|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۰۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
‌یک متخصص تغذیه گفت: وضعیت روحی راننده در طول سفر اهمیت بسزایی دارد و راننده باید از لحاظ جسمی و روحی در سلامت کامل باشد.
عید زمان مناسبی برای مسافرت است تا  بتوانیم انرژی و روحیه‌ای تازه ایی برای شروع سال جدید بگیریم اما اگر در طول سفر نکات ایمنی و بهداشت غذایی  را رعایت نکنیم می تواند در آغاز سال با مشکل مواجه می‌شویم.

اگر نکات بهداشتی و ایمنی در سفر رعایت نشود، بیماری‌های گوارشی و عفونی گریبانگیر افراد می‌شود در همین راستا قبل از سفر باید به نوع خوراک ، جای خواب و ایمنی در سفر توجه شود.

حسینی متخصص تغذیه در خصوص تعطیلات نوروزی و انتخاب بهترین نوع غذا اظهار کرد: شروع تعطيلات نوروزی برای بسیاری از مردم فرصت خوبی است که به مسافرت بروند البته می توان با رعايت نكات ساده، سلامت سفر را تضمین كرد.

حسینی با اشاره به اینکه مهمترين کار در طول سفر انتخاب  رستوان مناسب  است، گفت: بهتر از غذا خوردن در رستوران های بين راهی احتناب کنید؛ تهیه غذا در منزل، مصرف غذاهای كاملا پخته و يا كاملا خام، اجتناب از مصرف غذای نيمه پخته  بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی در سفر است.
معرفی بهترین و بدترین غذاهای بین راهی

این متخصص تغذیه در خصوص بهترین نوع خوراک در سفر نوروزی خاطر نشان کرد: ساندويچ های ساده مثل نان، پنير، مرغ، تخم مرغ آب پز بهترين گزينه برای تغذيه بين راهی است.

وی با بیان اینکه نباید در طول سفر از غذاهای فاسد شدنی استفاده كرد، گفت: غذاهای فاسد شدنی مانند سالاد الويه، كباب كوبيده و همبرگر كه درصد فاسد شدن آن ها بيشتر است را نباید در طول سفر مصرف کرد.

حسینی با اشاره به اینکه محل نگه داری مواد غذایی در طول سفر مهم است، عنوان کرد: غذاهايی كه با خودمان به سفر می بريم بايد در فضای مناسب نگهداری شوند؛ غذاها بايد خنک نگه داشته شوند، اگر محیط نگه داری غذا گرم باشد ميكروب ها خيلی سريع رشد می‌كنند و باعث ایجاد بيماری‌ها می‌شوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نوع تغذیه در ابتلا به انواع بیماری‌ها مهم است، مطرح کرد: بيماری‌های گوارشی اصلی ترين مشكلی است كه افراد در طول سفر با آن درگیر می‌شوند.

وی گفت: کلیه  یکی از اعضای حیاتی بدن است پس باید به آن اهمیت داد تا آب مورد نیاز این عضو تامین شود،  بايد به مقدار كافی آب يا دوغ بدون گاز مصرف کرد و از مصرف  ميوه و سبزيجات غافل نشد البته  ضدعفونی شدن این مواد اهمیت زیادی دارد.

حسینی با اشاره به اینکه اگر در طول سفر مجبور به استفاده از غذاهای آماده هستیم، کنسروها انتخاب خوبی هستند، گفت: در طول سفر از کنسروهایی استفاده کنیم که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد، البته نباید از كنسروهايی كه ضربه خوردگی يا فرو رفتگی دارند استفاده شود.
مسائل روحی و روانی از نکات ایمنی سفر هستند

ندا شیرخانلو کارشناس ایمنی و بهداشت در خصوص اهمیت وضعیت روحی راننده در طول سفر اظهار کرد: راننده  باید از لحاظ جسمی و روحی در سلامت کامل باشد و حتما هر 30 دقیقه و یا یک ساعت یکبار در کنار جاده و پارکینگ های امنی که در کنار جاده قرار دارد استراحت کند.

شیرخانلو با بیان اهمیت شرایط جسمی راننده در طول سفر گفت: فرد با کوچکترین احساس خستگی و کوفتگی نباید به رانندگی ادامه دهد. شرایط جسمی راننده از اهمیت بسیاری برخوردار است، راننده می تواند در طوی رانندگی ورزشی کوتاه داشته باشد تا با روحیه بهتری به مسیر ادامه دهد.
ضرورت  همراه داشتن جعبه کمک های اولیه در سفر

این کارشناس ایمنی و بهداشت با اشاره به ضرورت وجود جعبه کمک های اولیه در سفر، گفت: جعبه کمک های اولیه شامل چسب، گاز استریل، باند، مواد ضد عفونی کننده مانند بتادین، داروهای اولیه مثل قرص های مسکن، سرما خوردگی یا پمادهای سوختگی، داروهای ضد تهوع داروهای اولیه  هستند که می تواند در طول سفر کمک کننده باشد.

وی  متذکر شد: اگر سرنشین و همراهی دارید که به بیماری خاصی مبتلا است داروها و وسایل مورد نیاز وی را به همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را  یادداشت کنید که درمواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد.

شیرخانلو یاد آور شد: فراموش نکنیم که در مواقع ضروری می توان با 115 (اورژانس ) تماس گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین