسایل سال گذشته خود استفاده کنند.

می‌گوید: سال قبل با هزینه کمی توانستم لوازم‌التحریر فرزندم را تهیه کنم، ولی امسال با این قیمت‌ها واقعا برایم سخت است، حتی کیف سال قبل دخترم نو است ولی اصرار دارد کیف نو بخرد، می‌گوید روز اول مدرسه تمام دوستانم کیف و کفش نو دارند، من خجالت می‌کشم با وسایل سال گذشته بروم.

چادرش را جلو می‌کشید و می‌گوید: این گرانی برای ما که با حقوق کارگری روزگار خود را سپری می‌کنیم دردآور است، اجناس دولتی هم گران هستند، مجبورم فعلا چند دفتر برایش بخرم تا بعد از باز شدن مدرسه اگر لازم بود باز هم خریداری کنم.

در راه برگشت به خانه همین که در حال و هوای خود قدم میزدم و به فکر فرو رفته بودم دختر همسایه به همراه مادرش را دیدم بعد از سلام و احوالپرسی دخترک با ذوق گفت میخواهم بروم و لوازم‌التحریر بخرم.

ولی مادرش با ناراحتی گفت: از قیمت‌ها خبر ندارند، وقتی پرسیدم تا الان سری به مغازه‌ها زده و از قیمت‌ها با خبر است، می‌گوید: چندین مغازه قیمت گرفتم، دفترهای فانتزی به شدت گران شده منتظر دفترهای دولتی بودم، اگر به صرفه نبود مجبورم دفتر کلاسوری برایش بخرم، وقتی پرسیدم پارسال چقدر هزینه خرید لوازم التحریر شد، گفت: پارسال از دفترهای سال قبل هم استفاده کرد و هزینه تنها 40 هزار تومان شد، ولی امسال چیزی که خودم حساب کردم 200 هزار تومان می‌شود، اگر کیف هم میخواستم بخرم که دیگر واویلا بود.

در ادامه برای کامل شدن مصاحبه، با رئیس اتحادیه لوازم التحریر تماس گرفتم، با بهانه‌های مختلف و نداشتن فرصت برای انجام مصاحبه، شماره بازرس اتحادیه را در اختیارم قرار داد.

حسین طاهری بازرس اتحادیه لوازم‌التحریر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به  افزایش 100 درصدی و قیمت لوازم‌التحریر ایرانی، گفت: با افزایش قیمت نسبت به سال‌های گذشته، قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: کیفیت همانند سال‌های گذشته است و افزایش برخی از اجناس به دلیل شرکت‌های تولید کننده است، گرچه نظارت‌ها بر روی این بازار به خوبی انجام و با گران‌فروشان برخورد می‌شود.

طاهری با اشاره به فعال بودن 40 مغازه لوازم‌التحریر در شهرکرد، تصریح کرد: طی چند روز گذشته حدود هشت نفر از فروشندگان لوازم التحریر، تغییر شغل داده یا مغازه خود را به دلیل اینکه فروش نداشته و رکود این بازار را فرا گرفته بود جمع کردند.

وی گفت: در این ماه در بیشتر مغازه‌ها به نوعی می‌توان لوازم‌التحریر پیدا کرد که توصیه می‌شود مردم از مغازه‌های لوازم‌التحریر خرید خود را انجام دهند، درست است برخی از دست فروشان کنار خیابان با قیمت پایین محصولاتشان را می‌فروشند ولی قطعا کفیت متفاوت است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر قیمت دفتر 80 برگ دولتی 5000 تومان، قیمت دفتر 50 برگ فانتزی با مارک‌های مختلف از 5000 تا 8500 تومان و پاک‌کن نیز 6000 تومان به فروش می‌رسد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین