|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
پس از آنکه مقام‌های نروژی در رزمایش ناتو از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به عنوان "دشمن" استفاده کردند، ترکیه از این مانور خارج شد. تصویری از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه هم حین مانور در "لیست رهبر متخاصم" به نمایش درآمد.
رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، رسوایی اخیر حین مانور ناتو در نروژ حمله‌ای بود که "ترکیه و ملت ترکیه" را هدف قرار داد. همزمان اپوزیسیون ترکیه از موضع‌گیری اردوغان حمایت کردند.

 به نوشته روزنامه حریت، پس از آنکه مقام‌های نروژی در رزمایش ناتو از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به عنوان "دشمن" استفاده کردند، ترکیه از این مانور خارج شد. تصویری از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه هم حین مانور در "لیست رهبر متخاصم" به نمایش درآمد.

اردوغان در کنگره استانی حزب حاکم عدالت و توسعه در استان بایبورد، در شرق این کشور گفت: آنها (ناتو) رسوایی به بار آوردند. آنها می‌دانند که نمی‌توانند جلوی کشورمان را بگیرند و به همین دلیل است که ما را روی تخته هدف قرار دادند. امیدوارم آن کسانی که قبلا از حملات علیه ما استقبال می‌کردند اکنون واقعیت ماجرا را درک کنند چرا که آتاتورک هم جزو اهداف بود.

او تاکید کرد: این مساله شخصی یا حزبی نیست. هدف ترکیه و ملت ترکیه است. کشورمان آماده آزمون‌های مهم در آینده است. امروز ترکیه‌ای وجود دارد که در هیچ زمینه‌ای قابل مقایسه با ۱۵ سال پیش نیست؛ از اقتصاد گرفته تا صنایع دفاعی و تجارت و دیپلماسی. اکنونی ترکیه‌ای هست که خودش سلاح و تانک تولید می‌کند. کشوری هست که با توان هوایی و پهپادهای خودش با ترور مبارزه می‌کند. ترکیه‌ای هست که اکنون برای تولید خودروهای بومی تلاش می‌کند.

اظهارات او پس از آن مطرح شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بار دیگر تلفنی بابت این پیشامد عذرخواهی کرد.

یک منبع ریاست جمهوری گفت، استولتنبرگ در تماسی تلفنی به اردوغان اطلاع داد که افسر فرماندهی در این رابطه تحقیق می‌کند و تکنیسین نروژی مقاطعه‌کار دخیل در این حادثه فورا اخراج شد.

به گفته این منبع، دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد ترکیه یک متحد مهم برای ناتو است و او تمام تدابیر احتیاطی برای عدم تکرار این حادثه اتخاذ خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که این رسوایی بر روابط میان ترکیه و ناتو تاثیری نگذارد.  

استولتنبرگ و وزیر دفاع نروژ فورا بابت این حادثه عذرخواهی کردند.
حمایت اپوزیسیون ترکیه

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه هم گفت این حزب نمی‌تواند توهینی که به گذشته و امروز ترکیه شده است، بپذیرد.

دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت‌ ملی‌گرای ترکیه هم شدیدا اقدام ناتو را به باد انتقاد گرفت.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین