|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۲۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه امروز و فردا برای تعدادی از مشمولان سهام عدالت سود پرداخت می‌شود گفت که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ نسبت به سال مالی ۱۳۹۵ بیشتر است.
 رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه امروز و فردا برای تعدادی از مشمولان سهام عدالت سود پرداخت می‌شود گفت که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ نسبت به سال مالی ۱۳۹۵ بیشتر است.

به گزارش ایسنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره پرداخت سود سهام عدالت، گفت: تاکنون در چهار مرحله، برای حدود ۴۰ میلیون نفر سود سهام عدالت واریز کرده‌ایم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به باز شدن دوباره سامانه سهام عدالت اظهار کرد: برای کسانی هم که بعد از ۶ اردیبهشت ماه شماره شبای بانکی ارائه کرده‌اند، طی امروز و یا فردا سود را واریز خواهیم کرد. برای مشمولین دارای سهام یک میلیون تومان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، مشمولین دارای سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۸۰ هزار تومان و برای کمتر و یا بیشتر از سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ متناسبی را به عنوان سود واریز کرده‌ایم.

پوری حسینی با اشاره به سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶، توضیح داد: به موجب مصوبات مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر تا تیرماه سال جاری، سودی که برای مشمولان سهام عدالت تقسیم و ابلاغ شده نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تقسیم سود هلدینگ خلیج فارس، شاید ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این مبلغ افزوده شود. از این رو ارزیابی می شود که سود سال مالی ۱۳۹۶ از سال مالی ۱۳۹۵ بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطابق با مصوبات امسال هیأت واگذاری تعداد ۶۳۱ بنگاه و شرکت دولتی در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد گفت: به نظر می‌رسد برخی از این دارایی‌ها از جمله صندوق‌های بیمه کشاورزی، قابل عرضه نبوده و یا در برخی دارایی‌ها از جمله شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی امکان واگذاری مالکیت وجود نداشته باشد و باید تنها به واگذاری مدیریت این بنگاه‌ها امیدوار بود. در عین حال برای تعجیل در واگذاری‌هایی مثل نیروگاه‌های برق که ماشین‌آلات آنها مبتنی بر نوسانات نرخ ارز است، تا زمان آرام شدن بازار تلاش می‌شود تا با شیب کندی برای واگذاری اقدام شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود:‌ از مجموع ۶۳۱ بنگاه قابل واگذاری تاکنون ۷۴ بنگاه عرضه شده و می‌توان گفت حدود ۴۵ درصد از واگذاری‌ها با موفقیت روبرو بوده است.

وی تاکید کرد:‌ بزرگترین واگذاری صورت گرفته در سال جاری فروش شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت پایه ۱۷۶۱ میلیارد تومان بود که به قیمت ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروش رفت. در این فرایند هیأت واگذاری چنانچه قیمت پایه یک دارایی گرانتر تعیین و خریداری نداشت، با اصرار بر روی قیمت فرایند واگذاری را متوقف نمی‌کند.

وی گفت: در همین راستا با تدابیر هیأت واگذاری و ایجاد زمینه برای حضور عموم خریداران اقدام به خرد کردن دارایی‌های قابل واگذاری همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یا شرکت توسعه اماکن ورزشی کرده است.

پوری‌حسینی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به کمتر از ۱۸ درصد می‌رسید افزود: با احتساب سهام ترجیحی کارکنان بنگاه‌های قابل واگذاری در دولت یازدهم میزان مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به ۶۷ درصد و در دولت دوازدهم به صد در صد افزایش یافت.

به گفته وی آنچه در فهرست واگذاری‌ها باقی مانده شامل شرکت‌های غیربورسی و واگذاری سهام کنترلی شرکت‌هاست که در این فرایند مشکلات زیادی برای قیمت‌گذاری و همچنین انتقال مالکیت وجود دارد. بر این اساس ۷۵۵ بنگاه یا سهام کنترلی از ابتدای آغاز کار سازمان خصوصی‌سازی وجود داشته که از این تعداد تنها ۱۰۱ بنگاه معادل ۱۳ درصد از کل شرکت‌های موجود تا قبل از دولت یازدهم واگذار شده است که در مجموع می‌توان گفت از ۱۳۲۲ بنگاه قابل واگذاری تا امروز ۳۴ درصد عرضه شده و در سهم‌های کنترلی نیز ۱۳ درصد از این تعداد فروش رفته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود:‌ در دولت یازدهم ۲۳۰ شرکت کنترلی و در مجموع طی ۱۲ سال گذشته ۱۰۱ شرکت کنترلی واگذار شده که حاکی از نزدیک‌تر شدن سازمان خصوصی‌سازی به پایان عمر خود است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین