|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۷۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۶
تخمین زده می شود که ۱۸۰ هزار افسر پلیس و نیروی امنیتی برای تضمین نظم و امنیت در حالت آماده باش هستند.
 امتناع مخالفان دولت کنیا از پذیرش نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آفریقایی باعث تشدید تنشها میان موافقان و مخالفان دولت کنیا در آستانه برگزاری جشن پیروزی «اوهورو کنیاتا» شد.

به نقل از گاردین، مخالفان دولت کنیا از پذیرش نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آفریقایی امتناع کردند.

این خودداری مخالفان از پذیرش نتیجه انتخابات باعث تشدید تنش میان آنها و هواداران دولت کنیا شد که قصد دارند برای «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور کنونی این کشور و نامزد برنده در این انتخابات جشن پیروزی برگزار کنند.

«جیمز اورنگو» رهبر مخالفان دولت کنیا دقایقی قبل از صدور اعلامیه نهایی «کمیسیون مستقل انتخاباتی و مرزی» (IEBC) اظهار داشت که «اَبَر ائتلاف ملی» مخالفان پروسه شمارش آراء را به مثابه یک «بازی» رد کرده است. وی در ادامه گفت: «هر زمان در انتخابات تقلب شده است، مردم کنیا ایستادگی کرده اند».

گفتنی است نتایج موقتی انتخابات ریاست جمهوری کنیا که اندک زمانی پس از رأی گیری روز سه شنبه اعلام شد، نشان می داد «اوهورو کنیاتا»- که از سال ۲۰۱۳ بر مسند ریاست جمهوری این کشور تکیه زده است- با اختلافی چشمگیر نسبت به رقیب انتخاباتی خود، برنده انتخابات شده است.

اما طی روزهای اخیر، مقامات مخالف دولت کنیا نتایج این انتخابات را «تقلبی» دانسته و ادعا کردند که «رایلا اودینگا»- رهبر ۷۲ ساله اَبَر ائتلاف ملی- برنده قانونی این انتخابات است.

این موضع مخالفان دولت کنیا به سرعت به نگرانیها در خصوص احتمال بروز خشونت در اعتراضاتِ حامیان سرخورده «اودینگا» دامن زد.

شایان ذکر است که ادعاهای پیشین «اودینگا» در خصوص تقلب در انتخابات ۲۰۰۷- که وی بازنده آن بود- باعث شورش و واکنش متقابل نیروهای امنیتی کنیا شد و این کشور آفریقایی را در دام بدترین بحرانِ دهه هی اخیر افکند. در خشونتهای قومی برخاسته از این شورشها، حدود ۱۲۰۰ تن کشته شدند.

با آنکه اکثریت مردم  کنیا از زمان انتخابات تاکنون سکوت اختیار کرده اند، تعدادی از شهروندان کنیایی در درگیریها میان پلیس و حامیان مخالف دولت در محله های فقیرنشین «نایروبی» و همچنین شهر «کیسومو» در غرب کنیا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده اند.

تخمین زده می شود که ۱۸۰ هزار افسر پلیس و نیروی امنیتی برای تضمین نظم و امنیت در حالت آماده باش هستند.

گروهی از ناظران انتخاباتی و مقامات دولتهای غربی از بازندگان این انتخابات خواسته اند تا شکست خود را بپذیرند.

در همین راستا، «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا از نامزدهای سیاسی کنیا و احزاب این کشور خواست که برای حل و فصل هرگونه اختلاف و مجادله در چارچوب قانون عمل نمایند. جان کری در اینباره گفت: «فرآیند قضایی، سیستم قضایی کنیا و حقوق انتخاباتی قوانین کامل و مناسبی برای پاسخگویی در این انتخابات فراهم ساخته است. اما [این پاسخگویی] در خیابانها تحقق نمی یابد».

این در حالی است که سیاستمداران مخالف دولت کنیا روز جمعه ناظران انتخاباتی را به «قضاوت زودهنگام» و تبانی با دولت کنونی این کشور متهم کردند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین