|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۷۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
اگرچه ترامپ اوایل سال جاری میلادی به جیمز ماتیس این اختیار را داد تا نیروهای آمریکایی بیشتری در افغانستان مستقر کند اما در حقیقت استقرار ۴۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر در کنار ۸۴۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان منوط به تایید این استراتژی است.
 مقامات آمریکایی اعلام کردند، شک و تردیدهای رئیس جمهور آمریکا نسبت به جنگ در افغانستان منجر به تاخیر در تکمیل استراتژی جدید آمریکا در جنوب آسیا شده است و این شک و تردیدها پیشنهاد برای اخراج فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را در پی داشته است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان جلسه ۱۹ ژوئیه در کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از معاونین ارشد امنیت ملی خود خواست تا اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت نهایی در افغانستان فراهم آورند؛ کشوری که آمریکا ۱۶ سال را با مبارزه با طالبان در آن سپری کرده و هیچ پایانی درخصوص حضور واشنگتن در این کشور وجود ندارد.

ترامپ در جریان این جلسه به جیمز ماتیس، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که باید اخراج ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان را به خاطر عدم پیروزی در این جنگ مد نظر قرار دهند.
ژنرال نیکلسون

به گفته مقاماتی که خواستند نامشان فاش نشود، ترامپ در این دیدار گفت: ما در جنگ افغانستان پیروز نمی‌شویم.

به علاوه هنگامی که این نشست پایان یافت، استیو بنن، استراتژیست ترامپ با مک مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درخصوص مسیر سیاست آمریکا وارد مشاجره لفظی شد.

برخی مقامات نیز به خاطر انتقادهای تند ترامپ از اینکه ارتش اجازه داده تا آمریکا در جنگ افغانستان شکست بخورد، با حالت بهت این جلسه را ترک کردند.

ماتیس، مک مستر و دیگر معاونین ارشد در تلاشند تا پاسخ‌هایی را برای سوالات ترامپ تهیه کنند؛ آن هم به شیوه‌ای که وی را ترغیب سازند تا هر چه سریعتر این استراتژی جدید را تایید کند.

این در حالیست که کاخ سفید هنوز درخصوص گزارشات این جلسه اظهار نظری نکرده است. انتظار می‌رود نشست دیگر معاونین ارشد امروز (پنجشنبه) برگزار شود.

مقامات مذکور گفتند: اگرچه ترامپ اوایل سال جاری میلادی به جیمز ماتیس این اختیار را داد تا نیروهای آمریکایی بیشتری در افغانستان مستقر کند اما در حقیقت استقرار ۴۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر در کنار ۸۴۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان منوط به تایید این استراتژی است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا درخصوص استقرار نیروهای آمریکایی گفت: این مسئله مشروط به تایید استراتژی جدید است.

ترامپ مدت‌هاست که نسبت به مشارکت طولانی مدت آمریکا در جنگ‌های خارجی شک و تردید داشته و بدون آنکه برنامه خاصی را درخصوص اینکه چه کاری و برای چه مدتی می‌خواهد انجام دهد، تنها نسبت به استقرار نیروهای نظامی تمایل اندکی از خود نشان داده است.

مقامات گفتند: ترامپ تاکید دارد که آمریکا باید در ازای کمک به دولت کابل در منابع معدنی افغانستان که ارزش آن حدود یک تریلیون دلار برآورد می‌شود، سهیم شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین