|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
با مرگ ملک عبدا... بن عبدالعزیز در سال 2015 میلادی و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و فرزندش محمد بن سلمان سیاست‌های تهاجمی عربستان نسبت به محور مقاومت افزایش یافت.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده نوشت:

سیگنال‌های ارسالی عربستان به ایران برای برقراری رابطه با تهران نشان می‌دهد که این کشور در تلاش است تا از ظرفیت ایران برای برون رفت از انزوای سیاسی استفاده کند. عربستان سعودی پس از شکست محاصره دریائی، زمینی و هوائی قطر و ناتوانی در حل بحران یمن ‌اکنون به‌شدت احساس انزوای سیاسی می‌کند و بدون عبور از دروازه‌های تهران امکان خروج از این بن‌بست سیاسی را نخواهد داشت. مجموعه تحولات اخیر در عربستان و دیدار عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول از رویکرد سیاسی جدید ریاض حکایت دارد. عربستان در طول 6 سال اخیر یعنی از زمان آغاز بحران سوریه و یمن سیاستی کاملا تهاجمی نسبت به کشورهای محور مقاومت از جمله ایران اتخاذ کرد که شکست این سیاست‌ها به انزوای عربستان منجر شد.

با مرگ ملک عبدا... بن عبدالعزیز در سال 2015 میلادی و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و فرزندش محمد بن سلمان سیاست‌های تهاجمی عربستان نسبت به محور مقاومت افزایش یافت. کمک مالی عربستان به گروهک‌های تروریستی سوریه و عراق و تشدید حملات ریاض به مردم بی‌دفاع یمن، محاصره قطر از سوی عربستان، بحرین، امارات و مصر و جریان سازی‌های عربستان علیه ایران بخشی از سیاست‌های تهاجمی عربستان را تشکیل می‌دهد. اما تحولات سوریه، عراق و لبنان و شکست گروهک‌های تروریستی در موصل، تلعفر، عرسال و دیرالزور و نیز نگاه تحقیرآمیز دونالد ترامپ نسبت به ریاض موجب شد تا عربستان درصدد بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای خود برآید. تشکیل یک هیات از سوی وزارت خارجه عربستان برای سفر به تهران و بازدید از سفارت این کشور در تهران نشان می‌دهد که ریاض عملا در صدد نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران است. اما به‌رغم این نشانه‌های مثبت به دلیل غیر شفاف بودن سیاست منطقه‌ای عربستان در خصوص محور مقاومت و تاثیرپذیری عربستان از سیاست‌های کاخ سفید، نمی‌توان در خصوص رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران خوشبینانه داوری کرد. عربستان باید گام‌های عملی برای فاصله گرفتن از سیاست‌های گذشته خود بردارد که یکی از این گام‌ها پایان دادن به حملات نظامی به مردم بی‌دفاع یمن است. موضوع دیگری که باید در مدار توجه رهبران عربستان قرار گیرد پایان دادن به جریان سازی‌های رسانه‌های سعودی نسبت به حزب‌ا... لبنان، انصار‌ا...یمن و حشدالشعبی عراق است.

 همچنین عربستان سعودی باید از ادامه ارسال کمک‌های مالی و لجستیکی به گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و فیلق الرحمان خودداری کند زیرا ادامه این کمک‌ها به طولانی شدن این بحران کمک خواهد کرد. بنا براین پس از برگزاری مناسک حج باید در انتظار فصل جدیدی در روابط تهران-ریاض بود که اگر این اتفاق مبارک رخ دهد قطعا منطقه در آینده شاهد ثبات و آرامش بیشتری خواهد بود. تردیدی نیست که بدون همکاری مشترک کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و عربستان امکان خروج خاورمیانه از فضای غبارآلود فعلی وجود ندارد و باقی ماندن منطقه در این بحران به سود رژیم صهیونیستی است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین