|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران در زمینه قیمت گاز وارداتی به ترکیه تخفیف نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پرس‌ تی وی، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص شکایت ترکیه به دیوان داوری بین‌الملل درباره قیمت گاز ایران گفت: ایران هیچ درخواستی از سوی ترکیه را برای کاهش قیمت گاز نمی‌پذیرد، اما حکم دیوان عدالت بین‌المللی را خواهد پذیرفت.

آنکارا در ماه مارس 2012 برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران دادخواستی را به دیوان داوری بین‌المللی ارائه داده است. اگر این دادگاه به نفع ترکیه رای دهد ایران باید به ترکیه در خصوص گاز صادراتی 30 درصد تخفیف بدهد.

بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا گفت که ایران درحال بررسی درخواست ترکیه برای دو برابر کردن میزان گاز صادراتی به این کشور است.

زنگنه افزود: ترکیه برای افزایش واردات گاز از ایران به 20 میلیارد متر مکعب در سال ابراز علاقه کرده است.

اما وزیر نفت ایران افزود: ایران هنوز درخصوص درخواست برای کاهش قیمت گاز صادراتی تصمیمی نگرفته است.

ایران درحال حاضر در ازای هر هزار متر مکعب گاز صادراتی به ترکیه 490 دلار دریافت می کند.

ایران و ترکیه در سال 1996 قراردادی را امضا کردند که براساس آن ایران باید سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کند. طبق این توافقنامه ایران باید روزانه حدود 27 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند.

تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه در اکتبر 2013 اعلام کرد که ترکیه در حال وارد کردن سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران است اما در صورت امکان این مقدار را افزایش خواهد داد.

روزنامه حریت -چاپ ترکیه- به نقل از ییلدیز گزارش داد: ترکیه همچنین دستکم پنج میلیون تن(100 هزار بشکه در روز) از نفت ایران را در سال 2014 وارد می‌کند که با مقدار سال گذشته تفاوتی نخواهد داشت زیرا هرگونه کاهش در مقدار نفت وارداتی از ایران به اقتصاد این کشور لطمه خواهد زد.

وی افزود: ما اکنون روزانه حدود پنج میلیون تن نفت از ایران وارد می کنیم که اگر این مقدار را کاهش دهیم امنیت انرژی ترکیه به خطر می افتد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین