|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۷۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
حضور زنان مدیر در ورزشگاه آزادی، اتفاق بدون سابقه‌ای نیست؛ پیش‌تر مسئولان زن دیگری از‌جمله معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی، معاونان رئیس‌جمهور، در ورزشگاه آزادی و در بازی‌های مهم حضور داشته‌اند و این موضوع به‌عنوان یک روند بدون مقاومت اجرا می‌شده است و سابقه‌ای از ممانعت یا دعوت‌نشدن به شکلی علنی را از زنان مسئول شاهد نبوده‌ایم.
 سلسله‌ محدودیت‌هایی که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها شروع شده، در حال طی‌کردن دامنه‌های جدی و رده‌بالایی است و حالا هم به سطح اعضای زن شورای شهر مشهد، برای حضور در بازی افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد رسیده است. شهناز رمارم، یکی از دو زن عضو شورای شهر مشهد از لیست امید، عصر روز گذشته در توییتی نوشت: «نمی‌خواهم باور کنم تنها ١٣ دعوت‌نامه آمده و از دو عضو زن شورای شهر مشهد برای بازی افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) دعوت نشده است». ورزشگاه امام رضا‌(ع) روز گذشته شاهد افتتاحیه خود با بازی دو تیم منتخب مشهد و منتخب کربلای معلا بود و برای بازی افتتاحیه که حدود هفت ماه پس از افتتاح رسمی ورزشگاه امام رضا انجام شد، مسئولان مرد مختلفی دعوت شدند؛ اما از میان زنان، مدیر و مسئول مرتبطی دعوت نشده است. این اتفاق با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و درعین‌حال از میان آقایان عضو شورای شهر مشهد هم چند نفر اعلام کردند در واکنش به این اقدام تبعیض‌آمیز، این دعوت را قبول نکرده و به ورزشگاه نمی‌روند.

به گزراش «شرق»، مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از مطالبات مهمی است که زنان در سال‌های اخیر دنبال کرده‌اند؛ اما در دولت‌های مختلف نهم و دهم و حالا یازدهم و دوازدهم، به آن توجهی نشده و نه‌تنها فضا به سمت فضای باز بیشتر برای این درخواست نمی‌رود، بلکه هر روز محدودیت‌ها بیشتر می‌شوند. چندی قبل، در جریان برگزاری بازی ایران و سوریه از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی، مجددا این موضوع، فضای مطالبه‌جویانه‌ای را برای زنان فراهم کرد؛ اما زنان ایرانی که حتی بلیت برای ورود خریداری کرده بودند، پشت درِ ورزشگاه آزادی ماندند و زنان سوری که میهمان این بازی بودند، شاهد بازی بودند. در جریان این بازی، زنان نماینده مجلس برای حضور در ورزشگاه دعوت شدند و طیبه سیاوشی به ورزشگاه آزادی رفت؛ اما پروانه سلحشوری با اعلام اینکه این اقدام را تبعیض‌آمیز می‌داند، گفت: «بلیت را بدون همراهی زنان نمی‌خواهم». او به ورزشگاه آزادی نرفت و قول داد این موضوع را پیگیری کند.

حضور زنان مدیر در ورزشگاه آزادی، اتفاق بدون سابقه‌ای نیست؛ پیش‌تر مسئولان زن دیگری از‌جمله معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی، معاونان رئیس‌جمهور، در ورزشگاه آزادی و در بازی‌های مهم حضور داشته‌اند و این موضوع به‌عنوان یک روند بدون مقاومت اجرا می‌شده است و سابقه‌ای از ممانعت یا دعوت‌نشدن به شکلی علنی را از زنان مسئول شاهد نبوده‌ایم.

شهناز رمارم، عضو منتخب شورای شهر مشهد که اتفاقا به همراه بتول گندمی، جزء بالاترین میزان رأی در شهر مشهد هستند، در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» این اتفاق را بدعتی در نوع رفتار با زنان و به‌ویژه زنان مدیر و مسئول برشمرد و گفت: با این رفتار، بسیار مخالف هستیم و در برابر آن مقاومت می‌کنیم؛ چراکه اگر برخورد و واکنش نداشته باشیم، دوباره تکرار خواهد شد.

او همان‌طور که در توییت خود آورده: « دعوت‌نکردن از زنان در مراسم افتتاحیه یک ورزشگاه آن‌هم از سوی مدیران دولتی و هیئت فوتبال استان، برخلاف رویکردهای دولت تدبیر و امید است»، این موضوع را مایه تأسف خواند و گفت: از سایر اعضای مرد شورای شهر مشهد که با لیست امید وارد شورای شهر شده‌اند، توقع داریم بر اساس رویکردهای لیست امید به این رفتار اشتباه پاسخ بدهند.

او در ادامه از حضورنداشتن چند همکار خود ازجمله امیر شهلا و مجتبی بهاروند، محمدحسين وديعي، مسعود رياضي و محمد حاجيان خبر داد و گفت: ابتدا تصور نمی‌کردم این اتفاق درست باشد. پیگیری کردم و پس از اطمینان از دعوت‌نکردن از تنها دو عضو زن شورای شهر برای بازی افتتاحیه این ورزشگاه، موضوع را رسانه‌ای کردم تا در مقابل آن اعتراض کنم. او به حضور خانم شریعتی، یکی از نمایندگان زن سابق مجلس، در مراسم افتتاحیه ورزشگاه در اسفند ٩٥ اشاره کرد که دعوت شده بود و مشکلی برای حضور او وجود نداشته است و گفت: این مدل تفکیک بین میهمانان مراسم را تا به حال نداشته‌ایم و باید برای این دیدگاه تأسف خورد.

رمارم در پاسخ به این سؤال که فدراسیون در خبری رسمی اعلام کرده این موضوع تصمیم فدراسیون بوده است، گفت: «من مطمئن هستم این دیدگاه برای تفکیک جنسیتی دیدگاه رسمی فدراسیون نبوده است و حالا اگر اعلام رسمی کرده‌اند، باید به حالشان تأسف خورد که تفکیک جنسیتی را از عموم زنان به مسئولان زن رسانده‌اند». او در پاسخ به این سؤال «شرق» که گفته می‌شود این مقاومت و فشار از خارج از فدراسيون بوده است، گفت: «حالا که فدراسیون چنین اعلامی داشته است، اگر در هر صورت دستور از جایی بوده باشد، ما به این تصمیم و اتفاق معترض هستیم و با آن مقابله می‌کنیم». او گفت: «باید دید در پروتکلی که بین هیئت فوتبال مشهد و آستان قدس تعهد شده، درباره چنین موضوعی توافقی شده است یا نه و بعد بررسی شود چنین موضوعی از چه مرجعی دستور داده شده است».

اما پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اتفاق، گفت: «فدراسیون فوتبال در جایگاهی نیست که مانع حضور مسئولان خانم کشور در مراسمی شود و مجلس از ابزارهای نظارتی، موضوع را از وزارت ورزش پیگیری می‌کند». او گفت: جای تعجب دارد درحالی‌که فراکسیون زنان مجلس پیگیر حضور خانوادگی تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی است، چنین اقدامی در مشهد صورت گیرد و این امر به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست. او با بیان اینکه دعوت‌نکردن از زنان شورای شهر مشهد برای افتتاح ورزشگاه امام رضا (ع) با هیچ‌یک از پروتکل‌های موجود همخوانی ندارد، درباره اینکه عنوان شده است دعوت‌نكردن از خانم‌های عضو در شورای شهر مشهد سیاست فدراسیون فوتبال بوده است، گفت: فدراسیون فوتبال و آقای تاج چنین جایگاهی را ندارد که بخواهد دستور دعوت‌نکردن از مسئولان خانم کشور را بدهد.

وی با اشاره به حضور خود و برخی از اعضای فراکسیون زنان مجلس به منظور بازدید از ورزشگاه‌ها و حضور خانم سیاوشی در مسابقه ایران و سوریه، تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان باید پاسخ‌گوی مجلس در این زمینه باشد و این موضوع پس از بازگشایی تعطیلات تابستانی مجلس در قالب استفاده از ابزارهای نظارتی از وزارتخانه پیگیري می‌شود. او گفت: آقای تاج باید نسبت به این اتفاق در مشهد که به فدراسیون فوتبال نسبت داده شده، پاسخ‌گو باشد. از سوی دیگر باید بررسی کرد که مسئولان استانی توپ را در زمین فدراسیون فوتبال نیندازند و دراین‌باره خودسر عمل نکرده باشند.

سلحشوری در ادامه اظهارات تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشور درباره حضورنيافتن زنان در استادیوم‌های ورزشی و نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان و در ادامه برخی اخبار درباره مسقف‌کردن بخشی از ورزشگاه‌ها برای زنان را غیرکارشناسی خواند و گفت: چنین اظهارنظرهایی پس از گذشت ٤٠ سال از انقلاب اسلامی به‌هیچ‌وجه موجه نیست.

به گزارش شرق، موضوع علت دعوت‌نكردن از دو زن عضو شورای شهر تهران در ساعات اولیه اعلام این خبر از سوی مراجع رسمی تصمیم آستان قدس رضوی به‌عنوان مالک و سرمایه‌گذار اصلی این ورزشگاه عنوان می‌شد و حتی خبرگزاری‌های رسمی هم در گزارش‌های خبری خود آستان قدس را به‌عنوان مسئول این دعوت‌نكردن اعلام می‌کردند؛ اما ساعتی بعد مهدی برادران، رئیس هیئت فوتبال خراسان‌رضوی اعلام کرد که دعوت‌نکردن و مجوز برای حضور بانوان شورای شهر در دیدار افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) سیاست فدراسیون فوتبال بوده است. او گفته است: «از تهران هم که پرسیدیم، سیاست کلی فدراسیون فوتبال این است که در مسابقات دوستانه و همه رقابت‌ها باید این‌گونه رفتار شود. تعجب می‌کنم که خبرنگارها از این موضوع بی‌اطلاع هستند!». او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، در دیدار ایران و سوریه در ورزشگاه حاضر شد؛ پس چگونه بانوان شورای شهر مشهد نمی‌توانند در این دیدار افتتاحیه حاضر شوند، تصریح کرد: «من نمی‌دانم و اطلاعی درباره این قضیه ندارم. ما از فدراسیون پرسیدیم، بانوان در جلسه افتتاح شرکت کردند؛ اما فدراسیون اجازه حضور آنها را در مسابقه‌ فوتبال نداد. من باید درباره این مسئله دوباره از آقای «ساکت» پرس‌وجو کنم». حالا باید دید وزارت ورزش به‌عنوان نماینده دولت چه واکنشی نسبت به این تصمیم دارد.

به گزارش «شرق»، فارغ از جریانات اجتماعی و مطالبات زنان که در ابتدایی‌ترین سطح هم برای پیگیری آنها واکنش وجود دارد، سرمايه‌گذار با هر رویکردی که وارد حوزه سرمایه‌گذاری در ورزش شده باشد، این ورزشگاه چند‌هزار‌میلیاردی را با استانداردی بالا و مستقیم و غیرمستقیم با پول مردم برای خود مردم ساخته است و زنان هم نیمی از همین مردم هستند که حالا اجازه ورود به آنها و حتی نمایندگان‌شان را هم نمی‌دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین