|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
آیت‌ا... مصباح یزدی دیروز جمله‌ای انتقادی نگفت. او دیروز تنها به شکل کوتاهی یاران اصولگرایش را نصیحت کرد.
 آرمان- میثم سعادت: آیت‌ا... مصباح یزدی دیروز  جمله‌ای انتقادی نگفت. او دیروز تنها به شکل کوتاهی یاران اصولگرایش را نصیحت کرد. شاید به مصباح یزدی در مورد رویکرد حاضران در نشست اطلاعاتی داده و گفته بودند که بسیاری از آنها اعلام کردند رهبری سیاسی مصباح یزدی را نخواهند پذیرفت. با این حال آیت‌ا... روز شنبه در جملات پایانی سخنرانی خود باز هم اشاره‌ای به منتقد سیاسی خود یعنی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی داشت، آنجا که گفت: «اینکه فرضا کمک کردی که ایشان به حقش برسد منت چه می‌گذاری؟ آیا آنهایی که با پیامبر(ص) بیعت کردند حق پیامبری را به او دادند یا اینکه افتخار کنند که پیامبر را شناختند. خدا را شکر می‌کنیم که برای این مقام خدا کسی را به ما شناساند که شایسته‌تر از او هیچ‌کس برای این مقام زیر این آسمان نبود. دیگران هرجا کوتاه آمدند همانجا اشتباه کردند. هم دنیا را از دست دادند و هم آخرت را و اگر می‌خواهیم ما این‌گونه نشویم، باید اصول را بشناسیم.» البته آیت‌ا... موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران هم در حاشیه این مراسم به نقش مصباح یزدی اینگونه اشاره کرد: «علاوه بر جامعتین نظر آیت‌ا... مصباح در تصمیم‌گیری اصولگرایان نقش اساسی دارد.» 
 یاران سابق احمدی‌نژاد در ردیف اول
همانطور که پیش‌بینی‌ می‌شد یاران احمدی‌نژاد اصلی‌ترین حاضران این همایش بودند. مسعود میرکاظمی (وزیر نفت)، خلیلیان (وزیر کشاورزی)، حسینی (وزیر ارشاد)، حاجی‌بابایی (وزیر آموزش و پرورش)، سلیمانی و تقی‌پور (وزیر ارتباطات)، نیکزاد (وزیر راه)، محمد نجار (وزیر کشور)، علی سعیدلو (کاندیدای وزارت نفت و معاون اجرایی احمدی‌نژاد) و زریبافان (رئیس بنیاد شهید) ده نفر از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم بودند که در این همایش حضور داشتند. در میان مدیران رده میانی، حضور بسیاری از چهره‌های دیگر مشهود بود. حجت‌الاسلام شریعتی، رئیس سابق دانشگاه علامه و روستاآزاد، رئیس سابق دانشگاه شریف و کامران دانشجو، رئیس دانشگاه آزاد نیز از جمله افرادی بودند که با کنار رفتن از مسئولیت‌های خود صریح‌تر از گذشته گرایش سیاسی خود را به نمایش می‌گذارند. اما فردی مثل دانشجو حاضر نشد رهبری سیاسی مصباح یزدی را بپذیرد چنانکه جامعتین را پرچمدار وحدت اصولگرایان عنوان کرد و گفت:‌ ما همه به این نقش قائل هستیم و معتقدیم باید اصولگرایان همه پشت هم باشند. حضور افرادی مثل نیکزاد، سعیدلو، حاجی‌بابایی، نجار و خلیلیان که در دولت دوم احمدی‌نژاد مسئولیت‌های سیاسی و اقتصادی حساسی داشتند گواهی بود بر فراموشی اختلافات گذشته. گرچه شاید رئیس‌جمهور سابق و معاون اول او در این همایش‌ها جایی نداشته باشند اما یاران احمدی‌نژاد همچنان در صف اول همایش‌های اصولگرایی حضور دارند. 
 اصولگرایان سنتی به دنبال احیا
حضور برخی افراد در همایش روز گذشته اما با تعجب حاضران مواجه شد. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها ظاهرا در نبود رهبران احزاب سنتی، اعضای موتلفه و جامعه روحانیت تصمیم گرفته‌اند زیر چترآیت‌ا... مصباح یزدی فعالیت کنند. موتلفه که در یک سال گذشته چند عضو موثر و میانه‌رو خود مثل عسگراولادی و پرورش و حاجی حیدری را از دست داده است، روز گذشته با تمام قوا در همایش حاضر شد. بادامچیان، نبی حبیبی و میرسلیم از اعضای ارشد این حزب روز گذشته جزو مستمعین سخنان آیت‌ا... مصباح بودند و انبارلویی هم در گفت‌وگو با «رجانیوز» ضمن تاکید بر نقش آیت‌ا... مصباح در جریان اصولگرایی از بازسازی مرجعیت در این جریان سخن گفت. گویی در حالی که هنوز یک سال هم از درگذشت رهبر سیاسی سابق این حزب نمی‌گذرد یاران سابق، راه او را فراموش کرده‌اند و افرادی نظیر ترقی و غفوری‌فرد و اسدا... عسگراولادی نقش خود را به همفکران دیگر داده‌اند. در جامعه روحانیت مبارز نیز این تغییر مشهود است. در حالی که در شورای مرکزی این تشکل اسامی افرادی مثل هاشمی رفسنجانی، حسن‌روحانی، علی اکبر ناطق نوری و مصطفی پورمحمدی دیده می‌شود اما روز گذشته موحدی کرمانی، انصاریان، نقوی و ابراهیمی در جلسه حضور داشتند تا با رهبر معنوی جدید اصولگرایان همراهی  و برای وحدت اصولگرایان تلاش کنند. در این میان حضور اعضای جبهه پایداری و مداحان و فیلمسازان نزدیک به این جریان نیز در همایش روز گذشته مشهود بود. شاید حضور اصولگرایان سنتی در این همایش به این دلیل باشد که به این نتیجه رسیده‌اند پایگاه مردمی‌شان تضعیف شده به طوری که در چند انتخابات گذشته کاندیداهای آنها که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند عموما شکست خورده‌اند. نکته جالب اما این همایش تاکید حسینیان بر گفت‌وگو برای وحدت بود. 
 غیبت پر معنا!
در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اوج اختلاف اصولگرایان به نمایش درآمد و شاید هدف این همایش نیز فراموشی آن اختلاف بوده است. در میان کاندیداها فقط سعید جلیلی آمده بود. در واقع در میان 5 نامزد احراز صلاحیت شده اصولگرا تنها حداد عادل حاضر به انصراف شد و از کسی حمایت نکرد تا با هر نامزد پیروز روابط حسنه داشته باشد. گرچه افرادی مثل خلیلیان و نیکزاد نیز که به نفع مشایی کنار رفته بودند و قدیری ابیانه که به مشایی بیشترین حمله را کرده بود نیز از حاضران شاخص این همایش بودند. با این حال در این همایش نه از قالیباف، محبوب‌ترین گزینه اصولگرایان در انتخابات خبری بود و نه از محسن رضایی که توانسته بود در چند استان آرای بالاتری از روحانی کسب کند و نه از ولایتی که در جذب رای میانه‌روها موفق عمل کرده بود. چهره‌های شاخص مجلس از جمله  لاریجانی، باهنر و ابوترابی اما نبودند تا برای چندمین بار شایعه مثلث ائتلافی «قالیباف- لاریجانی- رضایی» جدی‌تر شود. یاران محسن رضایی همچون دانش جعفری و یاران با وفای شهردار در شورای شهر همچون طلایی، چمران و دنیامالی و اعضای ارشد ستاد قالیباف همچون مظفر رئیس ستاد انتخاباتی او که رئیس ائتلاف جمعی از اصولگرایان را بر عهده داشت و پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد او نیز از دیگر غایبان این همایش بودند! حتی سایت فردانیوز نزدیک به شهردار تهران نیز در مطلبی انتقادی نوشت: « هیچگونه خبر و اطلاعاتی از نحوه و حتی برگزاری جلسات در رسانه‌ها درز پیدا نکرده بود. به نظر می‌رسد این مطلب بیش از هر چیز بدنه اجتماعی اصولگرایان را متعجب کرده است. اینگونه عملکرد ... بیشتر موید عدم اعتماد جریان اصولگرایی به بدنه اجتماعی است.... نگاه نظری داشتن به امور سیاسی در این برهه زمانی نه تنها گره‌ای از مشکلات اصولگرایان باز نمی‌کند بلکه آنان را در ورطه مباحث کلان و انشقاق گفتمانی گرفتار می‌کند.... در این مورد نه خطیب در حوزه سیاسی در این بحث مقبولیت دارد و نه بانیان پیشینه خوبی در حفظ وحدت دارند.»
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین