|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۲۱۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
زنگنه به خبرنگاران گفت: «ما مذاکرات خوبی داشتیم، بر سر برخی اصول برای مصالحه با یکدیگر در نشست توافق کردیم... آنها در حال نوشتن متنی برای نهایی کردن ساختار هستند... اما هیچ کدام از وزرا در مورد جزئیات این توافق چیزی نگفتند.»
پلاتس به نقل از منابع ایرانی گزارش داد وزیران نفت ایران و عربستان صبح روز جمعه پیش از آغاز نشست اعضای اوپک در وین، به گفت و گو نشستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وزیر نفت ایران روز جمعه دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک را که به ریاست فالح - وزیر نفت عربستان -  برگزار شده بود، به طور ناگهانی ترک و اظهار کرده بود که مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود و وی نسبت به اینکه اوپک به توافقی برسد، تردید دارد.

اوپک و ۱۰ کشور تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۷ توافقی را برای کاهش عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشته‌اند اما با گذشت ۱۸ ماه از عمر این پیمان، عربستان و روسیه با اشاره به نگرانی‌های مصرف کنندگان نسبت به کمبود عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها، از افزایش تولید حمایت می‌کنند.

این دو کشور اعلام کرده‌اند مایلند محدودیت عرضه تسهیل شود تا با هر گونه شکاف در عرضه که با افت صادرات کشورهای ایران و ونزوئلا در نتیجه تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌شود، مقابله کنند.

فالح روز پنج شنبه اعلام کرده بود در نظر دارد پیشنهاد کند افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز میان ائتلاف اوپک و غیراوپک – متشکل از ۲۴ کشور – تقسیم شود.

زنگنه - وزیر نفت ایران - نیز اعلام کرده است اعضا نباید از سهمیه تولیدشان فراتر رفته و سهم بازار ونزوئلا و ایران را که از تحریمهای آمریکا متاثر شده اند، نقض کنند.

آمریکا که متحد کلیدی عربستان سعودی است، برای افزایش تولید اوپک در آستانه فصل تابستان لابی کرده و دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - با ارسال پیام‌هایی در توییتر، ناخوشنودی خود را از قیمت‌های بالای نفت ابراز کرده است.


بر اساس گزرارش بلومبرگ بیژن زنکنه گفت: نشست خوبی با همتای سعودی خود داشت‌ایم و در مورد احتمال مصالحه بدبین نیستیم.

یژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفت: نشست خوبی با همتای سعودی خود داشته و در مورد احتمال مصالحه بدبین نیست.

زنگنه به خبرنگاران گفت: «ما مذاکرات خوبی داشتیم، بر سر برخی اصول برای مصالحه با یکدیگر در نشست توافق کردیم... آنها در حال نوشتن متنی برای نهایی کردن ساختار هستند... اما هیچ کدام از وزرا در مورد جزئیات این توافق چیزی نگفتند.»

دیگر وزرا نظیر نمایندگان الجزایر، امارات، عراق و ونزوئلا اعلام کرد: در مورد یک توافق خوش بین هستند.

سازمان کشورهای عضو برای هر تغییری در سیاستش به اجماع آرا احتیاج دارد و این بدان معناست که ایران به تنهایی می‌تواند هرگونه توافقی را وتو کند.

شب گذشته زنگنه با ترک نشست وزرا گفته بود که برای افزایش تولید متقاعد نشده است.

اما وی امروز موضع خود را تغییر داد و اکنون در حال همکاری برای توافق نهایی است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: «ما هرآنچه ساخته ایم را خراب نمی کنیم.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین