|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۲۵۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
پامپئو گفت که پیمان دفاعی مشترک بین آمریکا و فیلیپین مربوط به سال ۱۹۵۱ درصورتی که مانیل قربانی یک تهاجم شود، عملی خواهد شد و چین را به عنوان یک تهدید برای ثبات در منطقه توصیف کرد.
 وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) به فیلیپین تضمین داد در صورتی که در دریای چین جنوبی مورد حمله قرار گیرد، از حمایت ایالات متحد آمریکا برخوردار خواهد شد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که در مانیل به سر می‌برد، همچنین به قانون دفاعی اشاره کرد که براساس آن، رؤسای امنیتی فیلیپین به دنبال اصلاح آن هستند.

پامپئو گفت که پیمان دفاعی مشترک بین آمریکا و فیلیپین مربوط به سال ۱۹۵۱ درصورتی که مانیل قربانی یک تهاجم شود، عملی خواهد شد و چین را به عنوان یک تهدید برای ثبات در منطقه توصیف کرد.

وی در یک نشست خبری در مانیل گفت: فعالیت‌های نظامی و ساخت جزایر مصنوعی توسط چین در دریای چین جنوبی تهدیدی علیه تمامیت ارضی، امنیت و اقتصاد در منطقه است. هرگونه حمله نظامی علیه نیروهای نظامی، هوایی یا کشتی‌های غیرنظامی فیلیپینی در دریای چین جنوبی باعث می‌شود تا ما به تعهدات دفاعی مشترک خود بپردازیم.

فیلیپین، چین، ویتنام، تایوان، برونئی و مالزی مدعی مالکیت آبراه‌های دریای چین جنوبی هستند که هر ساله ۳.۴ تریلیون دلار کالا از طریق کشتی‌های تجاری و باری از آن عبور می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: این کشورها، ضامن باز ماندن این خطوط آبی هستند و چین نباید آنها را برای بستن این آبراه‌ها تهدید کند.

وی همچنین گفت که متحدان ما باید درباره استفاده از فناوری‌های ساخت چین هشیار باشند.

این اظهارات از سوی پامپئو در حالی مطرح شد که دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین به دنبال بررسی پیمان دفاعی مشترک با آمریکا است که پنج سال پس از آنکه فیلیپین در سال ۱۹۴۶ از آمریکا استقلال یافت، مورد توافق طرفین قرار گرفت و هدفش شفاف سازی حمایت و دفاع آمریکا از فیلیپین در صورت حمله است.

این اقدام از سوی وزیر دفاع فیلیپین در بحبوحه افزایش فعالیت‌های چین در منطقه دریای چین جنوبی صورت گرفته است.

ائتلاف دفاعی آمریکا و فیلیپین چندین دهه است که وجود دارد. اگرچه نیروهای آمریکایی حضوری دائم در این مجمع الجزایر ندارند، اما رزمایش‌های مشترک، تبادل اطلاعاتی و انتقال جنگ افزارها به صورت منظم و بر اساس توافقات مختلف بین دو کشور وجود داشته است.

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین حامی این توافق نیست و بر این باور است که ائتلاف دفاعی بین آمریکا و کشورش، فیلیپین را به هدف بالقوه برای چین بدل می‌کند؛ وی به دنبال روابط اقتصادی قوی‌تر با پکن است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین