کد خبر: ۱۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع دانشگاه ایرانیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قراردارد و ما منتظریم این شورا تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع دانشگاه ایرانیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قراردارد و ما منتظریم این شورا تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

جعفر میلی منفرد روز شنبه در حاشیه همایش «بررسی و تبیین نقش اخلاقی و تربیتی استاد» که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران افزود: کلا این شورا، موضوع دانشگاه ایرانیان را بررسی و پس از تصمیم گیری اعلام نظر خواهد کرد.

** سند آمایش آموزش عالی جدا از طرح آمایش توسعه کشور نیست

معاون آموزشی وزیر علوم درباره بحث طرح سند آمایش آموزش عالی گفت: این طرح آمایش جدا از طرح آمایش توسعه کشور نیست و باید طرح آمایش توسعه کشور را فراهم کنیم که در هر منطقه و استانی از کشور باید چه توسعه ای پیدا کند.

وی افزود: این توسعه شامل توسعه های صنعتی، اقتصادی، کسب و کار و خدمات است.

به گفته میلی منفرد با مشخص شدن این زمینه ها می توان سند آمایش را تدوین کرد که در هر منطقه ای چه رشته هایی و مقاطع تحصیلی می شود راه اندازی کرد.

** طرح روند اصلاح پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور

میلی منفرد در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح روند اصلاح پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور گفت: یکی از مهم ترین مباحث ما در وزارت علوم ارتقای کیفیت است.

وی افزود: به اعتقاد آموزش عالی کیفیت یکی از اهداف نظام علمی کشور است و برای ارتقای این کیفیت باید از وضعیت فعلی ارزیابی داشته باشیم.

میلی منفرد ادامه داد: این ارزیابی در دانشگاه های پیام نور، غیردولتی و آزاد در حال انجام است و دانشگاه آزاد هم در همین زمینه فعالیت هایی را کرده است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: متوازن کردن ظرفیت ها می تواند ارتقای کیفیت ها به مجموعه را به دنبال داشته باشد.

** پردیس های خودگردان بحث قانون برنامه است

میلی منفرد درباره پردیس های خودگردان گفت: این موضوع بحث قانون برنامه است و در این مدت سعی کردیم کیفیت را در پردیس ها افزایش دهیم.

وی گفت: ورود دانشجویان و انتخاب آنان را قانونمند کردیم و سعی شده نظارت بر پردیس ها را بیشتر کنیم تا کیفیت را در تحصیلات تکمیلی افزایش دهیم.

** افزایش شهریه های سال تحصیلی آینده

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره افزایش شهریه های تحصیلی سال آینده گفت: یک کمیته کارشناسی تشکیل شد و این کمیته افزایش 20 تا 25 درصدی را برای دانشگاه های غیردولتی اعلام کردند و در واقع این سقف تعیین شد.

به گفته وی دانشگاه های دولتی نیز براساس مصوبات هیات امنای خود می توانند با توجه به شرایط موقعیت و شرایط کیفیت دوره ای که ارائه می دهند عدد و رقم هایی را به تصویب برسانند.

** شهریه های پردیس های خودگردان

میلی منفرد در پاسخ به سوالی درباره شهریه های پردیس های خودگردان گفت: این شهریه ها را فقط هیات امنای دانشگاه های مشخص می کنند. ما حداکثر تا سقف 20 درصد افزایش را به آنها اجازه داده ایم.

** موضوع سه ترمه کردن دانشگاه های آزاد

معاون وزیر علوم درباره پیشنهاد رییس دانشگاه آزاد درباره کاهش تحصیلات در مقطع لیسانس و سه ترمه کردن دانشگاه ها گفت: این کار باید کارشناسی شود و اگر چنین اقدامی قرار است انجام یا اتفاق بیفتد حتما باید با وزارت علوم هماهنگ شود.

** توسعه واحدهای برون مرزی

میلی منفرد در پاسخ به سوالی درباره چه برنامه ای برای توسعه واحدهای برون مرزی دارید گفت: با توجه به ظرفیت ها و صندلی های خالی که هم اکنون در دانشگاه ها وجود دارد در دوره کارشناسی برای دانشجویان منطقه می توانیم شرایطی ایجاد کنیم که این صندلی ها خالی نمانده و همه آنها پر شود.

** صندلی های خالی دانشگاه ها

معاون وزیر علوم درباره صندلی های خالی دانشگاه ها گفت: این بحث با طرح روند اصلاح پذیرش مرتبط است و ورودی های ما به دانشگاه ها در مقطع کارشناسی پایین آمده و طی سال های گذشته ظرفیت هایی را ایجاد کردیم که افراد پشت کنکوری وارد دانشگاه ها شدند لذا هم اکنون دانشگاه ها با کمبود ورودی مواجه شده اند.

وی در خاتمه گفت: وزارت علوم تلاش می کند کارآمدی دوره ها را افزایش دهد تا دانشجویان فارغ التحصیل که در کارها برای اداره ها جذب می شوند کارآمدی بهتری را داشته باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین