کد خبر: ۱۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
بازار خودرو طي هفته جاری نسبت به سال‌هاي قبل وضعيت متفاوتي دارد؛ به‌گونه‌اي که قيمت‌ها در بازاري خالي از مشتري، همچنان روندي صعودي دارد.
به گفته فعالان بازار رشد قيمت‌ها در بازار فعلي خودرو كه مي‌توان گفت كم‌رونق‌ترين بازار در تمام ماه‌هاي سال است، نه به دليل افزايش تقاضا براي معاملات؛ بلكه تحت‌تاثير عوامل ديگري بوده است.

 طي هفته گذشته بازار خودروهاي داخلي و خارجي به صورت همزمان روندي صعودي در پي گرفته‌اند.

بر این اساس قيمت خودروهاي خارجي كه مي‌توان گفت شيب تندي به سمت بالا داشته است، تحت‌تاثير نرخ ارز قرار گرفته است. نرخ ارز از ابتداي امسال تا كنون رشدي نزديك به 12 درصدي داشته است و همين موضوع نيز اثر خود را بر قيمت خارجي‌ها گذاشته است. افزايش تعرفه واردات خودرو و همچنين افزايش حقوق و عوارض دولتي نيز در رشد قيمت خارجي‌ها بي‌تاثير نبوده است. اين افزايش قيمت در ميان وارداتي‌‌ها در حالي رخ داده كه به گفته فعالان حوزه واردات در حال حاضر تعداد زيادي خودروي وارداتي در كشور وجود دارد كه سال گذشته از مرزها عبور كرده‌اند.

اما دليل افزايش قيمت خودروهاي داخلي چيست؟ فعالان بازار خودروهاي داخلي با تاكيد بر اينكه معاملات در اين بازار در ضعيف‌ترين شكل خود قرار دارد، رشد قيمت داخلي‌ها را ناشی از افزايش حقوق و عوارض دولتي مي‌دانند. آنها همچنين عقيده دارند كه قيمت خودروهاي داخلي در بازار از چگونگي عرضه خودرو از سوي خودروسازان تاثير مي‌پذيرد.

آن‌طور كه فعالان بازار مي‌گويند عرضه خودرو از سوي خودروسازان به بازار از شروع سال جديد بسيار ضعيف بوده است، آنها همچنين عقيده دارند كه رشد قيمت داخلي‌ها هم‌اكنون در اوج قرار دارد و بيش از اين كشش افزايش ندارد.  البته عرضه اندک خودروسازان به مسائلي مانند پلاك نشدن خودروها از سوي پليس و همچنين انتظار خودروسازان براي اعلام نرخ بيمه شخص ثالث باز مي‌گردد كه هر دوي اين مسائل طي روزهاي گذشته حل شده است.

حال با توجه به اينكه نرخ بيمه شخص ثالث از سوي بيمه مركزي اعلام شده است و همچنين پليس با خودروسازان براي شماره‌گذاري به نتيجه رسيده است، به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نزديك عرضه خودرو به بازار روند بهتري به خود ببيند، اما اين پيش‌بيني با توجه به گفته‌هاي معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو قوت بيشتري به خود مي‌گيرد.

عبدالله بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار «دنياي اقتصاد» با اعلام اينكه توليدات خودروسازان رشد خوبي را در نخستين ماه امسال داشته است مي‌گويد: طي فروردين امسال 30 هزار دستگاه خودرو در ايران‌خودرو به توليد رسيده است كه با موافقت پليس براي شماره‌گذاري، آماده عرضه به بازار است. به گفته بابايي توليدخودرو در سال 93 با شتاب و تيراژ بيشتري نسبت به سال قبل ادامه خواهد داشت ضمن اينكه خودروسازان با توجه به كاهش قابل‌توجه قدرت خريد مشتريان علاقه‌اي به افزايش قيمت‌ها ندارند. 

رشد قيمت داخلي‌ها؛ از پرايد تا مگان
گفت‌وگو با فعالان بازار نشان مي‌دهد كه تمام خودروهاي داخلي كم‌وبيش با رشد قيمت همراه بوده‌اند.

از خانواده پرايد به‌عنوان پرتيراژترين خودروي داخلي خبر مي‌رسد كه مدل سايپا 111 اين خانواده با يك ميليون و 500 هزار تومان رشد قيمت به 21 ميليون تومان رسيده است. مدل 131 و 132 اين خانواده نيز هر كدام با 700 هزار تومان رشد قيمت به ترتيب با 19 و 18 ميليون و 700 هزار تومان قيمت‌گذاري مي‌شوند.

تيبا كه زماني قرار بود با قيمت زير 10 ميليون تومان به دست مشتريان برسد، طي هفته گذشته در بازار با قيمت 24 ميليون تومان قابل معامله بود. اما تندر90 پارس خودرو، جهشي يك ميليون توماني داشته و در بازار قيمتي برابر با 40 ميليون و 500 هزار تومان دارد. تندر90 توليدي ايران خودرو نيز با رشد قيمتي مشابه به 38 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. تندر‌ٍٍE1 نيز به‌عنوان مدل ساده‌تر اين محصول هم‌اكنون 35 ميليون تومان قيمت دارد.

ديگر فرانسوي‌هاي بازار نيز از رشد قيمت‌ها تاثير گرفته‌اند؛ اما نوسان آنها خيلي شديد نبوده است. پژو206 تيپ5 درمدل 93 با 300 هزار تومان رشد قيمت به 39 ميليون و500 هزار تومان رسيده و مدل V8 آن نيز با همين ميزان رشد قيمت هم‌اكنون 39 ميليون و 800 هزار تومان ارزش‌گذاري مي‌شود.  پژو405 نيز در مدل بنزيني با 29 ميليون تومان قابل معامله است و مدل دوگانه‌سوز آن نيز 31 ميليون تومان است. پژو پارس هم كه خودرويي پرطرفدار و البته پرتيراژ در ايران‌خودرو است، در مدل سال خود 500 هزار تومان افزايش قيمت داشته و در بازار 36 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد و مدل دوگانه‌سوز آن نيز به 37 ميليون تومان رسيده است. 

اما آن‌طور كه از سمند ال.ايكس، ديگر محصول ايران‌خودرو خبر مي‌رسد، اين خودرو با اختصاص كمترين رشد قيمت به خود، يعني 200 هزار تومان به 29 ميليون تومان رسيده است.

خودروي مگان هم كه توليد آن بسيار محدود است، در مدل آپشن‌دار خود يك ميليون تومان رشد قيمت داشته و هم‌اكنون 92 ميليون تومان است.  نيسان تيانا هم كه ظاهرا در ماه‌هاي اخير هيچ عرضه‌اي به بازار نداشته است، نسبت به هفته قبل رشدي يك ميليون توماني داشته و 145 ميليون تومان ارزش دارد. 

جهش ميليوني وارداتي‌ها 
نگاهي به قيمت‌ وارداتي‌ها در هفته گذشته، نجومي بودن قيمت‌هاي آنان را بيشتر به چشم مي‌آورد. هيوندايي سوناتا مدل 2014 با دوميليون رشد قيمت به 133 ميليون تومان رسيده است اما هيوندايي آزرا جهشي 7 ميليون توماني داشته و هم‌اكنون با قيمت 202 ميليون تومان در دسترس است. IX55 و IX35 نيز به‌عنوان ديگر شاسي‌بلندهاي خانواده هيوندايي به ترتيب با 5 و 4 ميليون تومان رشد قيمت به 230 و 144 ميليون تومان رسيده‌اند.

سانتافه2014 نيز سه ميليون تومان رشد قيمت به خود ديده است و 182 ميليون تومان قيمت دارد. ياريس هاچ‌بك هم از 90 به 95 ميليون تومان و مدل I30 نيز به 105 ميليون تومان رسيده است. كيا سراتو در اين ميان تنها خودرويي بوده كه ثبات قيمت را تجربه كرده و روي 112 ميليون تومان باقي مانده است؛ در‌حالي‌كه مدل اسپورتيج آن با 3 ميليون رشد به 148 ميليون تومان رسيده است. 

كيا اپتيما نيز با جهشي 5 ميليون توماني با قيمت 140 ميليون تومان قابل معامله است.

منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین