|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
آمارها نشان مي دهد از سال 57 تا كنون بيش از سه ميليون افغاني وارد ايران شده اند كه حدود 800 هزار نفر از آنها پناهنده و باقي اتباع غيرمجاز بوده اند. اکنون بعد از اجراي طرح آمايش اتباع غيرمجاز افغاني تا 15 شهريورماه مهلت دارند ایران را ترك كنند.
مهاجران افغان از سال ۱۳۵۷ با آغاز جنگهای سخت میان مجاهدین افغان و شوروی سابق از این کشور مهاجرت و به کشورهای مختلف پناه بردند. در ایران آغاز مهاجرت افغانها همزمان بود با جنگ ایران و عراق. آن زمان حضرت امام خميني(ره) (ره) سپاه و بسیج را مکلف كرد تا با افغانهای مهاجر همکاری کنند. گفته امام اين بود كه ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آنها پذیرایی کنیم. به فرموده بنيانگذار انقلاب اسلامي، "آواره‌هایی که از افغانستان در ایران هستند مشکلات زیادی دارند. البته ملت خیلی کمک می‌کند در همه این امور، لکن اینطور نیست که کمک ملت کافی باشد. دولت است که متکفل این امور است و مسئول این امور است و همینطور مهمان‌هایی که داریم، خوب افغانستانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره‌ها را از خانه‌هایشان دور کردند، مالشان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با اینها؟ نباید اینها را پذیرایی کرد؟"

گفته هاي امام موجب شد تا دولت وقت ایران مرز را به روی افغانها باز كند. البته در آن سالها افغانها مکلف به پرداخت وجه و یا ارایه گذرنامه و ویزا نبودند. بيشتر افغانها به استان خراسان سرازیر شدند و مناطق تربت جام، تربت حیدریه و شهر مشهد مملو از افغانهای مهاجر شد، تعدادی از آنها بتدریج به سایر استانهای دیگر از جمله تهران، شیراز و اصفهان و قم رفتند.

ورود 3 ميليون افغاني در دوران دفاع مقدس به ايران

مهاجران عادی افغان در طول دوران دفاع مقدس كه ايران درگير جنگي تحميلي بود آرام آرام به کارهای شخصی مشغول شدند، کار در ساختمان‌ها، دامداری‌ها و بخش کشاورزی عمده‌ترین محل کسب درآمد افغانها بود. وضعیت اقتصادی افغانها گاهی رو به وخامت مي رفت و گاهی هم بهتر می شد. با این حال بر اساس آمار ارائه شده سه ملیون مهاجر افغان بتدریج وارد ایران شدند.

افغانهای مهاجر بتدریج با یکدیگر بطور غیر قانونی پیوند خویشاوندی بستند و تعدادي هم با دختران و پسران ایرانی ازدواج کردند. زندگي آرام همراه با امنيت افغانها در ايران موجب شد تا آنها ایران را خانه دوم خود تصور كنند. برخی از آنها زمین و املاک شخصی را خریداری کرده و برخی حتی دیگر حاضر به بازگشت به افغانستان نبودند. حتي تعدادی از مهاجرین افغان در جنگ ایران و عراق شرکت کردند و در نوسازی و بازسازی ایران به عنوان كارگر ساختماني براي امرار معاش مشاركت داشتند. البته حضور افغانها در ايران تماما مثبت و بدون ضرر نبود چرا كه استفاده از كارگران افغاني به دليل ارزان بودن موجب شد تا قشر زيادي از كارگران ايراني بيكار بمانند. همچنين گروهي از افغانها هم دست به ارتکاب جرائمی از جمله قاچاق مواد مخدر زدند.

هزينه دولت براي هر افغاني در ايران روزانه 5 دلار

سيد محمد تهوري معاون وزير كشور و مديركل اتباع خارجه در دولت نهم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رسانه های خارجی هميشه خبر از كمكهاي ميلياردي براي افغانها به ايران داده اند در حالي كه بنده اعلام مي كنم ميانگين كمكهاي مالي كه از سوي مجامع بين المللي براي پناهندگان شده است سالانه براي هر تبعه افغان 10 دلار بوده است. اين در حالي است كه ايران براي هر افغاني پناهنده روزانه 5 دلار هزينه كرده است. در ايران 1400 مدرسه ويژه افغانها داريم كه 15 واحد آن را كميساريا و سايركشورها آن هم تنها در ساخت مشاركت داشته اند. تحصيل فرزندان افغانها چه پناهنده و چه اتباع غيرمجاز هميشه در ايران رايگان و با كمترين هزينه بوده است. حتي افغانها تا سطوع عالي دانشگاهي هم محدوديتي براي تحصيل نداشتند. در كجاي دنيا سراغ داريد پناهندگان هر جا كه دلشان بخواهد زندگي كنند و هر جا دلشان بخواهد كار كنند و اين حقوق شهروندي تنها در ايران نمود پيدا كرده است.

گفته هاي تهوري در حالي است كه به تازگي افغانها تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هم قرار گرفته اند و اين مهمترين و منحصر به فردترين خدمات دولتي به اتباع افغاني بوده است.

15 شهريور ماه آخرين مهلت حضور افغانها در ايران

حالا اين روزها بعد از طرح آمايش بايد صدها هزار افغاني به دليل ورود غيرقانوني ايران را ترك كنند. تاريخ گذرنامه و ويزاي آنها تا 15 شهریور اعتبار دارد. عزیزکاظمی مديركل اتباع خارجه وزارت كشور  از تشکیل جلسه با دکتر نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران خبر داد و گفت: این دیدار به درخواست خود سفیر  انجام شد تا در مورد برخی مناسبات و تفاهم نامه های چهار جانبه بحث و گفتگو کنیم. در این جلسه در مورد مصوبات کمیسیون سه جانبه و چهارجانبه ( ایران، کمیساریا، افغانستان و پاکستان) و بازگشت داوطلبانه پناهندگان صحبت کند.

مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا بر اساس تفاهم نامه ها و مهلت قانونی باید اتباع افغان غیر پناهنده ایران را ترک کنند گفت: بر اساس مهلت قانونی اتباع غیر پناهنده بعد از طرح ساماندهی اتباع روادیدشان تا 15 شهریور ماه اعتبار دارد و باید قبل از 15 شهریور خاک ایران را ترک کنند. البته سفیر افغانستان درخواست دارد تا مهلت قانونی تمدید شود و همچنان با دولت ایران در حال رایزنی هستند ولی هنوز طرف ایرانی (وزارت کشور) پاسخی نداده است.

به گزارش مهر بر اساس قانون اگر اين اتباع تا تاريخ تعيين شده كشور را ترك نكنند بازداشت و براي هر روز حضور در ايران روزانه 30 هزار تومان جريمه مي شوند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱۵
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
9
باسلام وخسته نباشید
باتشکرازدولت تدبیروامیدبه خاطراین کارخوب
چراکه بسیاری ازافغانی های داخل ایران غیرقانونی وارد کشورشده اند پس اسم وآدرسی از آنهادردسترس نیست پس درنتیجه اگربه جرمی درایران مرتکب شوندپیدانمیشوند
ایران باید سال ها قبل این کار را شروع میکرد
اگرنظرسنجی بذارندمعلوم میشود که مردم ازحضورافغان ها ناراحتنداین کشورمال ایرانیاست وباید به درخواست های آنهاگوش کرد
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
0
8
من از منتقدان این دولتم ولی از این کار دولت جدید بسیار خرسند شدم من در یکی از شهرک های مشهد سکونت دارم اینجا وجود افغانها بیداد میکند شاید بتوان گفت بیش از 2000نفرند قیمت اجاره مسکن و خرید ان را بالا می برند و بسیاری از کسب و کارها را غصب کرده اند
چرا باید من ایرانی بی خانمان باشم و بیکار در عوض یک مهاجر انهم تازه بدون مجوز یا اصلا با مجوز هم خانه داشته باشد و هم کار
جای دنیا این قانون را دارد
چرا دولتمردان ما همواره به فکر منافع خود هستند چرا از مردم نظر سنجی نمیکنید تا نتیجه مشخص شود؟ چرا ؟؟؟؟؟؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
8
کار بسیار خوبی است چرا که بسیار به نفع اقتضاد و بازار ایران است با این همه هزینه که برای اتباع افغان خرج می شود .....
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
5
ما چه گناهی کردیم ایرانی شدیم که همه ی کشورهای همسایه مون بدبخت و جنگ زده آن و
از ایران توقع کمک دارن وقتی ایران مشکل داره چرا کسی کمک نمیکنه همه دست به دست هم ایران تحریم میکنن دارو به ایران نمیفروشن یا قیمت ها فوق‌العاده بالاست چرا جون مردم ابرام برا جامعه بین الملل مهم نیس چه توقعی که افغانی ها برای ما مهم باشن!!!
دنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
9
1
شما مردم ایران چتون شده؟؟؟
ایرانیا که همدلن سنگ دل نیستن
منم دوست دارم خونه و زندگی امکانات رفاهی بیشتر داشته باشم.
درسته که مردم افغانستان یه سری امکانات مارو استفاده میکنن
ولی باشه اونام درکنارما زندگی میکنن تو شهرشون امنیت ندارن
مگه اونا آدم نیستن؟؟؟
میدونی من به این فکر میکنم که یه روزی مثلا آمریکا به ما حمله کنه وما آواره شیم
اونوقت هیچکسی مارو تو شهرش راه نده و بگه شما ایرانی هستین


یکم جدا از همه حرفا یکم معرفت وانسانیت داشته باشیم
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
0
8
خروج 3 ملیون افغانی از کشور مساویست با خلوت شدن خیابانها از ترافیک و دود و دم فراوانی کار برای جوانان فراوانی منزل و مغازه ارزان شدن ملک و اموال مسعولان خواهشن بیدار شوید افغانها را بیرون کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
3
0
باید دولت امریکا هم تمام ایرانی ها رو از امریکا اخراج بکنند
مرتضی فضلعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
2
با سلام.به خدا طرح خیلی خیلی خوبیه.شمامسولین 35سال پذیرای اینا بودید حالا به حرف ملت ایران گوش کنید و اینارو بیرون کنید اگه ضرر کردید.بابا ما آبمون با اینا تو یه جوی نمیره.تروخدا بفهمید.آقایون وزارت کشور و همه مسولین کاری کنید صبر ملت طاق شده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
کشور آمریکا یک کشور چند ملیتی است که طی 400 -500 سال شکل گرفته و بیشتر مردم آن از سایر کشورهای دیگر به آنجا آمده اند. از طرفی اگر آمریکا ایرانیها را به ایران برگرداند مایع خوشحالی مردم ایران است چرا که تمامی افرادی که آنجا هستند افراد نخبه و ارزشمندی هستند که موجب رشد علم و صنعت آنجا شده اند. پس ایرانیای مقیم آمریکا را با افغان های پناهنده در ایران مقایسه نکنید.
حسن کچل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
1
0
مشکل ما ایرانی ها عادت کردن به تنبلی و تن پروریه
وگرنه اکثر افغانی ها در مشاغل سخت (نه همشون!) کار میکنند که من به شخصه حاظر نیستم جای اونا باشم.
اصل مشکل عدم شفافیت کار دولته که اگه معلوم شه میفهمیم که چقدر منابع کشور داره هدر میره.
از جمله همین فرار مغزها که ربطی به حضور افغان ها یا عراقی ها نداره.
اگه منابع درست مدیریت بشه باید در به در به دنبال کارگر بگردیم که شغلای سخت رو به اونا بسپاریم.
از جمله بیکفایتی دولت رو میتونید در مستند "ماهی ها در سکوت میمیرند" که خود تلویزیون نشون داده ببینید.
باید به حال مردم سیستان زار زار گریه کرد.
حسن کچل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
1
0
مشکل ما ایرانی ها عادت کردن به تنبلی و تن پروریه
وگرنه اکثر افغانی ها در مشاغل سخت (نه همشون!) کار میکنند که من به شخصه حاظر نیستم جای اونا باشم.
اصل مشکل عدم شفافیت کار دولته که اگه معلوم شه میفهمیم که چقدر منابع کشور داره هدر میره.
از جمله همین فرار مغزها که ربطی به حضور افغان ها یا عراقی ها نداره.
اگه منابع درست مدیریت بشه باید در به در به دنبال کارگر بگردیم که شغلای سخت رو به اونا بسپاریم.
از جمله بیکفایتی دولت رو میتونید در مستند "ماهی ها در سکوت میمیرند" که خود تلویزیون نشون داده ببینید.
باید به حال مردم سیستان زار زار گریه کرد.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
1
تا وقتی که جوانان ما خیلی هاشون با مشکلات مالی و بیکاری دست و پنجه نرم میکنن.آیا بهتر نیست به جای پرداخت هزینه حضور اتباع افغانی برای ازدواج و معاش جوانان هزینه نماییم. به قول شاعر:آن چراغ که بر خانه رواست بر مسجد حرام است.با تشکر
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
3
باید کمپین خروج افاغنه از ایران راه اندازی شود
من اعلان خطر میکنم من احساس خطر برای فردای ایران میکنم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
3
مسئولین محترم به هوش بپاشید اینها رفتنی نیستند تا بر ما غلبه نکرده اند بیدار شوید جلوی اینها را بگیرید فحش به ناموس و نظام ما میدهند آنوقت میهمان هستند تو گدام قانون????اگه غیرت ایرانی بدون را دارید پیگیری کنید
زینب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
1
لطفا کمپین خروج افغانی درست کنید تا ما عضو بشویم، چه دلیلی داره که یک افغانی بدون نیاز به رعایت قانون و بی سواد در ایران به راحتی زندگی کنه و کار کارگرهای ایرانی را تصاحب کنه. افغانی ها را اخراج کنند تا خیابانها امن بشه و مردمی که تو کشور نشون یک زن را در خیابان بی گناه میکشند و آتش میزنند به ما رحم می کنن؟!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین