|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۸۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
موج جديدي به خصوص در ميان جوانان در كردستان عراق بعد از شكست پروژه همه‌پرسي و كناره‌گيري مسعود بارزاني سربرآورده است كه محور اصلي آن عبور از حاكميت طايفه‌اي و قرار دادن مديريت اقليم در اختيار دو خانواده بارزاني يا طالباني است. از مشخصات اقليم كردستان وجود احزاب گوناگون اما بدون تأثير قوي است.
روزنامه اطلاعات در یادداشتیی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده نوشت:

كردستان عراق بعد از تلاطم چند هفته‌اي، اكنون با حضور ارتش و بسيج مردمي عراق به آرامش نسبي بازگشته است. مسعود بارزاني خود را شكست خورده انجام همه‌پرسي براي اعلام استقلال مي‌شمارد و براي توجيه اين شكست بهانه‌هاي گوناگون از جمله خيانت برخي از احزاب و گروه‌هاي كُرد و پيش‌ مرگ‌ها مي‌تراشد و كناره‌گيري از رياست اقليم و اعلام پايان دوره سياست ورزي زندگي خود را با انتقال قدرت به برادرزاده‌اش انجام داده است. در محافل خبري و سياسي بررسي و نقد چگونگي و چرايي انجام همه‌پرسي و شكست آن با محوريت و مديريت مسعود بارزاني هنوز ادامه دارد كه خلاصه‌اي از آن را مي‌توان اينگونه شمارش كرد:

1ـ مسعود بارزاني مدت‌ها است كه بيماري سرطان دارد و با علم به اينكه ديگر قادر به ادامه مديريت اقليم كردستان نخواهد بود، دست به انجام همه‌پرسي براي اعلام استقلال زد تا دو نتيجه از آن كسب كند. اول، خود را قهرمان ملي كردها معرفي و در تاريخ سياسي كردستان عراق ثبت كند. دوم، اگرچه مي‌دانست كه امكان تحقق عملي نتيجه همه‌پرسي براي تشكيل كردستان مستقل در عراق وجود ندارد و با وجود توصيه ايران، تركيه، آمريكا و دولت مركزي عراق به او كه دست به چنين اقدامي نزند، اما پروژه همه‌پرسي را با موفقيت انجام داد و گفت، اين اقدام موفقي بود در تاريخ ما كه همواره از انجام آن با پيروزي ياد خواهد شد و روزي، روزگاري تحقق پيدا خواهد كرد!

2 ـ مسعود بارزاني در حالي صحنه سياسي و مديريتي اقليم كردستان را ترك كرد كه از سوي مردم، مخالف و موافق بسيار برجاي گذاشت: مخالفان او اقدام به همه‌پرسي را كاري عبث مي‌دانند كه براي همه شهروندان كرد عراقي هزينه‌ساز و در عمل موجب تثبيت قوي‌تر دولت مركزي در اداره و مديريت منطقه كردستان عراق شد؛ طوري كه منطقه نفتي كركوك از حضور مديريتي كردها خارج و در عمل و در برنامه‌هاي جديد سهم مديريت مستقل كردستان عراق محدودتر خواهد شد. مسعود بارزاني همه هشدارها را حتي از همراهان كرد خود ناديده گرفت و بدون محاسبه و آينده‌نگري با تهيج مردم كرد عراق همه‌پرسي را انجام داد كه بلافاصله به بن‌بست برخورد كرد و هيچ دولت و كشوري از آن حمايت نكرد. مسعود بارزاني با انجام همه‌پرسي در عمل اقليم كردستان را منطقه‌اي منزوي كرد و در محاصره قرار داد. مخالفان بر فساد مالي و بي‌قانوني دوران طولاني حاكميت مسعود بارزاني انگشت گذاشته‌‌اند كه بيش از شش‌ سال ميليون‌ها دلار كه بخش عمده‌ آن ناشي از درآمدهاي نفتي بوده است، به‌جاي سرمايه‌گذاري در اقليم، به جيب او و عشيره بارزاني‌ها ريخته شده است. مسعود بارزاني به هيچ بخش يا نهادي پاسخگو نبوده و مجلس كردها در تمامي سال‌هاي رياست او حتي يك‌بار تشكيل نشد و در عمل مجلس «معلق» بود.

اما موافقان او با شايع شدن بيماري مسعود بارزاني و كناره‌گيري از قدرت، او را يك قهرمان ملي مي‌شمارند كه با انجام همه‌پرسي، تحقق آرزوي هموطنان خود در اقليم كردستان عراق را تثبيت كرد. مسعود بارزاني با هر نگاه مخالف يا موافق در آينده نزديك‌ از خاطره سياسي اقليم كردستان محو خواهد شد و منطقه كردستان عراق با بيش از 4 ميليون جمعيت وارد مرحله جديدي شده است.

3ـ موج جديدي به خصوص در ميان جوانان در كردستان عراق بعد از شكست پروژه همه‌پرسي و كناره‌گيري مسعود بارزاني سربرآورده است كه محور اصلي آن عبور از حاكميت طايفه‌اي و قرار دادن مديريت اقليم در اختيار دو خانواده بارزاني يا طالباني است. از مشخصات اقليم كردستان وجود احزاب گوناگون اما بدون تأثير قوي است.

حزب «گوران» از احزاب قوي است كه عبور از حاكميت طايفه‌اي و پايان بخشيدن به سلطه مديريتي بارزاني‌ها يا طالباني‌ها را دنبال مي‌كند و خواهان انتخابات آزاد‌اند. اما فعلاً اعلام شده است تا شش ماه آينده انتخابات پارلماني انجام نخواهد گرفت. دولت عراق اگرچه در پايان راه پاك‌سازي كشور از حضور داعش است و به بحران خطرناك در منطقه كردستان اين كشور بدون جنگ و خونريزي پايان داده، اما هنوز تثبيت امنيت در اين منطقه با نگراني‌ها همراه است و مشكلات مردم كُرد در اقليم كردستان بعد از انجام همه‌پرسي مضاعف شده است. حيدرالعبادي، نخست وزير عراق چندان عجله‌اي براي گفتگو با مديران اقليم كردستان نشان نمي‌دهد. او تصور مي‌كند كنترل زمان اكنون در اختيار او است. در اين شرايط، گفتگوي ايران و تركيه و بازگشايي مسير گفتگوي سران كردستان عراق با دولت مركزي اين كشور و انجام نقشه راه براي تثبيت امنيت كامل در كردستان عراق، ضروري و لازم به نظر مي‌رسد. امكان ظهور و بروز توطئه‌هاي جديد در كردستان عراق مي‌رود و تا دير نشده است بايد با حل مشكلات در اربيل، نفوذپذيري هرگونه نقشه جديد براي آشوب را مسدود كرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین