|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۴۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترک در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران را به صورت رسمی اعلام کردند.
وزیر خارجه آلمان، هنگام رونمایی از کانال ویژه مالی اروپا با ایران گفت: این گامی است که روشن می‌کند ما در اتحادیه اروپا می‌توانیم حتی وقتی که دیگران دیدگاه متفاوتی دارند متحد با یکدیگر راه خودمان را برویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.

وزیر خارجه آلمان، هنگام رونمایی از کانال ویژه مالی اروپا با ایران گفت: این گامی است که روشن می‌کند ما در اتحادیه اروپا می‌توانیم حتی وقتی که دیگران دیدگاه متفاوتی دارند متحد با یکدیگر راه خودمان را برویم.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ایبا تهران عنوان کرد.

هانت امروز پس از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست افزود:امروز گام قابل‌توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.

وزیر خارجه اتریش نیز اظهار داشت: این ساز و کار مالی برای شرکت های کوچک و متوسط می تواند راهکاری را فراهم آورد تا بدون واهمه از یافتن بانکی که پروژه های تجاری آنها در ایران را به دلیل خطر تحریم از سوی آمریکا پشتیبانی نمی کند، به تجارت با ایران ادامه دهند.

وی افزود: اجرایی شدن این سیستم INSTEX برای شرکت های کوچک و متوسط اروپایی مهم است.

بیانیه فرانسه، آلمان و اروپا در مورد راه اندازی «اینستکس» در ادامه می آید:

فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می‌کنند که تلاش‌ها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران، از جمله همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروط است.

«ابزار پشتیبان مبادلات تجاری»، «در ابتدا» با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران - از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. ابزار پتشیبان تجارت مالی در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

لازم به یادآوری است، پاریس میزبان این کانال مالی خواهد بود و یک بانکدار برجسته آلمانی نیز مسئولیت این کانال مالی را به‌عهده می‌گیرد. انگلیس نیز در این بین رئیس هیئت نظارت خواهد بود و از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت. همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است.

سیستم تبادلات مالی Instex باید این تضمین و اطمینان را ایجاد کند که شرکت‌های اروپایی که به‌صورت قانونی با ایران مبادلات تجاری انجام می‌دهند از اقدامات تنبیهی و تحریمی آمریکا آسیب نمی‌بینند. از دید اروپاییان بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران چنین سازوکاری ضروری است. ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای شدیدترین تحریم‌های همه زمان‌ها را به‌گفته خود علیه به‌ویژه صنعت نفت ایران صادر کرده است.

در واقع شرکت‌های اروپایی مجاز هستند همه کالاهایی را که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند به ایران صادر کنند. اما مسئله این است که تقریباً همه بانک‌ها در اروپا حاضر به پرداخت و مبادلات پولی برای این گونه تجارت‌ها با ایران نیستند. آن‌ها نگرانند که در این صورت با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند.
سیستم Instex  یک نوع سازوکار مبادله‌ای است که در آن حساب‌های شرکت‌های ایرانی و اروپایی با یکدیگر تسویه می‌شود، به‌عنوان مثال پولی که ایران به‌ازای صادرات نفت به اروپا باید دریافت کند می‌تواند مستقیماً به‌سمت شرکت‌های اروپایی جریان یابد که تولیدات خود را به ایران می‌فروشند. در روز دوشنبه وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در بروکسل درباره آخرین جزئیات این سازوکار مالی توافق کردند.

واکنش آمریکا

ایالات متحده آمریکا در واکنش به راه اندازی کانال مالی اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری به ایران می گوید که انتظار نمی رود این کانال تاثیری بر کارزار فشار بر ایران بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که انتظار نمی رود این کانال مالی بر فشار اقتصادی حداکثری بر ایران تاثیری بگذارد. وی همچنین افزوده است که وزارت خارجه از نزدیک گزارشها درباره این کانال مالی را دنبال می کند تا اطلاعات بیشتری درباره این مکانیسم بدست آورد.

وی همچنین گفته است کسانی که با ایران در موارد تحریم شده وارد فعالیت شوند با این خطر مواجه خواهند بود که دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده آمریکا و امکان تجارت با این کشور را از دست بدهند.

واکنش ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان نیز از راه اندازی این سیستم استقبال کرد و در توئیتی نوشت: " ایران از # INSTEX ( ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران )  - گام بسیار پر تاخیر اول - در اجرای  تعهدات می ۲۰۱۸  اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین