|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
عدم برنامه‌ریزی صحیح در برگزاری فرآیند تمرینی، به‌منظور کسب شناخت مناسب از نفرات تیم، با توجه به‌دشواری و فنی بودن قله «کول جنو» و مسیر موردنظر تیم برای صعود.
کمیسیون حوادث فدراسیون کوهنوردی نتیجه بررسی خود را در رابطه با حادثه «اشترانکوه» اعلام کرد.

 کمیسیون حوادث فدراسیون کوهنوردی کشور در گزارشی اعلام کرد: به دنبال حادثه تأسف‌بار سقوط بهمن در منطقه «کول جنو» اشترانکوه، در آذرماه سال جاری که منجر به جان‌باختن ۸ کوه‌نورد عزیز کشورمان و درگذشت یک عضو دیگر تیم در زمان بازگشت از قله به دلیل ضعف جسمانی شد، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت مجدد به جامعه کوه‌نوردی، خانواده و تمامی وابستگان درگذشتگان این واقعه، به اطلاع می‌رساند؛ به‌حکم وظیفه، اهمیت موضوع، درخواست‌های مکرر قاطبه کوه‌نوردان و افراد مرتبط، و هم‌چنین به‌منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی، بخش جست‌وجو و نجات خود را ملزم به تشکیل کمیسیون بررسی حادثه‌ی فوق کرد، تا با نگرش همه‌جانبه به موضوع و مبتنی بر مستندات و مشاهدات، گزارش واصله و استماع نظرات اعضای تیم، کارشناسان، مسئولین هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان «خراسان رضوی» و باشگاه‌های «آزادگان» و «پلنگ‌ برفی»، حادثه را مورد مداقه‌ و کارشناسی قرار دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که بدیهی است رویکرد فدراسیون و گروه مذکور، بررسی کارشناسی و تحلیل محتوا در فضایی آرام، به‌دوراز هرگونه حواشی، هیجان و احساسات، گرایش‌ها و سمت‌وسوی خاصی  بوده است، اقدامی که تنها به‌منظور بهره‌مندی بهینه از تجارب تلخ و شیرین، ممانعت از بروز حوادث مشابه برای آیندگان بوده و به‌هیچ‌وجه قصد «مقصریابی» نداشته است، چراکه قضاوت، تعیین و اعلام مقصر و مشخص کردن درصد تقصیر خود تابع شرایط خاص حقوقی و قضایی است که از حیطه مسئولیت و شرح وظایف این فدراسیون خارج است.

کمیسیون حوادث  فدراسیون کوهنوردی کشور  در ادامه گزارش خود گفته است: در همین راستا این فدراسیون به‌منظور تعمیم، گسترش و توسعه همه‌جانبه فرهنگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در سطح جامعه، همواره پذیرای نقطه نظرات، پیشنهادها، پرسش‌ها و راهنمایی‌های سازنده تمامی اصحاب نظر بوده و هست، مع‌الوصف؛ کمیسیون بررسی حادثه «کول‌جنو» ضمن ادای احترام به روح زنده‌یادان آقایان؛ «مرتضی غلام پور»، «ناصر اکبری»، «مجید زاده‌تراب»، «علی قاسم‌زاده»، «علی حسینی»، «امان اله جوکار»، «علیرضا عامری» و خانم‌ها: «مهشید جان‌محمدی»، «اکرم حقانی» و هم‌چنین سایر اعضای تیم اعزامی باشگاه‌های «آزادگان» و «پلنگ برفی» خراسان رضوی، نتایج بررسی حادثه فوق را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

-  عدم نظارت کافی هیئت‌مدیره دو باشگاه «آزادگان» و «پلنگ برفی» در ثبت‌نام و چگونگی شکل‌گیری تیم مذکور بر اساس فراخوان عمومی در دو باشگاه.

-  عدم برنامه‌ریزی صحیح در برگزاری فرآیند تمرینی، به‌منظور کسب شناخت مناسب از نفرات تیم، با توجه به‌دشواری و فنی بودن قله «کول جنو» و مسیر موردنظر تیم برای صعود.

-  همراه نداشتن لوازم و تجهیزات مناسب انفرادی و گروهی تیم (لوازم تخصصی جهت‌یابی، لوازم زمستانی مناسب، تجهیزات مناسب بیتوته و شب‌مانی در روز صعود و...)

-  ناآشنا بودن اغلب اعضای تیم به شرایط صعود قله «کول جنو» و اتکا تیم به حضور راهنمای محلی و صرفاً برخی نفرات دارای تجربه

-  عدم نظارت مناسب باشگاه «آزادگان» به وضعیت سرپرستی تیم و اعتماد محض به برنامه تدوین‌شده توسط باشگاه «پلنگ برفی».

-  تعداد زیاد نفرات تیم در روز صعود که موجب کندی حرکت شده است. ضمن آنکه نفرات ازنظر قوای جسمانی و توان فنی توانایی یکسانی نداشته‌اند.

-  عدم آشنایی متقابل تیم و راهنما از یکدیگر. این امر موجب شده تا در تصمیم‌گیری نهایی برای آغاز صعود و یا بازگشت در زمان برخورد با طوفان، سرپرست و راهنما - با اتکا به هم – هیچ‌یک تصمیم درست و مناسبی را اتخاذ و اعمال ننمایند.

-  بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی مبنی بر نامناسب بودن شرایط هوا در روز برنامه صعود قله.

-  ناتوانی سرپرست و راهنما در تشخیص مسیر صحیح در بازگشت از قله و ورود به دره‌ای که منشأ خطر سقوط بهمن بوده است.

-  زمان‌بندی اشتباه تیم و پیش‌بینی نادرست زمان موردنیاز اجرای برنامه به‌ویژه با توجه به تعداد نفرات بالای تیم.

-  نبود وسایل ارتباطی مناسب میان تیم حاضر در جان‌پناه و نفرات تیم صعودکننده به قله.

-  نبود تیم پشتیبان قوی در جان‌پناه و بهره‌گیری از نفرات به‌جامانده و یا نفراتی که از میانه راه بازگشتند به‌عنوان تیم پشتیبان. این امر در مسئله درگذشت مرحوم «علی‌رضا عامری» کاملاً مشهود است.

در ادامه این گزارش آمده است که درمجموع کمیسیون بررسی حادثه مذکور معتقد است: باشگاه‌های «آزادگان» و «پلنگ برفی» هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد سرپرست، قبل و در حین برنامه نداشته‌اند.

همچنین تیم پشتیبانی مستقر در جان‌پناه، برنامه لازم، انسجام و توانایی مناسبی در زمان وقوع حادثه برای مرحوم «علی‌رضا عامری» را نداشته است. ضمن آنکه نفرات همراه مرحوم «عامری» نیز به دلیل شرایط جسمانی یکسان با آن مرحوم، ناتوان از هرگونه همراهی و امدادرسانی به وی بوده‌اند و سرپرست برنامه فاقد قاطعیت در تصمیم‌گیری برای بازگرداندن کل تیم پس از مواجهه با شرایط آب‌وهوای خراب بوده و اعضای تیم تمام توان خود را صرفاً جهت صعود قله به کار بسته‌اند.

در پایان ضمن تشکر از مسئولین و عوامل تیم‌های جست‌وجو، امداد و نجات کوهستان هلال‌احمر، به‌ویژه هلال‌احمر شهرستان «ازنا» و هم‌چنین همکاری تیم‌های جست‌وجو و نجات هیئت‌های کوه‌نوردی استان‌های «خراسان رضوی»، «لرستان» و «مرکزی» به دلیل مشارکت در عملیات جست‌وجو و نجات «اشترانکوه»، این کمیسیون امید دارد؛ فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، هیئت‌ها، باشگاه‌ها و یکایک اعضای جامعه کوه‌نوردی با درس گرفتن از ایرادات چنین حوادثی، نهایت تلاش خود را جهت آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی، به‌منظور ارتقای ایمنی در اجرای برنامه‌های خود مبذول دارند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین