|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۱۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
جبوری تاکید کرد، اینکه تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب برای برگزاری پارلمان نرسد، هرگز مانع پارلمان برای اتخاذ راهکارهای رسمی و قانونی جهت ارزیابی و اصلاح روند انتخابات نخواهد شد، امیدواریم این تلاش‌ها ادامه یابند، ما از تمامی نمایندگانی که امروز حضور یافتند، تشکر می‌کنیم.
 سخنگوی رهبر جریان صدر عراق رسیدگی جدی و منصفانه به درخواست‌های فراکسیون‌های سیاسی معترض به نتایج انتخابات را خواستار شد و تاکید کرد، لغو یا تغییر نتایج انتخابات از اختیارات نمایندگان پارلمان نیست. رئیس پارلمان عراق نیز تاکید کرد، به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای تشکیل جلسه فوق‌العاده هرگز مانع ارزیابی و اصلاح روند انتخابات از سوی پارلمان نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، جعفر الموسوی، سخنگوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اظهار داشت: لغو یا تغییر نتایج انتخابات از اختیارات نمایندگان پارلمان نیست و لو با تصویب قانونی در این زمینه، زیرا ما اکنون در برابر مسؤولیتی دور از مفهوم قوانین و نزدیک به ایجاد آشوب هستیم.

الموسوی گفت: در قانون کمیسیون انتخابات طرف شاکی و درخواست کننده برای تجدیدنظر در آرا و نیز راهکارهایی که باید با اعلام نتایج دنبال کرد، تعیین شده و طبق قوانین یک هیئت قضایی از دادگاه فرجام خواهی عراق برای رسیدگی به شکایات تعیین شده است.

سخنگوی رهبر جریان صدر عراق افزود: مسؤولیت این هیئت قضایی در رسیدگی به شکایات محدود شده و از آن فراتر نمی‌رود و آنچه پارلمان در پیش گرفته یا می‌خواهد آغاز کند، ورود به دایره اختیارات دیگر مسؤولان است.

الموسوی ادامه داد: اگر کوتاهی در عملکرد کمیسیون انتخابات وجود داشته، پارلمان مسؤول است طبق قوانین این نهاد را مورد سوال قرار داده و طبق مدارک و گفته‌های نمایندگان پارلمان به تخلفات آن رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه دادگاه عالی فدرال نمی‌تواند وارد این موضوع شده و درباره صحت یا عدم صحت نتایج انتخابات نظر دهد، گفت: نقش دادگاه فدرال طبق ماده ۹۳ قانون اساسی تنها محدود به تایید نتایج انتخابات است و در صورتی که از این امر امتناع ورزد، به منزله نقض قانون اساسی است.

سخنگوی رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد: ما همسو با طرف‌هایی هستیم که راه‌های قانونی و مسالمت‌آمیز را برای رسیدگی به شکایات و نقض قوانین انتخابات دنبال می‌کنند.

وی در پایان از کمیسیون عالی و مستقل انتخابات و نیز هیئت قضایی مسؤول رسیدگی به شکایات خواست با جدیت و به شکلی منصفانه به این درخواست‌ها رسیدگی کرده و به سرعت نتایج آن را اعلام کند.

در مقابل سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق روز شنبه در پی درخواست برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در این پارلمان و عدم برگزاری آن به دلیل نرسیدن تعداد نمایندگان به حد نصاب قانونی گفت: تعداد نمایندگان حاضر ۱۴۹ تن است و این درخواست به دلیل احساس مسؤولیت نمایندگان برای تصحیح روال کار مطرح شده است.

جبوری تاکید کرد، اینکه تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب برای برگزاری پارلمان نرسد، هرگز مانع پارلمان برای اتخاذ راهکارهای رسمی و قانونی جهت ارزیابی و اصلاح روند انتخابات نخواهد شد، امیدواریم این تلاش‌ها ادامه یابند، ما از تمامی نمایندگانی که امروز حضور یافتند، تشکر می‌کنیم.

یک منبع در پارلمان عراق به شبکه تلویزیونی سومریه نیوز نیز خبر داد: ریاست پارلمان امروز تصمیم گرفت، جلسه فوق‌العاده و ویژه رسیدگی به نتایج انتخابات را فردا (دوشنبه) برگزار کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین