|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۲۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
مجموع اقدامات دولت از جمله دستگیری سوداگران بازار سکه، ایجاد بازار ثانویه ارز و انتشار لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی باعث شده تا بازارها تا حدودی به آرامش برسند.
 مجموع اقدامات دولت از جمله دستگیری سوداگران بازار سکه، ایجاد بازار ثانویه ارز و انتشار لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی باعث شده تا بازارها تا حدودی به آرامش برسند.

به گزارش ایسنا، مروری بر اخبار اقتصادی در اولین روز هفته حاکی از آن است که دو اسب سرکش دلار و سکه تا حدودی رام شده‌اند و آرامش نسبی در بازارها به وجود آمده است. هرچند هنوز قیمت موبایل کاهش نیافته و سرنوشت 9 میلیارد دلار از طریق واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به نظر می‌رسد دولت پذیرفته که تخصیص ارز دولتی نه تنها باعث کنترل بازارها نشده بلکه با ایجاد رانت، زمینه‌های فساد به وجود آمده است. بنابراین در روزهای اخیر با ایجاد بازار ثانویه ارز که کارشناسان معتقدند می‌تواند قیمت دلار قاچاق را از کانال 8000 تومان به 6000 تومان برساند موافقت کرد. اما هنوز انتظارات مردم برای برخورد با رانت‌جویانی که از 21 فروردین ماه به بعد پول‌های هنگفتی به جیب زدند برآورده نشده است. با این‌که دادگستری تهران شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های بازار سکه و ارز تعیین کرده هنوز کیفرخواستی برای این پرونده‌ها صادر نشده و احتمالا در روزهای آینده باید کم‌کم شاهد برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان این دو بازار باشیم.

بازار سکه آرام است

سکه امروز برخلاف هفته‌ی گذشته نوسانات کمی را پشت سر گذاشت. تا ساعت 18 قیمت سکه امامی طرح جدید 2 میلیون و 894 هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته 11 هزار تومان افزایش یافت که این مقدار در مقایسه با رشدهای سرسام‌آور هفته‌های اخیر چندان بالا نبود. نیم سکه اما روند نزولی داشت و از یک میلیون و 400 هزار تومان در ابتدای روز با کاهش 25 هزار تومانی به یک میلیون و 365 هزار تومان در ساعت 18 رسید.

۹ میلیارد دلار در مه!

از ۲۱ فروردین ماه سال جاری که سیاست جدید ارزی دولت به مرحله اجرا درآمد تا هفته اول تیرماه، بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار ثبت سفارش با نرخ جدید ارز یعنی حدود ۴۲۰۰ تومان انجام شده و از این میزان حدود ۱۲ میلیارد دلار تامین و پرداخت شده است. بانک مرکزی در روزهای اخیر لیستی را منتشر کرد که فقط اسامی واردکنندگان خودرو در آن قرار داشت و در مجموع حدود ۱۲۲ میلیون یورو ارز دریافت کرده بودند. اما این لیست انتظارات را بر آورده نکرده و باز هم مجموع آنچه که اعلام شد به حدود سه میلیارد دلار می‌رسد و با ۱۲ میلیارد دلار پرداختی در دوره ا علام شده ۹ میلیارد دلار دیگر اختلاف دارد.

فاکتور رسمی بگیرید تا بتوانید شکایت کنید

بعد از آن‌که در هفته‌های اخیر اعلام شد بعضی واردکنندگان موبایل، دلار 4200 تومانی گرفتند و کالاهای خود را با دلار 8000 تومانی فروختند، برخورد با این افراد با انتشار لیست ارزبگیران آغاز شد. هرچند متهمان هم بیکار ننشستند و گفته شد با فراخوان فروش موبایل با ارز دولتی، صف‌های کاذب توسط دوستان و آشنایان خود ایجاد کردند که در نوع خود جالب به نظر می‌رسید. اما از سوی دیگر اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرده واردکنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، موظفند کالای خود را با نرخ ارز دولتی محاسبه کنند. با توجه به اینکه قیمت کالا مشخص است، واردکنندگان باید هزینه‌های حمل، گمرک، سود قانونی و در صورت کالای سرمایه‌ای بودن، هزینه خدمات پس از فروش و هزینه‌های بانکی را به قیمت کالا اضافه کرده و آن را را حتما به صورت فاکتور رسمی به مصرف‌کننده یا واحدهای عرضه‌کننده ارائه دهند.

فروش موبایل یک میلیون‌ تومان بالاتر از نرخ بازار

مشاهدات امروز از بازار موبایل نشان می‌دهد که نه‌تنها قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار تهران کاهش پیدا نکرده است بلکه نسبت به روزهای گذشته با افزایش قیمت همراه بوده و تخلفات متعددی از جمله کم‌فروشی در این بازار مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در پاساژ علاءالدین و بازار موبایل چهارسو امروز با وجود مشتریان زیاد در بازار مردم سردرگم بودند و نمی‌دانستند با افزایش قیمت‌ها چکار کنند، البته این مسئله تنها به پاساژ علاءالدین اختصاص ندارد، یکی از خریداران که با ایسنا تماس گرفته بود، در این باره گفت که گوشی تلفن همراهی که قیمتی حدود پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت داشته را یک میلیون تومان گران‌تر از یکی از نمایندگی‌های رسمی این برند در مجمتع کامپیوتر پایتخت خریده ام و با وجود پیگیری های متعدد و ارسال نامه رسمی مکتوب به تعزیرات حکومتی، تا کنون هیچ اقدامی در راستای برخورد با این فروشنده متخلف صورت نگرفته است.

یک اقتصاددان: ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی ها خنثی شد

یک اقتصاددان با اشاره به سیل نقدینگی که منجر به جهش بازارهای سکه و ارز شده گفته است که تخمین می‌زند حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در بازارهای خودرو، مسکن و طلا خنثی شده باشند. عبدالله مشکانی  بیان کرده حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از این نقدینگی باقی مانده است که متاسفانه در کوتاه‌مدت راهی برای جذب آن وجود ندارد و حتی ممکن است منجر به تورم کالایی هم شود.

بورس تهران کاهشی شد

نوسانات در بازار سهام همچنان ادامه دارد و روند قیمت‌ها یک روز به شدت صعودی و یک روز به شدت نزولی است به طوری که فعالان بازار سرمایه معتقدند در بازار فعلی ریسک‌ها آنچنان بالاست که تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال چندان جوابگو نیست. در بورس تهران امروز شاخص کل ۱۴۳۸ واحد افت کرد و ارزش سهم‌ها روند اصلاحی را تجربه کرد.

کنترل قیمت مسکن زمان‌بر است

جهش قیمت مسکن که با رشد بازارهای موازی همراه بود وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه، نشستی با عنوان "راهکارهای تعادل بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی جاری"  با حضور معاونان وزیر، نمایندگان مجلس و نخبگان و صاحب نظران حوزه مسکن برگزار کند. در این نشست راهکارهای 9 گانه برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن ارایه شد. در این خصوص با یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت‌وگو کردیم. مهدی روانشادنیا معتقد است: راهکارهای ایجاد تعادل در بازار مسکن در تئوری، خوبی هستند ولی دو موضوع را باید لحاظ کرد؛ یکی این‌که اهتمام برای اجرایی کردن این سیاست‌ها وجود داشته باشد و دوم اینکه آثار چنین برنامه‌هایی زمان‌بر خواهد بود. لذا این نوع سیاست‌ها نمی‌تواند در کنترل قیمت‌های فعلی تاثیر ملموسی ایجاد کند.

مردم صرفه‌جوتر شدند

ظاهرا عملکرد چند روز اخیر مشترکان موجب کاهش مصرف برق شده است. این موضوع را محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده و گفته است: نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور با همراهی مردم میزان خاموشی‌ها کاهش یافته  و امیدواریم همکاری مشترکان در این راستا ادامه داشته باشد تا بتوانیم دوره پیک را با کمترین خاموشی پشت سر بگذاریم. او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد تغییر ساعات شروع کار ادارات تا آخر شهریورماه ادامه داشته باشد؟ گفت: هفته آینده باید گزارش خاموشی‌ها به استانداری ارائه و پس از آن در مورد این مساله تصمیم‌گیری شود.

حقوق تیرماه را با معوقات بگیرید

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که اعتبار لازم برای پرداخت معوقات حقوقی در چند ماه ابتدایی سال جاری را تامین کرده است و از این رو باید تمامی دستگاه‌های اجرایی حقوق و مزایای تیرماه را به همراه مابه‌التفاوت سه ماه گذشته پرداخت کنند.

از مشتری اصرار، از جایگاه‌دار انکار!

قصه فروش آب و هوا همراه بنزین تمامی ندارد و عمر آن شاید با عمر عرضه سوخت در کشور برابری کند. مردم همواره در بازه‌های زمانی مختلف بر کم‌فروشی در برخی جایگاه‌های بنزین اصرار داشته و گله‌مند بوده‌اند و در مقابل، مسئولان این موضوع را انکار و تکذیب کرده اند و دلایل امکان پذیر نبودن این ادعا را برشمرده‌اند. در این لینک گزارش کامل این موضوع را بخوانید.

سیاه‌نمایی رسانه‌ها علیه طلای سیاه ایران

کره جنوبی امروز رسما خبر اعلام شده توسط رویترز که گفته بود این کشور خرید نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده، تکذیب کرد. بعد از اینکه آمریکا از مشتریان نفت ایران خواست خرید نفت از ایران را تا آبان‌ماه متوقف کنند، با عکس‌العمل و مخالفت کشورها مواجه شد. در این میان، کره جنوبی که سومین مشتری بزرگ نفت ایران است نیز واکنش نشان داد و یکی از مسئولان وزارت انرژی کره جنوبی نیز اعلام کرد دولت این کشور برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، به مذاکره با واشنگتن ادامه می‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین