|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۸۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
اولین سفر پاپ فرانسیس به میانمار شش ماه بعد از برقراری روابط سیاسی بین واتیکان و میانمار انجام می شود و محوراصلی این سفر گفت وگودر مورد وضعیت و شرایط بسیاربحرانی اقلیت روهینگیایی در میانمار و آوارگان روهینگیایی دربنگلادش خواهد بود.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه وارد میانمار شد.

پاپ فرانسیس برای سفری چهار روزه به کشوری که به علت رفتار خشونت امیز با مسلمانان روهینگیا با محکومیت جهانی مواجه شده است، وارد میانمار شد.

پاپ فرانسیس رهبرکاتولیک های جهان درحالی صبح امروز (دوشنبه) نخستین سفرش را به میانمار آغاز کرد که این کشور از سوی سازمان ملل به طور رسمی به نسل کشی و تبعیض نژادی متهم شده و در عین حال آمریکا وبسیاری از کشورهای غربی در قبال کشتار گسترده مسلمانان سکوت کرده بودند.

 اولین سفر پاپ فرانسیس به میانمار شش ماه بعد از برقراری روابط سیاسی بین واتیکان و میانمار انجام می شود و محوراصلی این سفر گفت وگودر مورد وضعیت و شرایط بسیاربحرانی اقلیت روهینگیایی در میانمار و آوارگان روهینگیایی دربنگلادش خواهد بود.

مسلمانان میانمار موسوم به روهینگیایی ها عمدتا در شمال ایالت راخین میانمار متمرکز هستند. مقامات میانمار، روهینگیایی ها را اتباع این کشور نمی دانند و این موضوع سبب شده تا از سال 2012 تاکنون این اقلیت شاهد اعمال بدترین سیاست های تبعیض نژادی، کشتار،تجاوز ورانده شدن از خانه های خود را شاهد باشند.

سازمان ملل نیز روهینگیایی ها را یکی از بزرگترین اقلیت هایی توصیف کرده که در معرض ظلم و ستم کم سابقه ای هستند. این سیاست ها که هر از گاه توسط ارتش این کشوروگروههای عمدتا بودایی افراطی شدت می گیرد، روهینگیایی ها را با خشنونت های وحشتناک بسیار زیادی مواجه ساخته است.

در دور جدید این خشونت ها که از شهریور سال جاری آغاز شده تاکنون حدود یک هزار نفر از این مسلمانان که بسیار فقیر نیز هستند، کشته و بیش از 620 هزار نفراز آنها از این کشور به سوی بنگلادش رانده شده اند.

با توجه به آمار آوارگانی که پیشتر در بنگلادش حضورداشتند بیش از800 هزار روهینگیایی در بنگلادش واردوگاههای آوارگان در شرایط بسیار نامساعد انسانی وبهداشتی حضور دارند.

در طی این سال ها غرب به ویژه آمریکا و کشورهای غربی همواره در قبال نسل کشی روهینگیایی ها سکوت اختیار کردند و یا حداکثر این بحران انسانی را با اظهاراتی سیاسی و غیر عملی محکوم کردند.

براساس گزارش های رسانه ای، اکنون آمریکا و اسرائیل بزرگترین تامین کننده سلاح ارتش میانمار محسوب می شوند. سلاح هایی که عمدتا روهینگیایی ها را هدف قرارداده و تصاویر و فیلم های هولناک ازحمله ارتش وگروههای افراطی بودایی به مسلمانان میانمار، اسناد انکار ناپذیری از رنج بی پایان این اقلیت مسلمان است.

به گزارش شبکه خبر آسیا، پاپ فرانسیس در یک سفر شش روزه به میانمار و بنگلادش قرار است در مورد روهینگیایی ها با مسئولان هر دو کشور ازجمله 'مینگ آنگ هالینگ 'فرمانده ارتش و آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار در یانگون گفت وگو کند.

وی قرار است در بنگلادش با گروه کوچکی از پناهندگان روهینگیایی نیز به صورت نمادین دیداری داشته باشد.

تاکنون آنگ سان سوچی، رهبر معنوی میانمار وبرنده جایزه صلح نوبل ومسئولان ارتش میانمار از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به ۱۳۵ گروه نژادی این کشور خودداری کرده اند و می گویند مسلمانان روهینگا به صورت غیرقانونی از بنگلادش به روهینگیا مهاجرت کرده اند.

پاپ فرانسیس پیش از ترک واتیکان و حرکت به سوی یانگون در میدان سنت پیترز در اظهاراتی از مسولان میانمار و بنگلادش خواست تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وخیم ترشدن این بحران به کار گیرند.

میانمار 21 امین مقصد رهبر کاتولیک های جهان در سفرهای خارجی وی محسوب می شود.

طبق این گزارش وی همچنین قرار است است که در این سفر برای تقویت گفت وگو ها در کاهش تنش میان گروههای مختلف در داخل میانمار و همچنین حمایت از آوارگان روهینگیایی در بنگلادش رایزنی کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین