|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۵۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۴ هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی استان دچار خسارت شد که شش هزار و ۵۰۰ هکتار با خسارت ۱۰۰ درصد و مابقی ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت ۱۰۶ میلیارد تومان، چهار هزار و ۱۴۰ هکتار از باغات با ۲۵ میلیارد تومان، تلفات دام ۵۲۰ رأس، زیرساختی ۷۴۰ مورد با خسارت برآورد شده ۱۱۲ میلیارد تومان و پرورش ماهی با ۲۰ میلیارد تومان خسارت گزارش شد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۴ هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی استان دچار خسارت شد که شش هزار و ۵۰۰ هکتار با خسارت ۱۰۰ درصد و مابقی ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت ۱۰۶ میلیارد تومان، چهار هزار و ۱۴۰ هکتار از باغات با ۲۵ میلیارد تومان، تلفات دام ۵۲۰ رأس، زیرساختی ۷۴۰ مورد با خسارت برآورد شده ۱۱۲ میلیارد تومان و پرورش ماهی با ۲۰ میلیارد تومان خسارت گزارش شد.

به گزارش ایسنا، منطقه چهارمحال و بختیاری، ذبیح‌الله غریب ۲۰ فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۷۱۰ نقطه بحرانی در بخش کشاورزی استان شناسایی شد.

وی افزود: خوشبختانه با آمادگی کامل، بارش‌هایی که از ابتدای سال جدید تاکنون رخ داد را پشت سر گذاشتیم و هیچ‌گونه غافلگیری را برای استان دربر نداشت.

غریب گفت: در بارندگی‌های اخیر ۱۲۰ سد استان که سرریز کرده بودند به طور کامل کنترل شد و تمامی دستگاه‌ها همراهی کردند.

وی بیان کرد: در بخش شیلات، به‌دلیل قرار گرفتن این واحدها در ورودی مسیر آب‌ها و بستر رودخانه‌ها، خسارت به ۱۰۹ واحد پرورش ماهی با ظرفیت سه تا چهار هزار تن ماهی وارد شد.
رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بسیاری از کانال‌های کشاورزی که دچار خسارت شدند لازم است برای آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ۱۴ هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی استان دچار خسارت شد که شش هزار و ۵۰۰ هکتار با خسارت ۱۰۰ درصد و مابقی ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت ۱۰۶ میلیارد تومان، چهار هزار و ۱۴۰ هکتار از باغات با ۲۵ میلیارد تومان، تلفات دام ۵۲۰ رأس، زیرساختی ۷۴۰ مورد با خسارت برآورد شده ۱۱۲ میلیارد تومان و پرورش ماهی با ۲۰ میلیارد تومان خسارت گزارش شد.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود سه‌هزار و ۷۳۴ کیلومتر راه در استان، بیان کرد: دو هزار و ۳۷۰ کیلومتر از راه‌ها، روستایی است که از این میزان یک هزار و ۵۳۹ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و حدود ۸۳۰ کیلومتر راه شوسه و خاکی است.

داریوش حسینی افزود: برنامه امسال اداره کل راه و شهرسازی اجرای ۱۰۵ پروژه با افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبارات نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به این‌که یکی از پروژه‌های قابل اهمیت و خواسته مردم استان چهارخطه شدن محور شهرکرد - لردگان است، تصریح کرد: آزادراه شهرکرد به خوزستان از دیگر پروژه‌ها است که در این خصوص مذاکراتی با وزیر وقت صورت گرفت که کار مطالعاتی آن به شرکت ساخت سپرده شده است و در صورت احداث حدود پنج ساعت مسافت را به خوزستان کوتاه خواهد کرد.
حسینی در ادامه با اشاره به این‌که یکی از مشکلات استان مسکن مهر منظریه است، تصریح کرد: بارندگی‌هایی که در استان رخ داد موجب ایجاد چشمه در برخی از ساختمان‌ها شد که برای هدایت آب‌های زیرزمینی برنامه‌ریزی صورت گرفت.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری نخستین استان با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در اختتامیه و تکمیل مسکن مهر بود که متأسفانه کار آماده‌سازی آن منطقه انجام نشده و مردم از این لحاظ در نارضایتی به سر می‌برند.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری شش هزار و ۷۰۰ دستگاه پل وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ دستگاه پل بزرگ است و خوشبختانه در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت نشدند.
احمد جمشیدی افزود: ماشین‌آلات راهداری در نقاط بحرانی و گردنه‌های استان مستقر شدند و محدودیت‌های ترافیکی در گردنه‌ها و برخی از محورهای خطرناک اعمال شد.
جمشیدی با اشاره به این‌که راهداران تاکنون در راهدارخانه موگویی حضور دارند، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری در سال گذشته با ۸۴ روز بارش برف و کولاک شدید مواجه بود که لازم است ناوگان این اداره کل به منظور نوسازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
در ادامه مدیرکل بنیاد مسکن استان بیان کرد: سه‌چهارم چهارمحال و بختیاری در پهنه خطر قرار دارد.

سهراب رئیسی با اشاره به وجود ۸۲۷ آبادی در استان، گفت: از این تعداد ۵۰۴ آبادی در پهنه‌های خطر بالا و نسبتاً بالا قرار دارند.

وی تاکید کرد: ۳۴ روستای استان در معرض خطر بوده که نیازمند انجام کار مطالعاتی هستند.
در ادامه مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تا پایان شهریور سال ۱۳۹۷ استان با خشکسالی مواجه بود که خوشبختانه در سال زراعی جاری بارش‌های خوبی در استان شکل گرفت.

شاهرخ پارسا گفت: در اسفند سال ۹۷ دما نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافت و این امر موجب شد برف در روی زمین بماند.

وی با اشاره به این‌که بارش‌های خوبی از چهارم فروردین چهارمحال و بختیاری را فرا گرفت، بیان کرد: بارش‌ها سه موج را دربر داشت و عمده بارش‌های استان در موج اول بارش‌ها مربوط به شهرستان کوهرنگ با ۲۸۳ میلی‌متر، موج دوم ۱۴۹ میلی‌متر و در موج سوم ۷۳ میلی‌متر بارش در این شهرستان رخ داد با این حال از اول تا ۲۰ فروردین بیشترین بارش مربوط به شهرستان کوهرنگ بود که میانگین یک سال زراعی بارش در کوهرنگ حدود یک‌هزار و ۳۵۰ میلی‌متر بود که نصف این بارش‌ها طی ۲۰ روز رخ داد.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: در فروردین امسال میانگین بارش‌ها در استان به ۷۸۱ میلی‌متر رسید که حدوداً پنج برابر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸، استان با ۸۰ روز برفی مواجه بود که تا امروز ارتفاع برف موجود در کوهرنگ ۴۶ سانتی‌متر است که حدود یک متر برف به دلیل بالا بودن حجم آب روان‌آب‌ها ذوب شد.

پارسا بیان کرد: از امروز تا روز پنج‌شنبه (۲۰ تا ۲۲ فروردین) بارش‌های رگباری برای استان پیش‌بینی شده است، همچنین سامانه بارشی جدید از اواخر روز جمعه استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شنبه و یک‌شنبه هفته آینده استان بارش‌های خوبی نصیب استان خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین