امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
پیری یک پروسه‌ی بیوشیمیایی در بدن است و تا زمانی که نتوانیم این سلول‌های کوچک را هک کنیم، پیر خواهیم شد. بنابراین هنوز تا اکسیر جوانی فاصله‌های زیادی داریم. اما بهتر است فعلا تا آن زمان فراموش نکنیم که همیشه «پیشگیری بهتر از درمان است».

هر چند ما هرگز نمی‌توانیم پروسه‌ی پیری را کاملا با موفقیت خنثی کنیم اما کارهایی هست که می‌توانیم برای مبارزه با اثرات پیری انجام دهیم. همچنین چیزهایی هست که باید انجام‌شان را متوقف کنیم و قبل از آن باید، تاثیرات آنها را بر پیری بشناسیم.

با کسب این دانش می‌توانیم سلامت‌مان را بهبود داده و شادی بیشتری را تجربه کنیم و زندگی مثبت‌تر و راضی ‌کننده‌تری داشته باشیم.

1. فشار خون بالا
طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بیش از 75 میلیون آمریکایی، فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا منجر به افزایش ریسک بیماری‌های عروق کرونری، حمله‌ی قلبی و نارسایی قلبی می‌شود.

وزن اضافی‌تان را کم کنید
روزانه 30 دقیقه ورزش سبک یا معتدل انجام دهید
رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید
مصرف نمک را کاهش دهید

۲. اضافه وزن داشتن
دانشمندان دانشگاه ادینبورگ، اطلاعات ژنتیکی بیش از 600000 نفر را از ۲۵ مطالعه در سراسر استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی آنالیز کردند. محققان کشف کردند هر کیلوگرم وزن اضافی بدن، طول عمر را تقریبا دو ماه کم می‌کند. پس نتیجه اینکه؛ تنها 2.5 کیلوگرم اضافه وزن، یک سال از عمرتان کم می‌کند!

چند نکته:
آزمایش دهید تا اگر بیماری پنهانی دارید تشخیص داده شود (مثلا اختلالات تیروئید)
برنامه‌ی غذایی ترتیب دهید که شامل میوه‌ها و سبزی‌های تازه، غلات کامل و پروتئین کم چرب باشد
برنامه‌ی ورزشی تعیین کنید که مناسب شما باشد. شرکت در فعالیت‌های بدنی که مورد علاقه‌تان هستند، بهترین راه برای تداوم ورزش است.

3. سیگار کشیدن
در همان مطالعه‌ای که در دانشگاه ادینبورگ انجام شد، معلوم شد؛ کشیدن سیگار منجر به سرطان ریه شده که بزرگ‌ترین تاثیر را در کوتاه کردن طول عمر دارد.
یک پاکت سیگار در روز، 7 سال از عمرتان کم می‌کند.

از برنامه‌‌های ترک سیگار کمک بگیرید
سعی کنید تدریجا سیگار را کنار بگذارید
ورزش و مدیتیشن، دو فعالیتی هستند که به شما کمک می‌کنند تمایل‌تان به سیگار کمتر شود

۴. شغل استرس برانگیز
متاسفانه بیشتر ما کاری را که دوست داریم انجام نمی‌دهیم یا شغل‌هایی داریم که علاقه‌ای به آنها نداریم. طبق بررسی‌های گوناگون، نارضایتی شغلی چیزی حدود 70 درصد از شاغلین در آمریکا را در بر می‌گیرد. اما بین عدم رضایت از کار خسته کننده و نفرت مداوم از کار تفاوت بزرگی وجود دارد. بنا به گفته‌ی دانشمندان هندی، افرادی که در مشاغل سخت و پُر مسئولیت هستند و از توانایی کمی برای تصمیم گیری برخورداند، در مقایسه با آنهایی که کارهای سبک‌تری دارند، 15.4 درصد بیشتر در معرض مرگ و میرند.

سعی کنید استرس کار فعلی‌تان را تعدیل کنید
اگر امکانش هست کار دیگری پیدا کنید
تکنیک‌های آرام سازی و تنفس عمیق را یاد بگیرید (این توصیه از همه مفیدتر است!)

۵. بالا بودن کلسترول
DNA شما بر سطح کلسترول خون‌تان تا حدودی تاثیر دارد، هر چند نمی‌توانید ژنتیک‌تان را تغییر دهید اما می‌توانید با رعایت نکات زیر، کلسترول خون‌تان را کنترل کنید.

مصرف فیبر غذایی‌تان را افزایش بدهید
غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر مصرف کنید
چربی‌های ترانس را از تغذیه‌تان حذف کنید
مصرف پروتئین‌تان را بالا ببرید

6. پایین بودن سطح سواد
طبق مطالعه‌ای در سال 2015 که در نشریه‌ی PLOS One منتشر شد، مرگ و میر در اثر پایین بودن سطح آموزش و سواد، چیزی معادل سیگاری‌های‌هاست. معلوم شد تحصیلات کم، بزرگ‌ترین ریسک فاکتور برای مرگ است.

با کمک مطالعه ذهن خود را فعال نگه دارید
برنامه‌ای برای تقویت ذهن‌تان در نظر بگیرید
در دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مورد علاقه‌تان شرکت کنید
در صورت امکان تحصیلات خود را ادامه دهید

7. نارضایتی
اعتبار سنجی زیست محیطی (EMA)، تجربیات فعلی فرد، رفتارها و خلق و خویش را که در زمان حال و محیط طبیعی‌اش روی می‌دهد بررسی می‌ٰ‌کند. بسیاری از دانشمندان رفتاری می‌گویند EMA، دقیق‌ترین معیار از سلامت روحی و جسمی فرد است. دانشمندان در مطالعه‌ای از EMA برای ارزیابی 3853 فرد 52 تا 79 ساله استفاده کردند. آنهایی که امتیاز «شاد نبودن» را کسب کردند، نرخ مرگ و میرشان 7.3 درصد بود که تقریبا دو برابر نرخ مرگ و میر برای آنهایی است که امتیازهای مثبت‌تری گرفته بودند.

چند نکته:
خودتان یا با کس دیگری بنشینید و در مورد چیزهایی که شادتان می‌‌کند فکر کنید و حرف بزنید
عقایدتان را یادداشت کنید، هر روز سه مورد را بنویسید که بابت آنها می‌توانید شکرگزار باشید.
. به دنبال حامی باشید، به هر صورتی که برای‌تان خوب است

8. عدم مراقبت فردی
واقعیت تلخ این است که بیشتر ما این را خوب می‌دانیم که برای دیگران چه چیزی بهتر است و برای خودمان نسخه‌های چندان خوبی نمی‌پیچیم! حال خوب داشتن و تندرستی موضوعی بینهایت شخصی و فردی است. چند نفر از ما هر روز این سوال را از خود می‌پرسیم که؛ حالت چطور است؟! هر کدام از ما اگر بدون هیچ مانعی به اعماق خود نگاه کنیم می‌توانیم به جواب‌های خوبی برسیم. مسائل و مشکلات زندگی پایان ناپذیرند، پس بهتر است برای حال خوب خودتان جدی‌تر فکر کنید! اگر حال خوبی ندارید، غرور را کنار بگذارید و از یک حرفه‌ای کمک بخواهید. بنشینید، چشم‌ها را ببندید و مدیتیشن کنید، نفس عمیق را فراموش نکنید. و مهمتر از همه، انرژی مثبت جمع کنید!