|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۵۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
روحانی با بیان اینکه سازمان ملل که از نظر ما ایرادات فراوانی دارد نیز مجوزی برای این حمله صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا حتی از کنگره خود که دارای ایالات فراوانی است نیز برای حمله به سوریه اجازه نگرفته است.
 رئیس جمهور کشورمان ضمن محکوم کردن شدید حمله اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز شنبه در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» که در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، اظهار کرد: تقاضای جمهوری اسلامی ایران این است که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی و بدون حضور افراد مغرض و با حضور کشورهای بی‌طرف تشکیل شود و بررسی کند که این سلاح‌های شیمیایی مورد ادعا را چه کسی و از کجا آورده است؛ چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

وی گفت: آمریکا که خود را پلیس جهان،‌ رهبر و قاضی دنیا می‌داند خود بریده و دوخته و وارد عمل شده و نیمه شب با شلیک موشک به یک پایگاه هوایی عده‌ای بی‌گناه را شهید کرده است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه در حمله اخیر آمریکا تجاوز به کشوری مستقل صورت گرفته است، ادامه داد: تجاوز به یک کشور مستقل به چه مناسبتی صورت گرفته است؟ در حالی که یکی از ادعاهای  این آقایی که الان در آمریکا حاکم شده، این بود که می خواهد با تروریست مبارزه کند، اما امروز همه تروریست‌های سوریه از این حمله آمریکا خوشحال شده و جشن گرفته‌اند.

وی خطاب به حاکمان ایالات متحده آمریکا، تصریح کرد: اگر راست می‌گفتید چرا در نخستین اقدام خود به تروریست‌ها کمک کردید و حامی آنها شدید؟ چرا علیه ارتش سوریه که در حال جنگ با تروریست است وارد عمل شدید ؟ موشک‌های خود را با کدام قانون و مجوز از مدیترانه به سمت پایگاه هوایی این کشور مستقل پرتاب کردید؟

روحانی با بیان اینکه سازمان ملل که از نظر ما ایرادات فراوانی دارد نیز مجوزی برای این حمله صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا حتی از کنگره خود که دارای ایالات فراوانی است نیز برای حمله به سوریه اجازه نگرفته است.

رئیس جمهور حمله اخیر آمریکا به سوریه را تجاوزگرانه، ظالمانه و برخلاف همه اصول و حقوق بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این شرایط نشان می‌دهد که ما امروز باید بیش از پیش بیدار و متحد باشیم؛ چرا که معلوم نیست افرادی که امروز در آمریکا روی کار آمده‌اند، چه خواب و خیالی برای منطقه دیده‌اند. به همین دلیل ما باید هوشیارانه، عاقلانه و با برنامه‌ریزیدر برابر احتمالات مختلف آماده شویم.

 روحانی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال جاری، اظهار کرد: یک رقابت سالم و بزرگ ملی در 29 اردیبهشت‌ماه پیش روی ملت ایران قرار دارد که همگان باید در این رقابت به صحنه بیایند. همه چشم‌های دنیا و منطقه به 29 اردیبهشت ایران دوخته شده است و دنیا و منطقه نقش ایران را به خوبی می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات خوب موجب افزایش قدرت ایران می‌شود، از همه رقبای انتخاباتی خواست که در جریان رقابت‌های خود از تخریب یکدیگر بپرهیزند.

وی  در ادامه گفت‌: مسلمان هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید و پیروان پیامبر اسلام نیز هیچ‌گاه یکدیگر را تخریب نمی‌کنند. در این شرایط چرا برخی با امیدی که در دل مردم ریشه کرده است می‌جنگند؟ در حالی که خدای متعال فرموده است که بندگان من در کلام خود سخن احسن بگویند.

روحانی با طرح این پرسش که چطور می‌شود فردی که خود را ایرانی و مسلمان می‌داند سخن غلط، دروغ و ناروا بر زبان می‌آورد، ادامه داد: ما در انتخابات پیش رو می‌خواهیم حماسه ایجاد کنیم و نمی‌خواهیم که دعوا درست کنیم و روبروی هم قرار بگیریم. ما می‌خواهیم که رقابتی سالم وجود داشته باشد و هر کسی که می‌خواهد وارد رقابت شود از خود تعریف کند و برنامه‌های خود را اعلام نماید. نامزدهای انتخاباتی بدانند که با دروغ، تخریب و تهمت کسی به جایی نمی‌رسد و بر فرض مهال نیز چنانچه این اتفاق بیفتد هیچ ارزشی در پی نخواهد داشت.

رئیس جمهور اظهار کرد:  29 اردیبهشت روز تاریخی سال 96 و سال‌های پیش‌رو و روز قدر ملت ایران خواهد بود. شب قبل از انتخابات شب قدر ملت ایران خواهد بود و بر اساس آنچه که خداوند فرموده است ما باید منصفانه قضاوت کنیم و مردم باید شیوه کار و درآمدها را طی سال‌ها و شرایط مختلف مقایسه کنند. امروز در شرایط حساس تاریخی قرار گرفته‌ایم و جمهوریت و اسلامیت ما در سایه اتفاقاتی خوب خواهد بود. تمام روستائیان و شهری‌ها اعم از زن و مرد باید پای صندوق‌های رأی بیایند و بدانند که صندوق‌های رأی معجزه می‌کند. مردم با آمدن پای صندوق‌های رأی نگذارند کسی آنها را مأیوس کند.

روحانی همچنین از شورای نگهبان، وزارت کشور، استانداران و مردم  خواست که برای برگزاری انتخاباتی سالم،‌ رقابتی و قانونمند و مورد نظر رهبری تمام تلاش خود را انجام دهند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای صحبت‌های خود در همایش اقتصادی مقاومتی و توسعه روستایی با بیان اینکه روستا همواره برای روستاییان و من خاطره‌انگیز بوده است، اظهار کرد: روستا به معنای صفا و صمیمیت، مهربانی و ارتباط نزدیک‌تر انسان‌ها با خدا و استعداد و حضور نوابغ بزرگ و تولید و خودکفایی است.

وی با تأکید بر اینکه هر خانه روستایی باید به یک کارگاه تولیدی تبدیل شود، گفت: ما می‌توانیم روستا را زنده ، آباد و متحول کنیم و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید بدانیم که مقاومت اقتصاد از روستاها آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود به خودکفایی کشور در تولید گندم طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: سال 95،‌ سال افتخار برای ما بود چرا که در سفره‌ها نان، گندم و آرد خارجی وجود نداشت. کشور درسال 92 نیازمند به واردات حدود 5 میلیون تن گندم بود اما با تلاش و کوشش روستاییان در سال 94، در بهار 95 در تولید گندم خودکفا شدیم و چنانچه که سالیان دراز ما واردکننده گندم بودیم امسال 3 میلیون تن گندم به خارج صادر خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گازوییل و صادرات این محصول به کشورهای خارجی، خاطرنشان کرد: در سال جاری کشور در تولید بنزین نیز خودکفا شده و ان‌شاءالله شاهد صادرات بنزین خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه همواره تولید و حرکت اقتصادی از روستاها آغاز می‌شود، گفت: در دولت یازدهم تلاش کرده‌ایم که بخشی از وظایف خود را بر اساس وعده‌هایی که داده بودیم انجام دهیم. در همین راستا امروز اعلام می‌کنم که به جز 8 یا 9 روستا که شرایط انتقال برق به آنها وجود ندارد، هیچ روستای 10 خانوار بدون برق در کشور نداریم. همچنین در این دولت به 520 روستا آب آشامیدنی سالم رسیده است و این در شرایطی است که تا پیش از سال 93 در بودجه ردیفی برای آب روستایی وجود نداشت اما در سال 93 ردیف بودجه‌ای با اعتبار 300 میلیارد برای آب روستایی تخصیص داده شد. در سال 95 نیز حدود 2 هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای آب روستایی هزینه شد و در سال جاری نیز پیش‌بینی شده که بیش از 2 هزارو 200 میلیارد تومان در این زمینه ثبت شود و تا پایان سال 97 بر اساس برنامه‌ریزی دولت یازدهم آبرسانی به روستاهای سراسر کشور تکمیل خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه گازرسانی به روستاها کار بسیار عظیمی صورت گرفته است. در همین زمینه از آغاز تأسیس شرکت گاز تا سال 92، 14 هزار روستا صاحب گاز شدند اما از سال 92 تا امروز به حدود 9 هزار روستا گازرسانی صورت گرفته است.

روحانی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در انتقال اقدامات انجام شده از سوی دولت به مردم، اظهار کرد: امروز شرایطی شده که باید بگوییم هر روستا و روستایی برای دولت یک رسانه هستند.

وی با بیان اینکه اگر حمایت‌های مردم،‌روستاییان، کشاورزان و کارآفرینان نبود حتماً دولت نمی‌توانست راه پرسنگلاخ پیش روی خود را ادامه دهد، تأکید کرد: با حمایت‌های رهبری و مردم ما به مقصد نهایی خواهیم رسید و در این زمینه هیچ تردیدی نداریم.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و بهداشت روستاها، گفت: در دولت یازدهم 995 خانه بهداشت و با احتساب مجموعه درمانی 2700 مرکز در روستاها در حال فعالیت بوده و بیش از 6 هزار مرکز نیز در دست ساخت است.

وی با اشاره به تجهیز 25 هزار روستا به اینترنت پرسرعت، خاطرنشان کرد: راه ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات روستایی از طریق فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

روحانی با بیان اینکه 3 هزارو 467 کیلومتر راه روستایی در دولت یازدهم ساخته شده است، به مشکلات روستاییان در زمینه اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 95 بیش از 152 هزار شغل برای روستاییان ایجاد شد اما با توجه به شرایط روستاها ما نیازمند اشتغال روستایی بالاتری هستیم. در همین زمینه دولت پاییز 95 لایحه‌ای با دو فوریت جهت تخصیص 1.5 میلیارد دلار از پول صندوق توسعه ارزی برای اشتغال روستاییان تقدیم مجلس کرد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات نسبت به لایحه دوفوریتی دولت برای اشتغال روستاییان، گفت: برخی پس از تقدیم لایحه دولت سخنانی بر زبان آوردند و گفتند که چنانچه که این لایحه زود تصویب و اجرا شود ممکن است برای انتخابات مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که چنانچه یک ساعت جوان ما زودتر مشغول به کار شود به آینده خود اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و ثواب بزرگتری دارد و وظیفه نظام است که چنین اتفاقی بیفتد.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه باید برای روستاییان شغل ایجاد کنیم از نمایندگان مجلس خواست که لایحه دولت را زودتر در دستور کار خود قرار دهند.

روحانی همچنین تأکید کرد: امنیت شغلی برای دهیاران یکی از پایه‌ها و اساس رونق گرفتن کار و تلاش بیشتر در روستاها است. در همین زمینه از وزیر کشور می‌خواهم که هرچه سریع‌تر لایحه مربوط به امنیت شغلی دهیاران را به هیأت وزیران بیاورد تا به سرعت تصویب شده و دهیاران دلسوز که واسطه دولت و ملت هستند بتوانند با خاطری آسوده فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی با اشاره به تسهیلات ارایه شده از سوی صندوق کارآفرینی به روستاییان، اظهار کرد: صندوق کارآفرینی ظرف سه سال گذشه 500 میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل روستایی تخصیص داده است که باید در سال جاری و سال‌های آینده توان خود را افزایش بخشد، چرا که ما باید به روستاییان تسهیلات بیشتری بدهیم.

روحانی همچنین اعلام کرد: بانک مرکزی مکلف است که برای همه وام‌های زیر 100 میلیون اعطایی به روستاییان تسهیلاتی برای بازپرداخت بدون اخذ جریمه دیرکرد تخصیص دهد.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات ارایه شده از سوی دولت به روستاییان در زمینه مسکن، گفت: دولت یازدهم 253 هزارو 391 واحد مسکونی در اختیار روستاییان قرار داده است.


در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین