|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۲۱۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی در کاخ سفید به طرح ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت و با جوسازی علیه کشورمان گفت: من می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.
رئیس‌جمهوری آمریکا که از زمان رقابت‌های انتخاباتی، اعلام کرده بود که از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد، امروز -سه‌شنبه- تهدید خود را عملی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا امروز - سه‌شنبه - سرانجام تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام کرد.

ضرب‌الاجل تعیین شده توسط ترامپ ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مِی) بود اما وی روز گذشته اعلام کرد که ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت واشنگتن، تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام می‌کند.

ترامپ از زمان آغاز رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶، بارها از توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ انتقاد کرده و پس از ورود به کاخ‌سفید در ژانویه ۲۰۱۷، تمام تلاش خود برای لغو برجام یا خارج شدن آمریکا از این توافق را به کار گرفت.

فشار‌های جامعه جهانی و داخلی به ترامپ موجب شد تا وی در توافق هسته‌ای باقی بماند، اما سرانجام او، در ماه اکتبر سال گذشته، مدعی شد که ایران به تعهداتش نبوده و براساس اینارا، کنگره در ضرب‌العجلی دو ماه مقرر شد تا درباره خروج امریکا از توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند اما کنگره نتوانست در این باره به توافق برسد و خروج یا ماندن امریکا در این توافق بار دیگر منوط به تصمیم‌گیری ترامپ شد.

با وجود تایید بیش از ده بار پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ترامپ بار دیگر در ماه ژانویه (دی ماه) اعلام کرد که ایران به تعهداتش پایبند نیست، ضرب‌الاجلی سه ماه برای تغییر این توافق برای اروپایی‌ها تعیین کرد.

قدرت‌های جهانی و سازمان‌های بین‌المللی از زمان اعلام این ضرب‌الاجل تلاش کردند ترامپ را مجاب کنند که برجام بهترین توافق ممکن است.

کشور‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا در این میان بیش از سایرین برای نگه داشتن آمریکا در برجام تلاش کرده و طی هفته‌های اخیر بارها تلفنی با ترامپ مذاکره کرد‌ه‌اند. همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی هفته‌های گذشته با سفر به واشنگتن، درصدد متقاعد کردن رئیس‌جمهور ایالات متحده بودند که به نظر می‌رسد آنها در انجام این کار راضی نبوده‌اند.

از سوی دیگر، ایران نیز در مقابل این اقدام ترامپ بیکار نمانده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفری که برای شرکت اجلاس توسعه پایدار به نیویورک داشت، در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های امریکایی داشت اعلام کرد که با خروج امریکا از توافق هسته‌ای، ایران هم از این توافق خارج می‌شود. او همچنین از احتمال خروج ایران از معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای سخن گفت. احتمالی که حسن روحانی نیز آن را بیان کرده است و به نظر می‌رسد، این مسئله یکی از گزینه‌های است که ایران در برابر خروج امریکا انجام خواهد داد.

با این وجود، تصمیم ایران در برابر اقدام امریکا در خروج از برجام به نوع واکنش اروپا در این باره نیز وابسته است. باید اروپایی‌ها تنها به حمایت لفظی از برجام اکتفا خواهند کرد یا آنکه تلاش‌هایش برای بقای برجام، جنبه عملی نیز خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین