|
|
امروز: شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۲۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
كليد تحول ارتباط صنعت و دانشگاه خروج صنايع از انحصار است زيرا انحصاري بودن صنايع مانع رشد پژوهش و تحقيقات مي شود.
وزير نفت  در نشست كارگروه ارتباط صنعت و دانشگاه با رئيس مجلس، ضمن بيان اينكه انحصاري بودن برخي صنايع مانع رشد پژوهش و طرح‌هاي تحقيقات در آن‌ها مي‌شود، گفت: برخي شركت‌هاي و صنايع مانند صنعت خودروسازي به‌ دليل انحصاري بودن هيچ تلاشي براي نوآوري و استفاده از طرح‌هاي پژوهشي و تحقيقات انجام نمي‌دهند، از اين رو كليد تحول ارتباط صنعت و دانشگاه خروج صنايع از انحصار است.

وزير نفت، با تأكيد بر اينكه اقتصاد كشور بايد رقابتي باشد، تصريح كرد: درباره توجه به بخش پژوهش از سوي دستگاه‌هاي اجرايي حتي اگر دستوراتي تعيين شود، اگر آن‌ها بر اساس تقاضا و درخواست صنايع كليد نخورد، اين طرح هيچ فايده‌اي براي كشور ندارد، از طرف ديگر حمايت دولت از صنايع تا حدودي خوب است اما تشديد آن موجب نابودي صنايع مي‌شود.

وي با اعلام اينكه به‌ دليل انحصاري بودن صنايع هيچ بخشي به دانشگاه و تحقيقات رجوع نمي‌كند، افزود: قطعا موتور محرك توسعه فناوري بايد رقابت باشد و تنها راه توسعه پژوهش مقوله رقابت در صنايع است.

زنگنه ادامه داد: هم‌اكنون بيش از 90 درصد صنايع و شركت‌ها از سوي دولت و يا بخش‌هاي خصوصي اداره مي‌شود، بنابر اين واگذاري‌ها هم هيچ تأثيري نداشته است، از طرف ديگر وزارت نفت براي توسعه پژوهش و تحقيقات دانشگاه نفت را در سال‌هاي گذشته تأسيس كرد.

وي با اشاره به برنامه وزارت نفت براي استفاده از دانشگاه در اجراي طرح‌هاي خود، گفت: به تازگي توافق كرديم كه تعدادي از مخازن نفت را به دانشگاه‌ها واگذار كنيم، تا آن‌ها تمام مراحل را خود انجام دهند و قطعا اين مهم ترين كار وزارتخانه است.

زنگنه ادامه داد: همچنين وزارت نفت به‌دنبال ساخت تجهيزات اين حوزه است، كه هم‌اكنون حدود 10 قلم كالا در دستور ساخت وجود دارد و ما به‌دنبال استفاده از تمام ظرفيت‌هاي دانشگاهي براي اجراي آن هستيم، از اين‌رو افزايش بازيافت و بهينه سازي مهم‌ترين تقاضا و دغدغه وزارتخانه است.

در هفته هاي گذشته برخي از نمايندگان در نطق هاي پيش از دستور خود خواستار ارتباط بيشتر صنعت نفت با دانشگاهيان و نخبگان شده بودند.

منبع: صنعت نفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین