|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۷۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بدهی 65 هزار میلیارد تومانی شهرداری را 4 برابر بودجه سالیانه این نهاد عنوان کرد و گفت: گزارشی شفاف از وضعیت کنونی شهرداری تهران باید به شهروندان ارائه شود.
 منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بدهی 65 هزار میلیارد تومانی شهرداری را 4 برابر بودجه سالیانه این نهاد عنوان کرد و گفت: گزارشی شفاف از وضعیت کنونی شهرداری تهران باید به شهروندان ارائه شود.

مجید فراهانی تسویه بدهی های شهرداری تهران را از چالش های مدیریت آتی شهر تهران دانست و افزود: بدهی جاری و آتی شهرداری تهران، 65 هزار میلیارد تومان است؛ در حال حاضر 25 هزار میلیارد تومان بدهی سررسیدشده و بیش از 40هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهر وجود دارد که صورت وضعیت برخی از این پروژه ها تهیه و ارسال شده است.
 
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: این بدهی در حالی مطرح می شود که بودجه امسال شهرداری تهران 18هزار میلیارد تومان است یعنی این نهاد، حدود چهار برابر بودجه سالانه خود بدهی دارد.
 
وی افزود: با این حجم بدهی، اداره شهر برای شهردار آینده دشوار است به خصوص اینکه 70 درصد بودجه سالانه شهرداری تهران تا کنون از فروش تراکم، عوارض ساختمانی و جرایم آن حاصل می شد.
 
وی گفت: این 70 درصد را هم به دلیل رکود ساخت و ساز و پیش فروش شهر از طریق صدور هولوگرام های سیار، (فروش حواله تراکم سیار از سوی شهرداری به پیمانکارانی است که بابت اجرای پروژه‌های عمرانی در تهران، طلبکار شهرداری محسوب می‌شوند) عملا نمی توان در درآمد شهرداری مورد توجه قرار داد.
 
فراهانی گفت: براین اساس درآمدهای پایدار شهری و ایجاد درآمد برای اداره شهر تهران یکی از مهمترین چالش های شهرداری آینده است که مردم باید از ایجاد درآمدها اطلاع داشته باشند و در این زمینه همکاری کرده و پیشنهاد دهند تا ما بتوانیم با یک نظام منسجم و ایجاد درآمدهای جدید، زندگی را برای شهروندان تهرانی کمی امکان پذیرتر و دلپذیرتر کنیم.
 
وی با اشاره به رویکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: مهمترین مساله شورای پنجم، بعد از انتخاب هیات رئیسه مسائل اصلی شهر تهران و رفع مشکلاتی است که شهروندان به طور روزمره با آن روبه رو هستند.
 
فراهانی گفت: امروز ترافیک و آلودگی هوا از مهمترین چالش های شهر تهران است که با کمک شهردار منتخب باید اقداماتی در راستای حل این مشکلات برداشته شود.

*ارائه گزارش شفاف از وضعیت فعلی شهرداری تهران به مردم
 
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رویکرد شورای پنجم برای پرداخت بدهی های شهرداری تهران اظهار کرد: ما در نخستین اقدام، گزارشی شفاف از وضعیت فعلی شهرداری تهران به مردم ارائه خواهیم کرد که شهرداری را چگونه تحویل گرفته ایم و سپس با کمک شهردار منتخب تلاش می کنیم با ایجاد درآمدهای جدید برای شهر تهران، کمک گرفتن از دولت برای اعاده بدهی که دولت به شهرداری دارد و همچنین احیای روش های جدید درآمدهای پایدار شهری، بتوانیم در یک برنامه زمان بندی شده، بدهی را پرداخت کنیم.
 
فراهانی با تاکید بر اینکه نمی توان بدهی 65 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران را یکباره پرداخت کرد، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل کنیم که در مدت چهار سال، این بدهی ها به مرور پرداخت شود.

*ناتوانی شهرداری تهران از جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی
 
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران درباره انتقادهای مطرح شده از سوی شهردار فعلی تهران مبنی بر پرداخت نکردن هزینه مترو توسط دولت گفت: دولت متعهد است که بخشی از هزینه توسعه مترو را پرداخت کند، البته در اکثر کشورهای جهان، توسعه زیرساخت ها و حمل و نقل عمومی از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام می شود.
فراهانی افزود: متاسفانه شهرداری تهران از جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای توسعه حمل و نقل عمومی ناتوان بود و همیشه برای توسعه مترو از منابع شهرداری استفاده کرد؛ به همین دلیل یکی از مهمترین اقدامات شورای پنجم سیاست گذاری برای جذب سرمایه های خارجی برای توسعه فعالیت ها است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه آمار ارائه شده از توسعه خطوط مترو مخصوصا خطوط هفت و هشت، واقعی نیست، اظهار کرد: یک خط مترو زمانی افتتاح و راه اندازی می شود که تجهیزات تمام ایستگاه ها فراهم شود؛ نمی توان با راه اندازی و افتتاح ایستگاه اول و آخر در یک خط مترو، کل آن مسیر را به حساب افتتاح گذاشت و به آمار خطوط راه اندازی شده مترو افزود.
 
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افتتاح خط هشت مترو را نمایشی دانست و گفت: تکمیل و تجهیز خط هشت مترو و راه اندازی ایستگاه های آن حدود 3 هزار میلیارد تومان و حداقل یک تا دو سال زمان نیاز دارد و باید بار دیگر این پروژه افتتاح شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین