|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۹۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه 120 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید که موجب حرکت صنایع، تامین ارز (صادرات محصولات) و ایجاد اشتغال می شود.
 معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه 120 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید که موجب حرکت صنایع، تامین ارز (صادرات محصولات) و ایجاد اشتغال می شود.

محمدعلی طهماسبی در سی و دومین دوره معرفی تولید کنندگان برتر حوزه کشاورزی زنجان افزود: نتیجه 120میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال، امنیت و افزایش درآمد ملی را به همراه دارد.

به گفته وی، کشاورزی به عنوان بخشی عظیم در اقتصاد ملی می تواند در آینده با تکثیر و تولید نقش قابل توجهی در ارزآوری، صادرات، اشتغال و امنیت در درآمد ملی داشته باشد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزان ثابت کردند بهره وری اگر با دانش همراه و هنرمندانه با آب و خاک رفتار شود، افزایش بهره وری محصول را خواهد داشت.

طهماسبی به نمونه های تولیدات برتر در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در مناطق سردسیر و معتدل کشاورز نمونه کشور بیش از 13 تن گندم آبی در هکتار برداشت کرده که میانگین برداشت آن در کشور چهار تن و 350 کیلوگرم است.

وی، میزان برداشت گندم آبی توسط کشاورز نمونه کشوری را در مناطق گرم و خشک 12 تن در هکتار بیان کرد و یادآور شد: در گندم دیم نیز بیش از سه تن برداشت شده که میانگین کشوری یکهزار و 50 کیلوگرم در هکتار است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشت کلزا نیز کشاورز نمونه بیش از 6 تن از آن را در هکتار برداشت کرده که میانگین کشوری آن سه و نیم تن در هکتار است.

وی، میزان برداشت انگور آبی را 118 تن در هکتار و میانگین کشوری آن را 14 تن بیان کرد و افزود: انگور دیم توسط کشاورز نمونه 20 تن در هکتار بوده که میانگین آن چهار و نیم تن است.

به گفته طهماسبی، سیب درختی درجه ممتاز در دماوند 168 تن در هکتار بوده که میانگین کشوری آن حدود 20 است و انار نیز 95 تن در هکتار و میانگین آن 15 تن می باشد.

وی اظهارکرد: زیتون نیز توسط کشاورز نمونه طارمی در سطح کشور بیش از 40 تن در هکتار برداشت کرده که میانگین آن 2 تن در هکتار است.

این مسئول خاطرنشان کرد: چهارم و پنجم آذر سال گذشته دمای زیر 18 درجه موجب خسارت به باغ های زیتون شد اما با این وجود برداشت در هکتار قابل توجه بوده است.

طهماسبی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی امسال 50 درصد نسبت به میانگین سال گذشته کاهش بارندگی در سطح سرزمینی داریم.

وی بر بکارگیری از ماشین آلات خوب و مورد نیاز تاکید کرد و ادامه داد: در زمان حاضر در خط اعتباری مکانیزاسیون خرید هر نوع ادوات کشاورزی در بخش های باغی، زراعی، دامی، آبزیان و بازسازی گلخانه ها امکانپذیر است و تسهیلاتی از سوی دولت فراهم شده است.

** ایران دومین کشور در ساخت گلخانه هاست

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:سه و نیم میلیون هکتار گلخانه در دنیا و بیش از 12هزار و 300 هکتار در ایران وجود دارد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: برزیل در رویکرد گلخانه ها نخستین کشور و ایران نیز به لحاظ ساخت و ساز دومین کشور دنیاست.

وی تاکید کرد: قرار است در برنامه 10 ساله 48 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود.

این مسئول تاکید کرد: امروزه فقط کشت برخی از محصولات از قبیل گوجه خیار، توت فرنگی و غیره نیست؛ انار، لیموترش، انگور، هلو و دیگر درختان میوه جایی در گلخانه ها دارند.

طهماسبی صرفه جویی 80 تا 90 درصدی در آب و حفظ محیط زیست را از اهداف راه اندازی و رونق گلخانه ها بیان کرد.

وی یادآورشد: بهترین امکانات و تسهیلات برای آبیاری تحت فشار با 85درصد بخشودگی، فرصت ایجاد شده از سوی دولت برای کشاورزان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین