|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۰۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
متخصص مغز و اعصاب نکاتی را در خصوص پیش‌گیری از ضعف حافظه عنوان کرد و گفت: تغذیه مناسب از مواد غذایی مورد نیاز بدن، مهم‌ترین راه محافظت از قدرت حافظه به شمار می‌رود.
  متخصص مغز و اعصاب نکاتی را در خصوص پیش‌گیری از ضعف حافظه عنوان کرد و گفت: تغذیه مناسب از مواد غذایی مورد نیاز بدن، مهم‌ترین راه محافظت از قدرت حافظه به شمار می‌رود.

محمودرضا اشرفی فوق تخصص اعصاب کودکان و نوجوانان در خصوص مراقبت از حافظه گفت: تغذیه مناسب از مواد غذایی موردنیاز مهم‌ترین راه محافظت از قدرت حافظه به شمار می‌رود.

وی افزود: در رژیم غذایی روزانه باید 50 درصد مواد قندی، 30 درصد مواد چربی و 20 درصد مواد پروتئینی موجود باشد تا مغز سوخت موردنیاز خود را برای تأمین ATP فراهم کند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هوای مناسب در حفظ حافظه نقش مهمی دارد. هوایی که وارد ریه انسان می‌شود باید عاری از ریزگردها باشد تا به حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت آسیبی نرسد.

وی در ادامه اظهار داشت: وجود فلزات سنگین مانند سرب در هوا و ورود آن به غذاها بر روی مغز اثر سوء دارد. اگر مقدار سرب از حد مجاز بگذرد، بهره هوشی را کم و مسمومیت ایجاد می‌کند.

اشرفی تمرین کردن را یکی از راه‌های تقویت حافظه دانست و گفت: به طور مثال نوجوانی که در زمان مدرسه کتاب‌های درسی مطالعه می‌کند، ناخواسته حافظه خود را تقویت کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان ادامه داد: به عبارت دیگر هنگامی که دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی به‌‌سر می‌برند، با رسیدن به مهرماه و ورود به مدرسه مدتی به طول می‌انجامد تا مغز آنها گیرایی زمان تحصیل را پیدا کند.

وی افزود: خواندن کتاب، تمرینات درسی، تحقیق در مطالب علمی، ارتباطات (کلامی و غیرکلامی) و... راه‌های مهمی در تقویت حافظه به حساب می‌آیند.

اشرفی تصریح کرد: افراط کودکان در انجام بازی‌های کامپیوتری آسیب زیادی به حافظه می‌رساند، لذا بازی‌هایی که با تحرک بدن همراه است، علاوه‌ بر سلامت بدن به سلامت حافظه نیز کمک می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان در پایان گفت:‌ کمبود خواب از گزینه‌های دیگری است که سرگیجه، سردرد و... ایجاد می‌کند و به حافظه کوتاه‌مدت آسیب می‌رساند، لذا توصیه می‌شود خواب کافی در کودکان از سنین پایین نهادینه شود.

این در حالی است که مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به سهم پایین وزارت بهداشت در تامین سلامت روان جامعه، تاکید کرد که دستگاه‌های مختلف باید نقش خود را در این زمینه جدی بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین