|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۲۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
ˈ نور العزهˈ نماینده پارلمان مالزی از دولت این کشور خواست همانند ایران پرونده پرواز ام.اچ 17 را که هفته گذشته بر فراز اوکراین سرنگون شد در دیوان بین المللی لاهه مطرح کند.
جمهوری اسلامی ایران شکایت از آمریکا در خصوص سرنگونی پرواز شماره 655 که در سال 1367 با شلیک موشک هدایت شونده ناو یو.اس.اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی این کشور بر فراز خلیج فارس سرنگون شد را به دیوان بین المللی لاهه برد.

دیوان بین المللی لاهه حق ملت ایران را به واسطه لابی هایی که از سوی آمریکا در این دیوان صورت گرفت ادا نکرد و قرار بر مصالحه گذاشته شد و مقرر شد آمریکا به ایران غرامت پرداخت کند.

ˈ نور العزهˈ نماینده پارلمان مالزی روز چهارشنبه در پارلمان این کشور پیشنهاد کرد که مالزی پرونده حقوقی ساقط شدن پرواز ام.اچ 17را که روز پنجشنبه گذشته در شرق اوکراین مورد هدف یک فروند موشک قرار گرفت و سرنگون شد را مطرح کند.

نور العزه دختر انور ابراهیم از سیاستمداران مالزیایی است که از سال 1993 تا سال 1998 معاون نخست وزیر این کشور بود و اکنون به عنوان رهبر مخالفان دولت شناخته می شود.

به نوشته روز پنجشنبه رسانه های محلی مالزی، وی گفت امکان عضویت مالزی در دیوان بین المللی لاهه پیش از شروع دادگاه وجود دارد .

این عضو پارلمان مالزی به پرواز شماره 655 ایران ایر که توسط موشک ناو آمریکایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد اشاره کرد و گفت: پرونده ایران ایر راهنمای خوبی برای مالزی در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد بود.

وی گفت مالزی نشان داده است به دنبال عقب نشینی نیست و پیشنهاد کرد این پرونده با قدرت در دیوان بین المللی لاهه مطرح شود.

ˈ نور العزهˈ گفت: این بسیار مهم است که پرونده ام.اچ 17 در دادگاه های بین المللی لاهه مطرح شود.

دیوان بین المللی لاهه که سال 2002 فعالیت خود را آغاز کرد نخستین دادگاه بین المللی برای رسیدگی به جرایم در خصوص نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.

122 کشور تا فوریه سال گذشته میلادی عضو این نهاد بین المللی شده اند. اساسنامه دیوان بین المللی لاهه تاکنون در پارلمان مالزی به تصویب نرسیده است.

دولت مالزی سال 2011 میلادی اساسنامه دیوان بین المللی لاهه را امضا کرد اما باید در پارلمان به بحث گذاشته شود.

اساسنامه این دادگاه سال 1998 در رم ایتالیا به تایید نمایندگان 120 دولت رسید و در سال 2002 با تصویب آن توسط 60 کشور موجودیت پیدا کرد.

عضو پارلمان مالزی، گفت که دولت این کشور با توجه تجربه ایران باید پرونده سرنگونی این بوئینگ 777 را که با 298 سرنشین هفته گذشته سرنگون شد را در این دیوان و دادگاه بین المللی باز کند.

جدایی طلبان اوکراین که از سوی روسیه حمایت می شوند و دولت اوکراین یکدیگر را متهم به سرنگونی این هواپیما می کنند و دولت مالزی تاکید دارد دلیل سرنگونی پرواز ام.اچ 17 باید هرچه سریع تر مشخص و مسببان آن محاکمه شوند و کوالالامپور علاقه ای به ملاحظات ژئوپلتیک بین المللی در مورد تعارضات بین روسیه و اوکراین ندارد.

براساس ماده سه کنوانسیون شیکاگو دولت ها از بکارگیری هرگونه سلاح علیه هواپیماهای غیرنظامی منع شده اند و حتی در موارد ره گیری نیز ملزم به رعایت اصولی هستند که طی آن ایمنی مسافران به هیچ وجه تهدید نشود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین