|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۱
کد خبر: ۲۶۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
گروه‌های پیشرو در حال راه‌اندازی ستاد مرکزی و درمانگاه های مدینه هستند و داروها در عربستان در حال ترخیص و توزیع در مراکز است، به علاوه هماهنگی ها برای اخذ مجوزهای لازم هم انجام شده و شرایط مهیاست تا از ۱۷ تیرماه خدمات درمانی را با حضور ۴۷ تن از تیم های تخصصی در مدینه آغاز کنیم که خدمات ما متناسب با حضور زائران تکمیل خواهد شد.
 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت:۱۵ پزشک با تجربه و مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمات تخصصی به زائرین در بیمارستان های مکه و مدینه مستقر هستند.

 محمدتقی حلی ساز صبح امروز در نشست خبری «تشریح آخرین اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در حج تمتع ۹۸»، با اشاره به اینکه چند ویژگی در حج امسال وجود دارد، گفت: متوسط سن زائران ۵۵ سال است، ۱۸۰۰ زائر بالای ۸۰ سال و ۱۴۰ زائر زیر ۱۸ سال داریم و ۸ هزار زائر نیز بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند. به علاوه در حفظ سلامت زائران شرایط آب و هوایی نیز مهم است و فصل گرم است و احتمال گرمازدگی بسیار زیاد است.

وی افزود: تمام تیم پزشکی ما ۵۵۰ نفر انتخاب و آماده هستند. نخستین گروه پیش پرواز ۱۳ تیر عازم عربستان شده اند. ۴۶ نفر از افراد موثر در راه اندازی مراکز درمانی به مدینه سفر کرده اند و گروه دوم ۱۶ تیر و گروه بعدی نیز ۳۰ تیرماه اعزام خواهند شد و با توجه به نوع پروازها، شمار زائران به سرعت در مدینه افزایش پیدا می کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: از ویژگی های قبل از اعزام، آموزش هایی است که به زائران دادیم و این آموزشها که تاثیرات بسیاری در کاهش بیماری های زائران دارد، همچنان ادامه یافته و در بروشورهایی که در اختیار زائران قرار می گیرد بخش های مختلفی از بهداشت فردی، بیماری ها، راه های پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی، بهداشت غذا و نام درمانگاه های تخصصی در مکه و مدینه و بیمارستان اصلی و تلفن انتقادات و پیشنهادات وجود دارد.

وی عنوان کرد: گروه‌های پیشرو در حال راه‌اندازی ستاد مرکزی و درمانگاه های مدینه هستند و داروها در عربستان در حال ترخیص و توزیع در مراکز است، به علاوه هماهنگی ها برای اخذ مجوزهای لازم هم انجام شده و شرایط مهیاست تا از ۱۷ تیرماه خدمات درمانی را با حضور ۴۷ تن از تیم های تخصصی در مدینه آغاز کنیم که خدمات ما متناسب با حضور زائران تکمیل خواهد شد.

حلی ساز گفت: به جز ۲ بیمارستان مکه و مدینه، ۴ مجتمع درمانگاهی در مدینه و ۵ مجتمع درمانگاهی در مکه پیش بینی شده و ۱۳۰ مطب هم در محل اسکان زائران آماده ارائه خدمات است و یک بیمارستان صحرایی در منا و عرفات نیز خدمات ارائه خواهد داد.

وی درباره ممنوعیت داروها توضیح داد: برخی داروها که پسوند کودئین دارد و در ایران مصرف آنها عموماً آزاد است در عربستان ممنوع بوده و ما اسامی آنها را در بدو خروج زائران در بنرهایی نصب کرده ایم و غیر از این چند قلم، برای ورود بسته داروها منعی وجود ندارد. به علاوه داروهای تخصصی هم باید همراه با نسخه پزشک و با توجه به نیاز بیمارهمراه زائر باشد به علاوه امسال فرمت نسخه عربی با مهر پزشک در نظر گرفته ایم تا زائران بیمار با نسخه این داروها را با خود به همراه بیاورند و این در اصل چک دوباره داروی زائران است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: ۱۵ پزشک ما با کارت های مخصوص و مسلط به زبان عربی در بیمارستان های مکه و مدینه مستقر هستند تا برای انتقال زائران بیمار به کشور هماهنگی لازم را انجام دهند و به علاوه برای ارائه خدمات تخصصی به زائران بیمار در بیمارستان های سعودی، هماهنگی لازم را انجام می دهند.

وی درباره تعداد زائران بیمار اعزامی در حج ۹۸، گفت: پرونده درمان الکترونیکی زائران تکمیل شده و در اختیار پزشکان قرار گرفته است که بر این اساس حدود ۲۰ درصد زائران دارای فشار خون، ۱۵ درصد مبتلا به دیابت و ۵ درصد هم بیماری قلبی و عروقی دارند. در حال حاضر ۳۱ زائر نیاز به دیالیز دارند که هماهنگی های لازم برای دریافت خدمات دیالیز این بیماران نیز انجام شده است. به علاوه ۱۰۰ درصد داروهای ارسالی براساس فارماکوپه کشور است، اما با توجه به تجربیات گذشته، داروهایی را به حج می بریم که برای درمان زائران ضروری است و لذا حدود ۴۰۰ قلم دارو با توجه به فارماکوپه ایران به حجم ۵۰ تا ۶۰ تن ارسال شده است.

حلی ساز درباره میانگین سنی زائران و تعداد زن و مرد توضیح داد: تعداد زنان در حج ۹۸ بیشتراز آقایان است و در حج امسال آمار سنی زائران ۵ سال افزایش یافته است. جوان ترین زائر یک کودک یک ساله و مسن ترین زائر ۱۰۷ ساله و اهل کردستان است. همچنین درباره زائرانی که از حج بازمانده یا رد صلاحیت شده اند نیز در مجموع ۴۲۵ نفر توسط پزشکان و ۷۳ نفر از زائران در کمیسیون پزشکی رد صلاحیت شده اند و در مجموع ۷ هزار و ۴۴ زائر معاینه شده، اما به خواست خود از سفر حج انصراف داده اند که ممکن است در میان آنها زائرانی باشند که حتی سلامت آنها برای اعزام تایید شده باشد.

به گفته وی ۷۱ زائر وابسته به مواد مخدر بودند که صلاحیت آنها برای اعزام رد شده است، علاوه بر آن شرایط ۲۹ زائر دیگر در حال تعلیق است تا فرصتی برای بهبود به آنها داده باشیم تا در صورت ترک، به حج اعزام شوند اما به هر حال بردن حتی یک گرم مواد مخدر به عربستان جرمی دارد که اهمیت پرهیز از آن را دو برابر می کند. به علاوه هم اکنون سیستم شناسایی زائران معتاد یا کسانی که مواد مخدر همراه خود دارند نسبت به سال های قبل در عربستان بسیار تغییر کرده لذا تقاضا داریم تا اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه و پرهیز زائران از همراه بردن مواد مخدر انجام شود چراکه جدای از همه این موارد، در این زمینه آبروی کشور در میان است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین درباره برخی حرف ها و نقل ها پیرامون آب زمزم گفت: تمامی این حرف ها گمانه زنی است و ما نیز با توجه به بررسی های خود آن را تایید نمی کنیم تا کنون نیز استنادی مبنی بر وجود فلزات سنگین در آب زمزم وجود ندارد.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین