|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
طي هفته گذشته عواملي همچون انتشار گزارش‌هاي درآمدي شركت‌هاي آمريكايي، سخنان دو تن از مقامات ارشد فدرال رزرو و گزارش بانك جهاني همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين به بروز نوساناتي در قيمت ارز، طلا، نفت و فلزات منجر شد.
با آغاز هفته گذشته در حالي كه افزايش احتمال ادامه حفظ نرخ بهره آمريكا در سطح فعلي و براي مدتي طولاني‌تر و در عين حال رشد گمانه‌زني‌ها از محافظه‌كارانه‌تر عمل كردن فدرال رزرو در اجراي تصميم اخير خود براي كاهش سياست‌هاي انبساطي از رشد بازارهاي سهام حمايت مي‌كرد، اما در كل افزايش نگراني‌ها نسبت به گزارش‌هاي درآمد فصلي شركت‌ها كه قرار بود به زودي اعلام شوند بازارهاي سهام را به ريزش وا داشت؛ مساله‌اي كه همراه با افت شاخص دلار و كاهش جريان خروجي صندوق سرمايه‌گذاري SPDR موجب رشد بهاي طلا شد.

به نظر مي‌رسيد انتشار گزارش‌هاي اميدواركننده‌اي از اوضاع اقتصادي آمريكا در روز سه‌شنبه توانسته باشد تا حدي نگراني ناشي از برآوردهاي نه چندان مطلوب برخي از شركت‌هاي آمريكايي از درآمد فصلي خود را تخفيف داده و افت قابل توجه بازارهاي سهام در روز پيش از آن را جبران كند.

همچنين از يكسو سخنان دو تن از مقامات ارشد فدرال رزرو مبني بر اينكه «روند كاهشي سياست‌هاي انبساطي آمريكا بايد ادامه يابد و حتي اين برنامه حمايتي زودتر از پايان سال جاري به پايان برسد» شاخص دلار را تقويت كرد و از سوي ديگر اظهارات يكي از سياست‌گذاران ارشد بانك مركزي اروپا با اين مضمون كه «رشد مطلوب اقتصادي منطقه پولي يورو در سال جاري شگفتي خواهد آفريد» به رشد نرخ برابري يورو به دلار كمك كرد.

در اين روز سخنان مقامات فدرال رزرو، بستن موقعيت‌هاي خريد و همچنين افزايش جريان خروجي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فشار رو به پاييني بر بهاي طلا وارد ساخت. دوباره جو رواني بازار پس از انتشار گزارش بانك جهاني در روز چهارشنبه كه حاكي از افزايش اميدواري آن نسبت به رشد اقتصادي جهان در سال 2014 بود، بهبود يافت.

در واقع اين بانك در پيش‌بيني قبلي خود انتظار رشد 3 درصدي را براي GDP سال جاري داشت، اما در پيش‌بيني جديد به دليل مثبت بودن چشم‌اندازش نسبت به اوضاع اقتصادي كشورهاي توسعه يافته آن را 3/2 درصد اعلام كرد. در عين حال سازمان فوق نسبت به افزايش نرخ بهره و همچنين تاثير كاهش برنامه‌ حمايتي فدرال رزرو بر رشد اقتصادي آسيب‌پذير آمريكا ابراز نگراني كرد.

در نهايت در اين روز هم افزايش اميدواري‌ نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي در جهان و همچنين انتشار گزارش‌هاي مطلوبي از اوضاع اقتصادي آمريكا همراه با كاهش طلاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از تقاضا براي طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر كاست و به افت بهاي آن منجر شد.

بااينكه گزارش‌هاي اقتصادي منتشر شده در آمريكا در روز پنج‌شنبه چندان قابل توجه نبود و افت ريسك‌پذيري در بازار و درنتيجه روي آوردن فعالان بازار براي سرمايه‌گذاري در طلا را در پي داشت، اما در روز پاياني هفته اميدواركننده بودن برآيند كلي آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادي آمريكا در طول هفته موجب مثبت شدن چشم‌انداز سرمايه‌گذاران نسبت به روند رشد اقتصادي آمريكا و در نتيجه تقويت شاخص دلار تا بالاترين سطح خود در 7 هفته اخير شد. به علاوه افزايش خوش‌بيني نسبت به روند رشد اقتصادي در جهان (مخصوصا در كشورهاي توسعه‌يافته) موجب ترغيب سرمايه‌گذاران براي خريد سهام شركت‌هاي معدني در اروپا شد.

افزايش خريد فيزيكي طلا از سوي آسيا مخصوصا چين، رشد جريان ورودي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طلا و همچنين افت بازارهاي سهام، بهاي طلا در روز جمعه را افزايش داد. مي‌توان گفت با نزديك شدن به تعطيلات سال نوي چيني (31 ژانويه) خريد طلا در اين كشور همچنان ادامه دارد.

• در هفته‌اي كه گذشت شاهد بوديم با اينكه همچنان انتظار مي‌رود روند كلي قيمت طلا به دليل وجود عواملي نظير بهبود روند رشد اقتصادي در جهان و كاهش سياست‌هاي انبساطي آمريكا نزولي باشد، اما عطش خريد فيزيكي و سرمايه‌گذاري در بازار طلا در قيمت‌هاي پايين در حمايت‌ از رشد بهاي اين فلز گرانبها تاثير زيادي داشته و نمي‌توان آن را ناديده گرفت. هفته آينده قرار است گزارش‌هاي اقتصادي بسيار مهمي از اوضاع كشورهاي اروپايي و چين اعلام شود كه قطعا در شكل‌گيري حركت بعدي بهاي طلا نقش مهمي خواهند داشت.

منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین