|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۲۳۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد از یک توافق پستی ۱۴۴ ساله خارج شود. به گفته کاخ سفید، این توافقنامه پستی به چین اجازه می‌دهد که با قیمت‌های ناعادلانه پایین کالا حمل و نقل کند.
 دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد از یک توافق پستی ۱۴۴ ساله خارج شود. به گفته کاخ سفید، این توافقنامه پستی به چین اجازه می‌دهد که با قیمت‌های ناعادلانه پایین کالا حمل و نقل کند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، براساس این توافق، یک هیات سازمان ملل برای محموله‌های متعلق به کشورهایی مشخص، نرخ بین‌المللی پایینی را وضع می‌کند. این سیستم قیمت‌گذاری در واقع با هدف حمایت از کشورهای فقیر ایجاد شد.

کاخ سفید می‌گوید که این تخفیف‌ها، شرکت‌های آمریکایی را درشرایط نابرابری قرار می‌دهد.

مقامات آمریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که اعلام خروج از این توافقنامه باعث شود که شرایط برای ایجاد توافقی بهتر ایجاد شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: ما به دنبال سیستمی منصفانه هستیم. امیدواریم که در نهایت بتوانیم از مذاکره در این مورد به نتیجه برسیم.

در حال حاضر تعیین نرخ پست محموله‌های بین المللی با اتحادیه جهانی پست است. واحدی از سازمان ملل که قدمت آن به دهه ۱۸۷۰ میلادی برمی‌گردد.

در حالی که محموله‌های متعلق به کشورهای در حال توسعه مشمول یارانه‌های این نهاد می‌شود، در مقابل نرخ‌های بالاتری بر محموله‌های کشورهای ثروتمند از جمله آمریکا اعمال می‌شود.

حال آمریکا معتقد است که چین به عنوان یکی از صادرکننده‌های بزرگ جهانی بیشترین سود را از این سیستم خدمات پستی می‌برد.

آمریکا خواستار تغییراتی در توافقنامه پستی است که براساس این تغییرات کشورها بتوانند برای بسته‌هایی که کمتر از ۲ کیلو وزن دارد، نرخ‌های خود را اعمال کنند. پیش از این به محموله‌های بزرگتر چنین اجازه‌ای داده شده است.

رونق خریدهای بین المللی آنلاین باعث افزایش بی شمار بسته‌های پستی کوچکی شده که از طریق سیستم پست حمل و نقل می‌شوند.

شرکت‌های آمریکایی می‌گویند که هزینه ارسال یک بسته از آمریکا بسیار بالاتر از هزینه ارسال همان بسته از چین به آمریکا است.

تلاش آمریکا برای بازبینی این توافق، به رویکرد مناقشه آمیز" اول آمریکا" دونالد ترامپ در زمینه تجارت مربوط می‌شود. همین سیاست باعث اعمال تعرفه بر میلیاردها دلار کالا، حمله به توافقنامه‌های تجاری موجود و انتقاد از توافقنامه‌های چند جانبه شده است.

او اغلب به چین اشاره می‌کند که بیش از هر کشور دیگری به آمریکا کالا صادر می‌کند.

مقامات گفته‌اند که این تخفیف‌ها باعث فشار بر منابع مالی سازمان خدمات پستی ایالات متحده می شود، ارسال پستی اجناس تقلبی چینی را تسهیل می‌کند و باعث انحراف در فرآیند قیمت گذاری در آمریکا می‌شود که نتیجه آن پرداخت حق الزحمه بیشتر برای شرکت‌های داخلی است.

براساس برآوردهای دولتی به دلیل نرخ پایین، محموله‌های خارجی همه ساله برای آمریکا حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد.

روند خروج آمریکا از این توافقنامه دست کم یک سال طول می کشد. اما آمریکا گفته که در صورتی که مذاکرات موفقیت آمیز باشد، در این توافق باقی می ماند.

خدمات پستی آمریکا و شرکت‌هایی مثل آمازون و فدکس سال‌هاست که از تخفیف‌های اعمال شده بر محموله‌های خارجی شاکی هستند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین