|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۴۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
«براساس نتایج بررسی‌های ملی انجام شده، در یک دهه اخیر در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ شیوع کم وزنی کودکان از ۸.۳ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۳.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. شیوع کوتاه قدی نیز از ۸.۹ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۴.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ سیر نزولی داشته است. همچنین شیوع لاغری که معرف سوء‌تغذیه زمان حال و گذشته است از ۷.۵ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۴ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته و کاهش شیوع سوء‌تغذیه کودکان حتی در استان‌های کم برخوردار کشور نیز قابل توجه بوده است.»
 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت گفت: «در مناطق کم‌برخوردار حداقل دو برابر دیگر مناطق متوسط کشوری سوء‌تغذیه داریم ولی با برنامه‌هایی که اجرا شده کاهش داشته است.»

 زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت در حاشیه چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران با اشاره به اینکه میزان شیوع سوء‌تغذیه در کودکان زیر ۵ سال که به صورت کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری تعریف می‌شود، گفت: «یکی از شاخص‌های بین‌المللی برای نشان دادن وضعیت امنیت غذایی در کشورهاست. تأمین امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای مستلزم اقدامات توسعه‌ای در همه بخش‌هاست. همچنین محورهای عمده و اثرگذار بر امنیت غذا و تغذیه شامل تولید مواد غذایی سالم و کافی، درآمد و قیمت غذا، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای و تأمین سلامت برای پیشگیری از بیماری‌ها که جذب و استفاده بدن از مواد مغذی را مختل می‌کند، است.»

او در ادامه گفت: «براساس نتایج بررسی‌های ملی انجام شده، در یک دهه اخیر در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ شیوع کم وزنی کودکان از ۸.۳ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۳.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. شیوع کوتاه قدی نیز از ۸.۹ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۴.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ سیر نزولی داشته است. همچنین شیوع لاغری که معرف سوء‌تغذیه زمان حال و گذشته است از ۷.۵ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۴ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته و کاهش شیوع سوء‌تغذیه کودکان حتی در استان‌های کم برخوردار کشور نیز قابل توجه بوده است.»

او با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان شیوع لاغری از ۱۷ درصد به  ۵.۹ درصد (یعنی ۶۵ درصد کاهش) رسیده است، گفت: «شیوع کوتاه قدی از حدود  ۲۱ درصد به حدود ۱۸ درصد و شیوع کم وزنی نیز در این استان از حدود ۲۵ درصد به حدود ۱۲ درصد(یعنی حدود ۵۰ درصد) کاهش یافته است. با این حال در مناطق کم‌برخوردار حداقل دو برابر دیگر مناطق متوسط کشوری سوء‌تغذیه داریم ولی با برنامه‌هایی که اجرا شده کاهش داشته است.  البته نباید از نظر دور داشت که علیرغم کاهش قابل ملاحظه در شیوع سوء تغذیه کودکان در سطح کشور و حتی در استان‌های کم برخوردار، لازم است توجه بیشتری به این استان‌ها شود چون وضعیت سوء تغذیه کودکان در استان‌های کم برخوردار از متوسط کشوری بالاتر است.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین