|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
محمود نیلی احمد آبادی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 160 رای مخالف، 79 رای موافق و 7 رای ممتنع از مجموع 246 رای، نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم را برسی کردند و در نتیجه آن محمود نیلی احمدآبادی رای اعتماد مجلس را کسب نکرد.
 محمود نیلی احمد آبادی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 160 رای مخالف، 79 رای موافق و 7 رای ممتنع از مجموع 246 رای، نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند.

 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به ریاست علی لاریجانی و با حضور 195 نفر از نمایندگان آغاز شد و در همان دقایق اولیه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز به همراه نیلی وزیر پیشنهادی علوم، فانی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات و برخی دیگر از اعضای هیات دولت برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم وارد مجلس شورای اسلامی شد.
علی لاریجانی حضور رییس‌جمهور و هیات دولت در مجلس را خیر مقدم گفت و پس از آن روحانی طی سخنانی به دفاع از وزیر پیشنهادی خود پرداخت و تاکید کرد که «این دولت اهل لجبازی نیست » و هم‌چنین خاطرنشان کرد که نمی‌خواهیم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد.

رییس‌جمهور پس از سخنرانی خود و با آغاز نطق مخالفان و موافقان نیلی صحن علنی مجلس شورای اسلامی راترک کرد.
حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در یادداشتی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در مجلس تصریح کرد که خروج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بلاتکلیفی در گرو این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت مسائل جاری حوزه‌های علمی و دانشگاهی کشور به دکتر نیلی احمدآبادی رأی اعتماد بدهند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا اسامی موافقان و مخالفان عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را به این شرح اعلام کرد: اکبریان و عبدالکریم جمیری به عنوان مخالف و غلامعلی جعفرزاده و ابراهیم نکو به عنوان موافق.
عزیزاکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم نباید دنبال اهداف و گروه خاصی باشد.

ابراهیم نکو یک نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزیر پیشنهادی علوم حاشیه سیاسی ندارد.
هم‌چنین سیدمحمود نبویان در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم از آن‌چه «عدم توجه به ارزش‌های اسلامی در زمان مدیریت نیلی» خواند، انتقاد کرد.

وی در سخنان خود مدعی شد که از دکتر نجفی در مورد امضای یک نامه سوال کرده است و دکتر نجفی تایید کرده است که آن را امضا نموده در حالی که با صحبت‌های رییس مجلس ادعای این نماینده رد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، هم‌چنین به نقل از رئیس کمیسیون آموزش مجلس نظر مثبت این کمیسیون در مورد وزیر پیشنهادی علوم را تکذیب کرد.

 محمدقسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیزدر نطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که نگاه سیاسی را از وزیر پیشنهادی بردارید.
هم‌چنین جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخن گفت بر حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی تاکید کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در پاسخ به مخالفان نیز تأکید کرد که نیلی از جنس دانشگاه است.
هم‌چنینالیاس نادران نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، گفت: کاش صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور را در جمع نخبگان و مردم زنجان هم می‌شنیدیم.

علی لاریجانی پس از مخالفت الیاس نادران با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری و در واکنش به بخشی از سخنان وی تقدیم نامه معرفی نیلی قبل از انتشار در رسانه‌ها را تأیید کرد.
مهرداد لاهوتی نیز در موافقت با وزیر علوم به تعدادی از شبهات و مسائل مطرح شده توسط مخالفان نیلی پاسخ داد.

 پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی بحث اعتماد به فرهیختگان، نیازهای جامعه و رشته‌های تحصیلی، ارتقای دانشگاه‌ها، توسعه متوازن آموزش علمی و توجه به مناطق محروم را مورد تاکید قرار داد.
پس از آن لاریجانی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم دولت را به رای مجلس گذاشت که نیلی رای نیاورد.

این سومین بار بود که رئیس جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس حضور می‌یابد. پیش از این دولت جعفر نیلی منفرد و رضا فرجی دانا را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم معرفی کرده بود که میلی منفرد موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد و فرجی دانا بعد از گذشت چند ماه از فعالیتش از سوی مجلس استیضاح شد.
در آغاز جلسه علنی مجلس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن پارلمان حضور داشت.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه رای اعتماد، رییس‌جمهور یک ساعت برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود فرصت داشت. در ادامه نیز دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15دقیقه اجازه نطق داشتند.
دولت یازدهم در زمان معرفی کابینه جعفر میلی منفرد را به عنوان اولین گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. پس از آن رییس جمهور جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد و در مهلت سه ماهه رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد و موفق به جلب نظر نمایندگان شد.

با استیضاح رضا فرجی دانا در مردادماه سال جاری رییس جمهور محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و نهایتا چهارشنبه هفته گذشته محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. 

منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
0
1
معلوم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین