|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
چرا درخصوص روش‌هایی که عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و بارها توسط متخصصان و مسئولین ممنوع اعلام شده، هیچ برخورد جدی صورت نمی‌گیرد؟
  تب و تاب است دیگر، وقتی می‌گیرد دیگر نمی‌شود جلویش را گرفت، یک زمانی عمل دماغ است، یک زمانی بازوها و عضله‌های مصنوعی و یک موقعی هم لاغری، اما موضوع وقتی خطرناک می‌شود که آدم‌ها به هر راهی متوصل می‌شوند تا به استانداردهای این تب و تاب نزدیک شوند، وقتی می‌گوییم هر راهی منظورمان دقیقا هر راهی است، لاغر شدن و متناسب بودن مشخصا چیزی نیست که کسی با آن مخالف باشد، اما راه‌های رسیدن به آن آنقدر متفاوت و عجیب و غریب است که اگر شخص بدون اطلاع وارد یکی از آنها شود ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای او به بار آورد، قرص‌های لاغری حاوی مخدر شیشه و آمفتامین که این اوخر سر و صدای بسیار زیادی ایجاد کردند نزدیک‌ترین نمونه همین مسائل هستند. در جدول زیر سعی کرده‌ایم تمام راه‌های متداول و غیرمتداول لاغری را بررسی کنیم.


عوارض

انواع و موارد استفاده

روش

نمی‌تواند به کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند چراکه شخص قادر نخواهد بود این رژیم‌ها را در طولانی مدت ادامه دهد، اگر هدف کاهش وزن ماندگار است این روش مناسب نیست.

رژیم‌های غذایی سریع‌الاثر (با محدودیت شدید کالری در یک مدت زمان مشخص همراه است)

 

 

 

 

رژیم‌ها

چون این رژیم‌ها با مشورت پزشک متخصص تجویز می‌شوند اغلب عوارض خاصی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

رژیم‌های غذایی طولانی مدت، این رژیم‌ها اغلب با ورزش همراه هستند و از سمت متخصصین تغذیه برای هر فرد مشخص رژیم به خصوصی در نظر گرفته می‌شود، به این علت یکی از قابل اتکاترین روش‌ها برای لاغری افراد هستند.

مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیستند و توسط اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی غیراستاندارد تشخیص داده شده و زمینه‌ساز بروز عوارض نیز خواهند بود.

این موارد اغلب مورد استفاده افرادی است که احتیاج به لاغری‌های موضعی دارند.

 

کمربندها

 

 

قرص‌های گیاهی اغلب با کم‌کردن اشتها باعث کاهش وزن می‌شوند و در طولانی مدت ممکن است اختلال‌هایی ایجاد کنند.

گیاهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داروها

داروهای کاهنده اشتها با جذب آب و اشغال حجم زیادی از معده ولع غذایی را کاهش می‌دهند و عوارضی مثل بی‌خوابی، هیجان زیاد، اختلالات دستگاه گوارش دارند، گروهی از این داروها که به سیبوترامین‌ها معروف هستند از طرف مجله نظام پزشکی به عنوا داروهای ممنوع معرفی شده‌اند.

گروهی دیگر از این داروها موسوم به تینوئیدها که این روزها در آرایشگاه‌ها به مشتریان توصیه می‌شود حاوی مخدر شیشه و از مشتقات آمفتامین و از دسته محرک‌های مغزی هستند باعث کم‌اشتهایی شده و مصرف آنها به دلیل داشتن عوارضی مثل سرخوشی بعد از ۲ تا ۳ ساعت مصرف و حالت خواب‌آلودگی، کرختی، گرفتگی و اغتشاش شعور و گیجی بعد از آن ممنوع است.

داروهای کاهنده اشتها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیمیایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قرص چربی‌سوز ونوستات تنها قرص استاندارد و تأیید شده در وزارت بهداشت درمان است، مصرف خودسرانه این داروها صحیح نیست و حتما باید با مشورت پزشک مورد استفاده قرار گیرند. مصرف طولانی مدت قرص‌های چربی‌سوز باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی و در نهایت سوءتغذیه می‌شود. این قرص‌ها خارج از چرخه نظارت وزارت بهداشت و درمان در بازار توزیع می‌شود، بیشتر این قرص‌ها از هند و پاکستان وارد شده و اطمینانی به سلامت و تضمینی به لاغر کردن ندارند.

داروهای چربی‌سوز، با دو نوع عملکرد متفاوت باعث تجزیه شدن چربی‌ها در روده یا با مهار کردن جذب چربی باعث عدم ورود چربی به چرخه سوخت بدن می‌شوند.

با پر کردن حجم معده سبب بروز سیری می‌شوند و به شدت خطرناک هستند.

حجم‌گیرنده دستگاه گوارش


با نگاهی به جدول بالا می‌توان از تنوع روش‌های مختلفی که این روزها برای لاغر شدن پیشنهاد می‌شود پی برد،  اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا در خصوص روش‌هایی که عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند (مصرف قرص‌های حاوی شیشه و آمفتامین که در مصرف‌کنندگان باعث ایجاد وابستگی‌های روانی و جسمانی می‌شوند و همچنین قرص‌های وارداتی از چین مثل قرص‌های سوپر اسلیم و اسلیم دیت) و بارها و بارها توسط متخصصان تغذیه و نیز مسئولین وزارت بهداشت و درمان به عنوان قرص‌های ممنوع اعلام شده‌اند هیچ برخورد جدی صورت نمی‌گیرد؟ چرا این قرص‌ها با وجود عوارض وحشتناکی چون ایجاد شوک در افراد همچنان در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شده و به راحتی قابل تهیه هستند؟


رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگویی اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت را تنها مرجع مورد استناد در این موارد دانسته و از مردم خواسته بود برای اطمینان یافتن از مورد تأیید بودن کالای مدنظرشان به سایت این اداره مراجعه کرده و با وارد کردن کد کالای مربوط اطلاعات لازم را کسب کنند، اما در جامعه‌ای که هنوز درصد بالایی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند کارآیی این روش تا حد زیادی زیر سوال است، به نظر این‌طور می‌رسد که راهکارهایی که برای مبارزه با سومصرف داروهای غیرمجاز لاغری در نظر گرفته شده‌است راهکارهای جدی و همه‌جانبه‌ای حداقل تا امروز نبوده است، هرچند در نهایت این شخص است که تصمیم می‌گیرد چه روشی را انتخاب کند اما منع روش‌هایی که ممکن است باعث عوارض خطرناکی برای جامعه شود نیز از وظایف نهادهای نظارتی است که امید است در آینده با دقت و توجه بیشتری به این امر مبادرت ورزند.

دخت ایران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین