|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۱۳۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
ترامپ در این سخنرانی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را تکرار کرده است.
 سخنرانی ترامپ در کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ هم اکنون سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تصمیم ایالات متحده درباره برجام آغاز شد.

ترامپ در این سخنرانی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را تکرار کرده است.

به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این ادعا که ایران کشور پیشتاز حامی ترویسم در جهان است، مدعی شد: ایران مشغول صادر کردن سلاح‌های خطرناک برای  اختلاف‌افکنی در منطقه است.

وی در ادامه از برجام به عنوان توافقی «وحشتناک» و «یکطرفه» یاد کرد.

ترامپ مدعی شد که برجام هرگز صلح را به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که آمریکا از برجام خواهد شد و بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.

ترامپ با تکرار ادعاهای ایالات متحده علیه ایران گفت: اقدام‌های ایران تاکنون خطرناک بوده اما از همه خطرناک‌تر، تلاش آنها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

رئیس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های سابق آمریکا وارد مذاکره با ایران شدند و به توافقی رسیدند، مدعی شد: بر روی کاغذ این  توافق قرار بود از آمریکا و متحدانش در برابر جنون هسته‌ای ایران محافظت کند. توافق هسته به ایران کمک کرد، این توافق به غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران کمک کرد و روند رسیدن آنها به  سلاح هسته‌ای را تسریع کرد.

ترامپ با بیان اینکه این توافق باعث برداشته شدن ممنوعیت‌ها علیه ایران شد، ادعا کرد: بخشی از این ممنوعیت‌ها شامل محدودیت اقدام‌ها در سوریه و یمن و نقاط دیگر جهان بود. در نقطه ای که آمریکا نهایت اهرم را در دست داشت، توافقی فاجعه‌بار شکل گرفت که باعث شد دست بالا به ایران داده شود. میلیاردها دلار به صورت نقدی به ایران داده شد که مایه شرمساری من به عنوان یک شهروند آمریکا است .

رییس جمهور آمریکا مدعی شد: یک توافق هسته ای بهتر می‌توانست منعقد شود. توافق هسته‌ای ایران یک افسانه را پروش داد ؛ اینکه ایران می‌تواند دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برود.

او با تکرار ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد توقف برنامه هسته‌ای ایران دروغ بوده است. هفته گذشته اسرائیل اسنادی نشان داد که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته ای است. این توافق بدی بود که نباید منعقد می‌شد. این توافق باعث صلح و آرامش نشد و نخواهد شد.

ترامپ در ادامه ادعاهای خود گفت: در طول این سال‌ها بودجه نظامی ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است. ایران موشک‌هایی تولید کرده که بتواند سلاح هسته ای با آن شلیک کند و هرج و مرج را به منطقه صادر کند.‎

رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده ادامه داد: این توافق آنقدر بد مذاکره شده که حتی اگر ایران به آن عمل کند و پایبند باشد، قادر به ساخت بمب هسته‌ای در زمان کوتاهی است. این بخش غیرقابل قبولی از این توافق است و اگر این توافق باقی بماند، ما شاهد یک مسابقه تسلیحاتی برای ساخت بمب هسته‌ای در منطقه خواهیم بود.

ترامپ با طرح این ادعای بی‌اساس که آنچه مزید بر علت شده، این است که سازوکارهای لازم در بخش بازرسی مدنظر قرار نگرفته تا جرزنی‌های ایران را شناسایی کند و حتی بازرسان آژانس نمی‌توانند از بسیاری از اماکن بازدید کنند، اظهارداشت: این توافق حتی موجب نشده تا ایران از بلندپروازی‌هایش دست بردارد و حتی نتوانسته موجب جلوگیری از ساخت موشک‌های بالستیکی شود؛ موشک‌هایی که کلاهک‌های اتمی ایران در آن قرار می‌گیرند.

وی مدعی شد: بعد از توافق هسته‌ای، ایران بلندپروازی‌هایی انجام داده است. من در ماه اکتبر گفتم این توافق باید یا بازنگری شود یا آنکه باید به پایان برسد. در ماه ژانویه، این پیش‌شرط‌ها را تکرار کردم و به روشنی گفتم اگر این توافق درست نشود، امرمکا در این توافق باقی نخواهد ماند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به رایزنی‌های کشورش با دیگر کشورها تصریح کرد: در ماه‌های گذشته به صورت گسترده با متحدان‌مان در سراسر جهان حرف زده‌ایم؛ با فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین متحدان‌مان در خاورمیانه رایزنی کرده‌ایم و همگان در برابر خطر ایران در خاورمیانه و عزم جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران توافق داریم.

ترامپ افزود: ما نمی‌توانیم جلوی یک ساخت بمب هسته‌ای ایران را در چارچوب این توافق پوسیده بگیریم. این توافق در ذات خود ناقص است و اکر کاری نکنیم می‌دانیم چه می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین