|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
اگر ترامپ تصمیم خود را بگیرد و از این توافق بیرون آید، امکان دارد بقیه امضاکنندگان تلاش کنند تا این تعهد را حفظ کنند. اما ایران اعلام کرد که اگر آمریکا از این توافق بیرون آید آنها نیز تجدید نظر خواهند کرد.
 نیویورک تایمز در این گزارش همچنین ادعاهایی را درباره اینکه ممکن است عبدالقدیر خان، پدر دانش هسته‌ای پاکستان نحوه ساخت سلاح هسته‌ای را به ایران انتقال داده باشد، مطرح کرده و از این منظر نسبت به هرگونه کارشکنی در اجرای توافق هشدار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ در این گزارش آمده است؛ در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۶۶ چین یک دستگاه هسته ای همراه با یک موشک دونگ فنگ را آزمایش کرد. این محصول ۱۲ کیلوتن TNT را تولید کرد، اندکی کم تر از مقداری که هیروشیما را نابود کرد. این دستگاه هسته ای مانند بمب هیروشیما، دارای اورانیوم غنی شده بود اما طرح آن کمی متفاوت بود. طرح آن دارای توده ها با حالت فشرده ای بود که از مواد شکافت پذیر ساخته شده بود. این طرح به دلیل سرعت انفجارش طرح جهانی شد.

چینی ها از بمب پلوتونیوم مشابه آن در ناگازاکی استقاده کردند. طراحی دقیق سلاح چینی به این دلیل شناخته شد که در اواخر سال ۲۰۰۱ یا اوایل سال ۲۰۰۲ توسط فیزیکدان هسته ای و مهندس متالوژی پاکستانی، عبدالقدیر خان به لیبی ها فروخته شد. حال سوال اینجاست که آیا آقای خان این سلاح و به ایران نیز فروخته است؟

نیویورک تایمز در ادامه ادعاهای خود می نویسد؛ این احتمال وجود دارد که او این سلاح را به ایران فروخته باشد و این بزرگترین دلیلی است که نباید دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران بیرون آید. اگر این توافق از بین رود، ایران، کشوری که طرح تولید سلاح هسته ای را در دست دارد، می تواند اولین سلاح هسته ای خود را در عرض چند ماه بسازد.این امکان وجود خواهد داشت، زیرا زیرساخت های ایران برای ساخت بمب در حال حاضر وجود دارد. در سال ۱۹۸۹ آقای خان قطعات سانتریفیوژ را به ایران فرستاد.این سانتریفیوژها توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای بازرسی شده اند، اما آنها متوجه شدند که آثار اورانیوم بسیار غنی شده، باید حتما از برنامه پاکستان به دست ایران رسیده باشد.

ایرنیان با به کار گیری مهندسی معکوس از تکنولوژی که از آقای خان خریداری کردند به این سلاح مسلط شدند و  نه تنها سانتریفیوژهای خود را تولید کردند بلکه بر تکنولژی آبشار نیز تسلط پیدا کردند.

به گزارش نامه نیوز، توافق هسته ای ایران با کشورهای دیگر، این کشور را از طراحی، ساخت، خرید یا استفاده از سیستم های انفجاری برای ساخت بمب ممنوع کرده است مگر اینکه اهداف غیر هسته ای داشته باشد.

اگر این توافق قطع شود ایرانیان می توانند برنامه غنی سازی سانتریفیوژ خود را که اکنون با دقت مورد نظارت قرار گرفته، از سر بگیرند. سهم اورانیوم بسیار غنی شده ایران پس از چند ماه ممکن است رشد پیدا کند و به اندازه ای برسد که یک سلاح هسته ای تاسیس شود. اگر ترامپ تصمیم خود را بگیرد و از این توافق بیرون آید، امکان دارد بقیه امضاکنندگان تلاش کنند تا این تعهد را حفظ کنند. اما ایران اعلام کرد که اگر آمریکا از این توافق بیرون آید آنها نیز تجدید نظر خواهند کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین