|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
کد خبر: ۱۹۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
یکی از نزدیکان محمود عباس پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه سابق آمریکا در لندن فاش کرد، جان کری از رئیس تشکیلات خودگردان خواسته تا روحیه خود را حفظ کرده و تسلیم خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا نشود.
 یکی از نزدیکان محمود عباس پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه سابق آمریکا در لندن فاش کرد، جان کری از رئیس تشکیلات خودگردان خواسته تا روحیه خود را حفظ کرده و تسلیم خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا نشود.

به نوشته اورشلیم پست، اینکه کاخ سفید تایید می‌کند از زمان "اعلامیه اورشلیم" تماس میان تشکیلات خودگردان و دولت ترامپ کاملا قطع شده است، نشان می‌دهد در واقع دولت پیشین با مقام‌های فلسطینی ارتباط داشته است.

روزنامه عبری‌زبان معاریو گزارش داد جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در لندن با حسین آغا، یکی از دستیاران نزدیک محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و گفت‌وگویی طولانی درباره موضوعات مختلف داشته است. طبق گزارش‌ها، آغا جزئیات مکالماتش را به اطلاع مقام‌های فلسطین در رام‌الله رسانده است. یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تایید کرد که این دیدار انجام شده است.

حسین آغا یکی از دستیاران نزدیک عباس و یکی از میانجیگران کهنه‌کار صلح با رژیم صهیونیستی است. او مذاکرات محرمانه "مسیر لندن" را از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میان فرستادگان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تحت نظارت و حضور دنیس راس انجام داد. آغا همچنین به همراه یوسی بیلین (از مقام‌های سابق اسرائیلی) به تدوین توافق بیلین – عباس در دهه ۹۰ میلادی کمک کرد. او یکی از حامیان سرسخت روند صلح و از افراد بسیار نزدیک به عباس محسوب می‌شود که شبکه‌ گسترده‌ای از ارتباطات با عوامل بسیاری از جمله اسرائیلی‌ها دارد.

براساس این گزارش، جان کری حین گفت‌وگو از حسین آغا خواست تا پیامی را به عباس برساند و به او بگوید: "محکم باش و قوی بمان." او گفت: «به عباس بگو روحیه خود را قوی نگه دارد و زمان بخرد. او نباید شکست بخورد یا تسلیم خواسته‌های رئیس‌جمهور ترامپ شود.» به گفته کری، ‌ترامپ برای مدت زیادی در این سمت نمی‌ماند. گزارش شده است که احتمال دارد ظرف یک سال ترامپ از کاخ سفید برود.

کری به فلسطینیان پیشنهاد کمک داد تا تلاشی برای پیشرفت روند صلح باشد و به عباس توصیه کرد تا طرح صلح خودش را ارائه کند. کری گفته است: «شاید زمان آن رسیده باشد که فلسطینیان اصول صلح خودشان را تبیین کنند و یک طرح مثبت ارائه کنند.» او متعهد شد تا از تمام قابلیت‌ها و ارتباطاتش برای حمایت از چنین طرحی استفاده کند. او از طریق حسین آغا از رئیس تشکیلات خودگردان خواست به آمریکا یا دولت ترامپ حمله نکند و در عوض روی حملات شخصی علیه شخص ترامپ متمرکز شود که به گفته کری، به تنهایی و مستقیما مسوول این اوضاع است.

براساس این گزارش، وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به ترامپ از عبارت ناخوشایند و حتی بدتر استفاده کرد. کری پیشنهاد داد تا برای تدوین یک ابتکارعمل جایگزین کمک کند و وعده داد تا حمایت جامعه بین‌الملل خصوصا اروپایی‌ها و کشورهای عربی را جلب کند. رئیس پیشین دستگاه دیپلماسی آمریکا به این نکته اشاره کرد که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و نیز جامعه اطلاعاتی آمریکا از عملکرد ترامپ و شیوه رهبری او بر آمریکا ناراضی هستند. او همچنین مخاطب خودش را با این گفته که با جدیت نامزدی برای ریاست جمهوری در ۲۰۲۰ را بررسی می‌کند، شگفت‌زده کرد. وقتی از او درباره سن بالایش سوال شد، او گفت که پیرتر از ترامپ نیست و مشکلی از این بابت ندارد.

حسین آغا در گزارش مکالمه‌اش نوشت، جان کری به نظر درباره همه مسائل هیجان‌زده و پر انرژی بود و خودش را به عنوان فردی نشان داد که مشتاق کمک به تحقق رویای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است. براساس این گزارش کری توضیح داد، حتی حزب جمهوری‌خواه هم نمی‌داند با ترامپ چه کند و از او بسیار ناراضی است و صبوری و توقفی لازم است تا بتوان از این دوره دشوار گذر کرد.

اورشلیم پست نوشته است: منطقی است که فرض کنیم دولت نتانیاهو از جزئیات این گفت وگو برای اثبات این تئوری که جان کری حامی فلسطینیان است، استفاده کند. مشخص نیست که آیا این تئوری منطبق با واقعیت باشد یا خیر. باید به یاد داشت که کری برای چندین دهه یکی از دوستان قدیمی نخست‌وزیر اسرائیل و حامی همیشگی اسرائیل بوده است. او معتقد به یک روند صلح حقیقی برای هر دو طرف و همچنین بقای "اسرائیل" لازم است و راه‌حل دو کشوری را تنها گزینه واقع‌بینانه می‌داند که اسرائیل را قادر می‌سازد تا جایگاهش را حفظ کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین