|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
گزارش طرح ظرفیت‌سازی کاهش مخاطرات زلزله و مدیریت بحران تهران تهیه شده از سوی سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) ارائه شد.
محسن نادی، قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در همایش ارائه این گزارش گفت: این پروژه چهارمین طرح مشترک ایران و ژاپن در مورد زلزله تهران است و از سه بخش شبکه راه‌های اضطراری در زمان بحران، مدیریت بحران جامعه محور و ارتقای سامانه تخمین خسارت و تلفات همراه با سامانه هشدار سریع در برابر زلزله تشکیل شده است.

وی افزود: در بخش شبکه راه‌های اضطراری، توسعه تهران و موقعیت تجهیزات و تاسیسات شهری، مسیرهای جایگزین، ارزیابی آسیب‌پذیری و مقاومت لرزه‌ای راه‌های اضطراری از جمله پل‌ها و تونل‌ها پیش‌بینی شده است.

نادی گفت: در بخش دوم نیز افزایش آگاهی عمومی و ساخت موزه و سوانح مورد توجه قرار گرفته است و در بخش سوم هشدار سریع و به موقع به مسئولان سازمان‌های خدمات‌رسان، آگاهی عمومی از وقوع احتمالی زلزله به همراه تخمین خسارت مدنظر قرار دارد. با اجرای این سامانه پس از دریافت امواج اولیه زلزله و قبل از لرزش زمین، امکان قطع شریان‌های حیاتی مانند گاز، برق، حرکت مترو و غیره برای جلوگیری از حوادث ثانویه فراهم می‌شود. ژاپن این سامانه را به طور کامل عملیاتی کرده است و طراحی یک سامانه منتخب در سطح تهران به عنوان یکی از بخش‌های این طرح در دستور کار قرار دارد.

در این همایش آکپرا چیبا، دبیر اول سفارت ژاپن با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ژاپن در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت بحران و تجربیات ناشی از زلزله، گفت: اگر نتوانیم بحران ناشی از وقوع زلزله را مدیریت کنیم انسان‌های زیادی دچار آسیب می‌شوند، بنابراین ایجاد ساختار مدیریت بحران اهمیت فراوانی دارد.

لازم به ذکر است؛ گروه ژاپنی در ارزیابی طرح که با مشارکت سازمان‌های مدیریت شهری انجام شده در اکثر بخش‌ها رتبه عالی و بسیار عالی را به تهیه‌کنندگان طرح دادند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین