|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۵۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
در جلسه‌ای که چندی قبل با مقام معظم رهبری داشتم در خصوص هفت،‌هشت ابرچالش کشور با ایشان سخن گفتم که مهمترین این ابرچالش‌ها معضل اشتغال،‌ آب و مسایل محیط زیستی بود.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: گفتن ایجاد چند میلیون شغل زحمتی ندارد، اما در بهترین دوران درآمدی کشور رشد اشتغال،‌ صفر بود و در عوض در بدترین دوران انقلاب 600 تا 700 هزار شغل در سال ایجاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اسحاق جهانگیری در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در هفته معلم برگزار شد، گفت: آیا می‌توان راهکاری یافت که اقتصاد ایران بیش از 700- 600 هزار شغل در سال به خود ببیند.

وی ادامه داد: بسیار مشکل است که بتوان با وضعیت موجود یک میلیون شغل در سال ایجاد کرد، اما افزایش نرخ اشتغال به چه راهکارها و الزاماتی نیازمند است. از جمله الزامات مورد نیاز این است که فضای بین‌المللی کشور دیگر نباید هرگز دچار تنش شود تا بتوانیم در این فضا فناوری و تکنولوژی وارد و کالا صادر کنیم و البته دغدغه جدی دیگر نیز سرمایه‌گذاری در ایران و امنیت سرمایه‌گذاری است که باید تکلیف آن مشخص شود که آیا می‌خواهیم سرمایه‌گذاران به ایران وارد شوند؟

به گفته جهانگیری با به صحنه آمدن نخبگان مراکز علمی و حضور مدیران قوی و نخبه در دولت و عملیاتی شدن الزامات فوق‌الذکر می‌توان سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه باید به مرکز اشتغالزایی کشور تبدیل شود، گفت: مراکز علم و فناوری و پارک‌ها و کریدورهای علم و فناوری و مراکز رشد در این پارک‌ها باید فکر و خلاقیت دانشجویان را به کار و سرمایه تبدیل کنند و حرکت در این مسیر می‌تواند به جهش ایجاد شغل منجر شود.

به گفته معاون اول رییس جمهور پردیس دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف به دلیل محدودیت منابع مالی موفق به خریداری کردن زمین‌های اطراف دانشگاه و شکل‌گیری پردیس در این دو دانشگاه نشده است.

جهانگیری وضعیت فروش نفت و درآمدهای کشور را مانع این مسأله دانست و از حل این مشکل در دولت آینده سخن گفت.

وی از اساتید دانشگاه تهران خواست تا روی ابرچالش‌های کشور متمرکز شوند و پایان‌نامه‌های دکترای دانشجویان را به این سمت هدایت کنند.

جهانگیری در عین حال از وزیر علوم، آموزش و تحقیقات و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواست با همفکری یکدیگر راه‌حلی را پیدا کنند تا وضعیت حقوقی اساتید دانشگاه تهران بهبود یابد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه حل معضل اشتغال دغدغه جدی ما است، ادامه داد: در جلسه‌ای که چندی قبل با مقام معظم رهبری داشتم در خصوص هفت،‌هشت ابرچالش کشور با ایشان سخن گفتم که مهمترین این ابرچالش‌ها معضل اشتغال،‌ آب و مسایل محیط زیستی بود. بسیاری از اندیشمندان هشدار می‌دهند که در ‌آینده نزدیک در حوزه آب و مسایل زیست محیطی به ویژه ریزگردها با بحران‌های جدی روبرو خواهیم شد. در دولت بعد باید یکی از مسیرهایی که به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد حل ابرچالش‌های کشور از طریق دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران است.

معاون اول رییس جمهور متذکر شد: مجموعه نظام باید توافق کند دانشگاه از فضای امنیتی به محیط امن برای طرح مسایل سیاسی، علمی و فرهنگی تبدیل شود. نظام باید توافق کند که دانشگاه منفعل نگران و مأیوس به محلی برای ارایه اندیشه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی که به آینده خود امیدوارند تبدیل شود. چنین دانشگاهی می‌تواند در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نقش‌آفرین شده و سرنوشت کشور را بهبود دهد.

جهانگیری همچنین از راه نیافتن چهار، پنج مدیر نخبه و توانمند از دانشگاه تهران به مجموعه دولت یازدهم انتقاد کرد و افزود: دکتر نیلی و سه، چهار نفر دیگر از مدیران نخبه کشور نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. دکتر فرجی دانا هم مقطع کوتاهی در خدمت دولت و وزارت علوم بود. عدم اقبال مجلس به اساتید دانشگاه تهران دولت را متوجه این مسأله کرد که در مسیر سختی قرار داریم.

وی منابع محدود مالی را از دیگر چالش‌های دولت در حوزه دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: از محدودیت در منابع مالی دولتی هیچ‌گاه خلاص نخواهیم شد. تأمین منابع مالی دانشگاه‌های برای انجام کارهای علمی، ‌پژوهشی و آموزشی جزو سیاست‌های دولت یازدهم بوده است که به برخی از این سیاست‌ها عمل شد و بخش دیگری نیز با موانعی روبرو شد.

جهانگیری یادآور شد: دانشگاه به عنوان یک نهاد می‌تواند از نظر علمی، مالی و اداری مستقل شود. وزارت علوم و دولت باید قدم‌های بزرگی در این زمینه بردارند. همانطور که در دولت آقای خاتمی استقلال دانشگاه‌ها از طریق هیأت‌های علمی دنبال شد. دانشگاه نهادی است که اگر مسایلش خوب حل و فصل شود می‌تواند همه دغدغه‌های کشور و نظام را برطرف کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین