|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۴۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
نشریه آمریکایی 'نشنال اینترست' در مقاله ای تصریح کرد، پیامدهای سیاسی زلزله تعطیلی دولت فدرال آمریکا اکنون چندان شدید نیست اما اگر این روند ماه ها طول بکشد، فشار بر دولت برای ایجاد یک راه حل افزایش خواهد یافت.
  نشریه آمریکایی 'نشنال اینترست' در مقاله ای تصریح کرد، پیامدهای سیاسی زلزله تعطیلی دولت فدرال آمریکا اکنون چندان شدید نیست اما اگر این روند ماه ها طول بکشد، فشار بر دولت برای ایجاد یک راه حل افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، در این مقاله که به قلم 'جیمز انتل' از سردبیران نشریه آمریکن کانسروتیو با عنوان 'آیا ترامپ می تواند در نبرد تعطیلی دولت پیروز شود؟' در نشنال اینترست انتشار یافته، آمده است: طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال رکورد 21 روز خود را هم شکست. صحبت از 'ماه ها و حتی سال ها' است. هرچند چنین چیزی ممکن است اتفاق نیافتد اما این تعطیلی فراتر از تیترهای آزار دهنده خبرگزاری ها و رسانه رفته و به بحرانی سیاسی بدل می شود و از همه بیشتر نشانه ای از این است که در سرزمینی ناشناخته بسر می بریم.

در ادامه مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی تصریح شده است: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با رهبران کنگره، یادداشت خوش بینانه ای در کاخ سفید منتشر کرد، اما نظر دموکرات ها متفاوت از ترامپ است. دموکرات ها اکنون کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند و احتمالا همین اتفاق برای سنا هم می افتد.

یک تفاوت مهم، تعطیلی کنونی دولت فدرال با تعطیلی زمان ریاست جمهوری دولت 'باراک اوباما' این است که در جنگ 'داکا' (مهاجران به نام «رویاپردازان» در طرحی موسوم به «داکا» که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2012 به تصویب رسید، اجازه یافتند تا به طور قانونی در خاک ایالات متحده آمریکا بمانند و به تحصیل و کار مشغول شوند) این دموکرات ها بودند که بر روی مسائل غیر مرتبط بیش از اندازه متمرکز شده بودند.

اما اکنون مساله بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک است که دولت را به تعطیلی کشانده است.

سخنان ترامپ هم در این خصوص گیج کننده است. وی از یک طرف اصرار دارد که می تواند بدون اجازه کنگره ساخت دیوار مرزی با مکزیک را شروع کند و از اختیارات لازم خود از حوزه «نظامی» گرفته تا سایر بخش های دولتی استفاده کند. (یک گزارش به نقل از دموکرات ها می گوید که وی تهدید کرده بود که از 'بودجه' وزارت امور خارجه برای این امر استفاده خواهد کرد). اما از طرفی اصرار دارد دموکرات ها را متقاعد کند به خواسته او تن دهند.

ناگفته نماند ترامپ سال گذشته توانست با به حال تعلیق درآوردن دولت فدرال، به خواسته خود در خصوص فرمان مهاجرتی برسد و این فقط به این دلیل بود که دموکرات ها به جای پافشاری بر عقیده، کوتاه آمدند.

پس از گذشت دو سال نخست ریاست جمهوری، از راه اندازی جنگ تجاری، تا خروج از بسیاری از پیمان های بین المللی، حالا به نظر می رسد ترامپ می خواهد به برخی وعده های زمان کارزار انتخاباتی بازگردد و بر روی قول هایی همچون پایان دادن به حضور در جنگ ها و ساخت دیوار مرزی تمرکز کند.

از سوی دیگر باید تاکید کرد دموکرات ها نمی خواهند امنیت مرزی را شوخی بگیرند. آنها خواهان صرف بودجه بر روی فنآوری های جدید در مرز، از جمله حصارکشی پیشرفته هستند. اما تفاوت این دو چیست؟

'حکیم جفریس' از نمایندگان جمهوریخواه در این خصوص به شبکه خبری 'سی.ان.ان' گفت: دیوارکشی و حصارکشی با هم تفاوت دارند اما دموکرات ها برای حصار کشی حدود 1.3 میلیارد دلار در نظر گرفته اند حال آنکه ترامپ برای ساخت دیوار خواهان پنج میلیارد دلار است و از آنجاییکه این بودجه قرار است از محل مالیات تامین شود، چنین درخواستی غیر منطقی است.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در سال 1985 میلادی توسط 'ایروینگ کریستول' و 'اوون هریس' تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون 'هنری کسینجر' ارتباط دارد.

گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین