|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
»
کد خبر: ۱۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
16 ژانویه دیدار کاری آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روسیه برگزار می شود . در همان روز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ایشان مذاکره می کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" این اواخر روابط روسیه و  ایران  فعالانه توسعه می یابد. پویایی گفتگوی سیاسی  رشد کرده، تماسهای اقتصادی  فعال گشته است. ما قصد داریم در آینده نیز روابط دارای منفعت متقابل با ایران  را گسترش داده و تعامل در راه ثبات منطقه ای  و امنیت بین المللی  را ادامه دهیم. روابط ما بر اصول دوستی و حسن همجواری متکی بوده و به فرصت های سیاسی بستگی ندارد.

به تقویت روندهای مثبت در تمام حوزه های همکاری  ایران  و روسیه  امیدواریم.

روسیه  و ایران  قادر هستند پتانسیل های بزرگ خود را جمع بزنند. این پتانسیل ها می تواند  بطور مؤثر در جهت منافع توسعه هر دو کشور  بکار گرفته شود. علاوه بر این، تعامل دو کشور  قادر است بر اوضاع کلی منطقه خاورمیانه  اثر مثبت گذاشته و شرایط مضاعفی برای تأمین ثبات آن فراهم کند.

«برنامه  عمل مشترک» گروه «1+5» و ایران  که 24 نوامبر در ژنو تأیید شد  اجازه می دهد به حل یکی از بغرنج ترین مسائل  سیاست بین المللی  یعنی حل اوضاع پیرامون  برنامه اتمی ایران  نزدیک شویم. توافق حاصل شده در ژنو بنیاد محکم ادامه مذاکره  به منظور نیل به راه حل فراگیر را ایجاد می کند . روسیه  چون سابق هر کار ی را که می تواند انجام می دهد  تا توسعه مثبت این روند را تأمین و به حل نهایی مسئله، پشت میز مذاکره  نایل شود.

موضع روسیه  و ایران  در مورد بحران سوریه از بسیاری لحاظ و در وهله اول در بخش مربوط به جایگزین نداشتن حل مسالمت آمیز آن یکسان است. راه نیل به این امر از مسیر فرا خواندن همایش بین المللی  سوریه (ژنو 2 ) عبور می کند . بنظر روسیه  تمام نیروهای بین المللی  و منطقه ای  دارای نفوذ بر روند امور جمهوری سوریه باید در آن شرکت کنند و ایران نیز بین این نیروها است. بر این باوریم که فعالیت در «ژنو 2» بر اساس مفاد بیانیه ژنو مورخ 30 ژوئن 2012 باید ترتیب داده شود. تمام تصمیمات با مسئولیت در مورد آینده سوریه باید توسط خود سوریها بر اساس تفاهم متقابل و بدون فشار خارجی اتخاذ گردد.

همکاری ایران و روسیه می تواند به حل مأموریت های پیش روی کشورهای ساحلی خزر ضربان مضاعفی وارد کند. به برگزار کردن موفق چهارمین اجلاس سران خزر در پاییز 2014 در آستراخان و از جمله امضای یک رشته اسناد مهم امیدواریم.

از احوال تهران برای راه انداختن تعامل تنگاتنگ در منطقه در مورد افغانستان استقبال می کنیم. از مساعی ایران در جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان ارزیابی مثبت می کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین